Voor onze themamaand over Wholesale, gaan wij in gesprek met een aantal interessante illustrators over hun eigen label.
De collectie van Ted & Tone valt op vanwege de prachtige kleurcombinaties samen een krachtige eenvoudige vormtaal. Maar ook door de zeer sfeervolle productfoto’s en de smaakvolle styling. Zelf ben ik een groot fan van de dieren die figureren in de illustraties en dan met name de beertjes. We zijn heel blij dat Esther Schuivens, de vrouw achter Ted & Tone, ons meer wilt vertellen over haar bedrijf en haar collectie.


Hoe ben je op het idee gekomen om je eigen label te starten?
In 2003 startte ik mijn eerste eigen label, Esthex. Deze naam was een combinatie van mijn voornaam en van mijn textielopleiding waarin ik net was afgestudeerd. Ik begon met drie poppetjes die werden gemaakt in een sociale werkplaats in de buurt. Na een paar jaar had ik een hele collectie kinderkamerproducten die werden gemaakt in een fair trade werkplaats in Thailand. Dit heb ik 14 jaar met heel veel plezier gedaan en ik heb er veel van geleerd. Zo ontdekte ik dat ik maar twee keer per jaar aan het ontwerpen toekwam en de rest van de tijd in beslag werd genomen door het regelen van de productie, het bijhouden van de voorraad, bestellingen versturen en samenwerkingen met agentschappen. Toen ik op een gegeven moment besloten had dat ik mijn bedrijfsnaam wilde veranderen, ging er een balletje rollen. Ik wilde alles veranderen en eindelijk gaan doen waar ik zelf het gelukkigst van word: iedere dag iets maken met een korte productielijn en veel vrijheid op ontwerpgebied wat ook beter is voor het milieu.
Je collectie heeft een hele eigen, onderscheidende stijl. Hoe ben je hiertoe gekomen? Laat je je inspireren door andere makers?
Mijn stijl is altijd een zoektocht geweest omdat ik deze zo eigen mogelijk wil hebben. Ik denk dat mijn ontwerpen er soms uit zien alsof het er opeens was. Dat is ook wel zo, maar onbewust heb ik er dan al heel lang over nagedacht. Tussen de soep en de aardappelen door valt opeens het kwartje en maak ik af waar ik mee bezig was. Ik werk erg intuïtief. Kleuren spelen een hele grote rol in mijn werk, die moeten precies goed zijn. Wanneer ik met een collage of cut-out bezig ben, zoek ik soms een uur naar het perfecte papiertje. Soms vraagt een idee om inkt, soms verf ik de juiste kleur en knip ik de vormen er uit om ze vervolgens samen te voegen in een collage.
Ik word zeker ook geïnspireerd door anderen. Waarschijnlijk gebeurt dat vaak onbewust op Instagram. Maar soms zoek ik speciaal een winkel als Fine Little Day in Zweden op, voor hun prachtige sfeer en de inspirerende makers met wie ze werken.

Hoe kunnen jouw producten worden ingekocht? Kunnen alle winkels je collectie inkopen of selecteer je?
Ik hoef niet echt te selecteren, de meeste winkels die mij benaderen passen erg bij Ted&Tone. Meestal krijg ik een e-mail van een winkel met de vraag voor een prijslijst. Deze maak ik gewoon op in Excell. Maar tegenwoordig zijn er ook veel platforms zoals Orderchamp en Ankorstore waar je je collectie aan kunt bieden, dat werkt ook heel fijn. Ik vind het contact met de winkeliers wel heel belangrijk. Dat is eigenlijk ook het leukste van een beurs, om je klanten te ontmoeten en elkaar te zien. Zowel met de productie als met de winkeliers, we werken allemaal samen en zijn nergens zonder elkaar. Ik voel me gelukkig dat ik veel fijne contacten heb.
Hoe maak je publiciteit voor je producten? Sta je op beurzen of benader je actief winkels, eventueel via een agent?
In het verleden heb ik veel beurzen gedaan zoals de ShowUp en Maison et Objet in Parijs. Hoewel ik er wel erg van genoot, is het toch erg kostbaar en kost het veel tijd! Door Corona staat nu alles een beetje stil en ben ik blij met alle contacten die ik heb en met Instagram.

Produceer en verzend je alle orders zelf of laat je dat door anderen doen?
Ik doe alles zelf. Al in de beginjaren van mijn vorige merk kwam ik er achter dat ik niet geschikt ben om mensen in dienst te nemen. Dat zou me zoveel stress geven. Dat heeft wel consequenties voor de groei van mijn bedrijf maar dat vind ik niet belangrijk. Iedere dag met plezier werken is voor mij veel meer waard.
Wat is je toekomstdroom?
Ted&Tone als mijn eigen merk hebben zoals nu met alle papierproducten. Daarnaast zou ik ook heel graag andere samenwerkingen willen aangaan, zoals freelancer voor bladen of andere merken die met illustratoren werken. Maar een boek(omslag) illustreren zou ook geweldig zijn. Daarnaast ben ik ook een groot fan van de Kakkerlakjes serie. Het lijkt mij ook erg leuk om er éen te mogen maken. Fijne samenwerkingen naast mijn eigen merk, daar heb ik veel zin in. Daarom heb ik naast de website van Ted&Tone een website gemaakt met mijn portofolio. Hier vind je illustraties en dessins die vertaald kunnen worden naar een toepasbaar project binnen een samenwerking.

Heb je tips of adviezen voor illustratoren die hun eigen collectie aan winkels willen verkopen?
Zelf maak ik altijd graag lijstjes van mijn favoriete winkels. Die hou ik onbewust in mijn achterhoofd terwijl ik nieuw werk maak. Maar je moet ook trouw blijven aan jezelf. Dan dienen de passende winkels zich ook wel aan. Het werkt beide kanten op denk ik.
Foto’s en illustraties: Ted & Tone
Nog meer Ted & Tone
Esther’s favoriete illustratoren
Tove Jansson (Moomins)
Jon Klassen
Dick Bruna
Lore Pemberton
Saar Manche