In gesprek met Lieke van der Vorst

We kennen Lieke van der Vorst (Liekeland) van haar prachtige illustraties in tijdschriften en op postkaarten en prints. Lieke heeft nu voor het tweede jaar achtereen de Koreaanse warenhuizen Shinsegae omgetoverd in een soort Liekeland. Haar illustraties zijn overal: aan de buitenzijde van het gebouw, bij de liften en trappen, op het inpakpapier, de banners en vlaggen en tassen. Verder komen de karakters uit haar illustraties tot leven in een stop-motion filmpje en als bewegende robots.

Wij zijn ontzettend benieuwd naar Lieke’s ervaringen met dit fantastische project.Lieke van der Vorst Shinsegae illustrationWat een droomproject. Hoe kwamen ze bij jou terecht?
In 2016 werkte ik samen met Art center Nabi uit Seoul, waarvoor ik een kalender illustreerde. Op deze kalender zagen ze mijn werk en via Social Media kregen we contact.

Over de samenwerking met de opdrachtgever en het creatieve proces
De communicatie ging via e-mail en soms via skype. Ik hoefde eigenlijk niet eens naar Seoul, via e-mail kon alles besproken worden. De vormgevers van Shinsegae hadden mijn vilten beest, genaamd Magnus gezien op mijn instagram-account. Hij werd het uitgangspunt van de hele campagne, maar moest wit zijn, iets voller en zonder de hoorns. Daarna kwamen zijn vrienden, de wasbeer, de vos en de eekhoorn, erbij.
Vorig jaar kon alleen Puu Villa (de grote witte beer) bewegen, in hem hadden ze een robot gebouwd. In totaal waren er toen zeventien van deze grote bewegende beren. Dit jaar hebben ze ook in zijn drie vrienden robots gebouwd en bewegen ze dus nu allemaal. Ook heeft de beer Puu Villa dit jaar een nieuwe omgeving en nieuwe kleren gekregen.
Lieke van der vorst ShinsegaeDe illustratie aan de buitenzijde van het gebouw en de banners in het warenhuis moeten enorm groot geweest zijn.
Ze waren enorm, veel groter dan ik had verwacht! Ik ben naar Seoul gegaan omdat ik wel nieuwsgierig was naar de bewegende robots. Aangekomen in Seoul zijn we diezelfde avond in de stad gaan lopen om een van de Shinsegae winkels te bekijken. We liepen recht op het grote gebouw af, met een poster zo groot op de gevel dat ik hem in eerste instantie niet eens zag. In het ontwerpproces wist ik dat de illustraties groot moesten zijn. Op A2 heb ik ze getekend, ingescand op 1200 dpi en samen met het ontwerpteam van Shinsegae de posters gemaakt.

Over de levensgrote beer Puu Villa en de stop-motionfilm
Naast het prachtige werk dat je gemaakt hebt, zijn we ook verliefd op de stop-motionfilm, de levensgrote ijsbeerpoppen en het Liekeland bos. Hoe was het voor jou om je illustraties tot leven te zien komen? Had je ook betrokkenheid bij het tot stand komen hiervan?

Ik kreeg verschillende materialen toegestuurd, verschillende soorten wol waarmee ze de vacht van Puu Villa gingen maken of kledingsoorten. Voor de stop-motionfilm heb ik niks hoeven doen. Dit werd helemaal aan het eind van het proces in werking gezet en alles daarvoor was al geregeld en bepaald. Ik wist in eerste instantie niet eens dat er een stop-motion film gemaakt werd, maar vond het heel bijzonder om te zien. Het is met zo veel detail gemaakt door de twee animators.
Tips voor illustratoren die voor een buitenlands project gaan werken
Het is fijn om van te voren de cultuur te kennen. Ik ben als Nederlander vrij direct en ik moest daar in onze communicatie wel rekening mee houden. Verder heb je de tijdsverschillen, een deadline van maandag 12 uur ’s, is niet hetzelfde in Korea, dan moet het zondag al af zijn. En het is een hele bijzondere ervaring om ook werkelijk op locatie in het buitenland samen te werken.

Waar ben je nu mee bezig?
Ik zit ten tijde van dit interview in Sevilla waar ik een 3 daagse workshop heb gehouden. Zodra ik thuis kom ga ik verder met het verbouwen van ons huis. Het is een oud huisje uit 1901, wat we met alleen maar natuurlijke materialen proberen te verbouwen. Een flinke klus en een hoop uitzoekwerk. Verder werk ik aan een nieuwe serie illustraties op groot formaat, die ik in het nieuwe jaar wil gaan exposeren.

Tot slot: Wat is je favoriete gum?
Eigenlijk heb ik geen favoriet, ik gebruik vaak de bic gummen, de ovale. Meestal breken ze ook in meerdere stukken, waardoor ik altijd hele kleine gummetjes heb.

Foto’s en illustraties: Lieke van der Vorst
Animatiefilm: Toyville

Shop the story
Nog meer Lieke

Lieke’s favoriete illustrator
Rebecca Green

Wil je Lieke blijven volgen? Goed idee!
Instagram
Website
Shop

Dit artikel bevat affiliate links