GOUDEN GUM van Valesca

Opdracht afgekeurd? Balen! Vaak zit er niets anders op dan je werk weg te stoppen en opnieuw te beginnen. Maar het blijft zonde als je ontwerp in een la verdwijnt om er nooit meer uit te komen. Daarom willen we op de Gumclub een podium bieden voor al die afgekeurde schetsen en teruggestuurde ideeën. In de rubriek de Gouden Gum lees je iedere maand het verhaal achter een afgekeurd werk en krijg je de unieke kans mee te kijken in de digitale prullenmand van andere illustratoren. Voor de maand januari haalde ik zelf eens mooie afgekeurde illustratie* uit de oude doos. Een opdracht voor een theater, uit 2008.

Het afgekeurde ‘weirde’ ontwerp

Het goedgekeurde  ontwerp dat gebruikt is als ansichtkaart

De opdracht
De opdracht was: maak een ansichtkaart die mensen kunnen gebruiken om iemand mee uit te vragen naar het Theater. Ik vond het leuk om het ‘mee uit vragen’ om te zetten in een vraag om mee uit spelen te gaan, en ook gelijk een beetje een hint naar Shakespeare’s To be or not to be te maken. Tegelijk wilde ik zelf een typografisch beeld maken dat op een speelse manier tot stand kwam. Oja, en OOK dat play een dubbel betekenis kan hebben in de zin van een theaterplay. Volg je het nog allemaal? Geniaal natuurlijk (kan niet missen!, haha). Misschien achteraf gezien een beetje to much allemaal, als ik het mezelf zo zie uitspellen hier. Maar lekker om te maken was het ook gewoon. Een beetje zo al die vormpjes neerzetten tot ze letters hadden gevormd. 

Hoewel ik er zelf blij mee was, vond de klant het een beetje te weird voor het theaterpubliek. 

Te weird? Of goed weird?
Hoewel ik er zelf heel blij mee was, vond de klant het een beetje te ‘weird’ voor het theaterpubliek. Ik zag wel in dat ik  een stapje terug moest doen in mijn ‘kunstzinnige speelsheid’, en een wat helderder of simpeler beeld moest maken. Achteraf wel een lollige, maar ook een beetje dik-er-bovenop en letterlijke Shakespeare collage kaart als resultaat. Ik vond die andere weirde veel toffer.

Ik zag wel in dat ik een stapje terug moest doen in mijn ‘kunstzinnige speelsheid’, en een wat helderder en simpeler beeld moest maken

Toch lekker wel op m’n site
Het eerste beeld voldeed dan misschien niet aan de opdracht, op zichzelf staand vond ik ‘m eigenlijk nog steeds heel leuk. Ik besloot ‘m dan ook op m’n website te zetten. Gewoon als vrij werk. De opdrachtgever had er verder trouwens ook geen problemen mee dat ik het op m’n site zette.

Een nieuwe opdracht
En het leuke was: de artdirector van het blad Psy *, Yke Bartels (een hele goeie is dat!), vond die ‘weirde’ illustratie juist helemaal geschikt voor een speciaal themanummer dat ging over schizofrenie. Die weirde letters kwamen perfect van pas, om het versplinterde gevoel van schizofrenie weer te geven. Ik mocht een typografische spread maken, EN mijn eerste cover ooit! En ook nog eens een heleboel andere illustraties voor dit themanummer.

psycover_valesca_2008
Op de cover van de Psy!
psy_spread-valesca_2008
En een spread!

 


De moraal van dit verhaal
Waanzinnig toch?
En er zit een hele leuke moraal aan dit verhaal. Deel en zet online waar je zelf enthousiast over bent en waar je achter staat. Dikke kans dat de opdrachten die daar bij horen op je pad komen.

Heb jij ook een Gouden Gum verhaal? Heb je zelf ook een ‘Gouden Gum’: een afgekeurde illustratie waar een mooi verhaal aan vast zit? Haal ‘m uit die la, stuur ‘m op naar hallo@gumclub.nl. De beste inzending van 2019 wint een gouden gum!

Tekst en illustraties door Valesca van Waveren

*Psy was een prachtig ontworpen en geïllustreerd vakblad voor mensen werkzaam in de GGZ. Bestaat helaas niet meer!

*Een kleine kanttekening bij deze gouden gum. Er zijn ook heus minder opbeurende verhalen. Illustraties die 6 of 8 (?) keer door de mangel gehaald werden, en dat de kleur van zowel samenwerking als het beeld langzaam veranderde in iets wat ik niet beter kan omschrijven dan: ‘snot’. Deze sleurende processen heb ik geblokt uit mijn geheugen. De insteek van zo’n opdracht is meestal vanaf dag 1 al niet zo aantrekkelijk. (iets van: ‘doe iets met polsstokspringende marketingmanagers’ ).