Welkom bij de Gumclub: Marloes de Vries!

Marloes De Vries hoeven we waarschijnlijk niet aan jullie voor te stellen: regelmatig is haar werk te zien in de Flow, Flair, Tina en Charlie. Heel blij worden wij van Marloes’ eigen, grappige en vaak ook zo gevoelige illustraties. Ook op instagram heeft Marloes een eigen stem waar ze niet alleen haar werk en het proces laat zien maar ook vertelt wat het betekent om illustrator te zijn. Misschien ben je ook al bekend maar haar blog? Neeeh? Snel even klikken en kijken want het is een heerlijk inspireerde mix van persoonlijke cartoons, tips voor creatieven en goede zakelijk adviezen.
Marloes zal regelmatig een stuk voor de Gumclub schrijven over de zakelijke kant van het illustreren. Sterker nog, deze powervrouw is al bezig met haar eerste artikel over het beheren van een (web) shop. Heb je nog vragen voor Marloes over dit onderwerp? Mail deze dan naar hallo@gumclub.nl. Wij stelden Marloes ook enkele vragen. Vragen over het afgelopen (illustratie) jaar, haar eigen boek, haar plannen voor het komend jaar en waar ze over wil gaan schrijven hier op de Gumclub.

marloes_fotob
marloes_boeka

Hoe kijk je terug op je illustratiejaar?

Sinds januari heb ik een vaste strip in de Tina en in Flair. Elke week een vaste opdracht, dat is voor mij als illustrator de eerste keer! En het is fijn, want: vast inkomen. Als freelancer is dat prettig.

Marloes_tina

Ook is in april mijn boek met autobiografische stripjes uitgekomen: ‘Volwassen worden is optioneel‘. Ik had al langere tijd het idee dat mijn persoonlijke stripjes als boek gebundeld konden worden, maar omdat ik bijna uitsluitend in het Engels schrijf dacht ik zelf aan een Engelse uitgever. Tegelijkertijd dacht ik ook: zit er wel iemand ‘mijn boek’ te wachten? Ik had het idee al losgelaten, toen Blossom Books vroeg of ze het mochten uitgeven. Nu ben ik eigenlijk heel blij dat het in het Nederlands is uitgegeven. Blossom Books heeft mij vrij gelaten in wat er in kwam. Dat was fijn, het gaf me vertrouwen.

Marloes_boektoer
Ik heb daarna zelf een boektour georganiseerd, en dat was behoorlijk slopend. Drie maanden lang was ik elk weekend door Nederland aan het reizen. Maar het mooie was dat ik nu wel de mensen heb ontmoet die mijn stripjes waarderen. Zo’n gevoel van: “Ah, voor deze mensen doe ik het dus!”. Het was het zeker waard.
In november mocht ik ook een Popeye-strip maken, voor King Features. Dat is de officiële organisatie van Popeye, Betty Boop, etc. Ik heb dus een heel jaar met vooral heel veel strips maken achter de rug. Eerlijk gezegd had ik dat nooit verwacht.
Marloes_popeye

Heb je dingen geleerd dit jaar?
Ik heb recentelijk een cursus bij Cultuur + Ondernemen afgerond. Daar leer je hoe je je als professioneel kunstenaar in de markt zet, hoe je omgaat met zelfpromotie, financiering, etc. Het was voor mij vooral goed om nog eens een keer te horen hoe het allemaal zit. Ook al zit ik 18 jaar in het creatieve vak (ik begon op mijn 17e websites voor anderen te maken), dan nog is het goed om bij te blijven leren.
Ik heb ook geleerd dat ik meer naar mijn hart moet luisteren, en me niet te veel moet leiden door mijn ratio. Ik heb in de afgelopen 18 jaar veel dingen gedaan, van webdesigner tot grafisch ontwerper tot fotograaf, en als illustrator stond ik de afgelopen zes jaar vooral in de overlevingsmodus. Maar ik probeer steeds meer tijd te nemen om goed te bedenken wat ik nou eigenlijk wil.
marloes_schotland.b
marloes_schotland

Ik maak bijna tijdens elke langere vakantie een ‘travel journal’. Dat is een boekje waarin ik elke dag iets teken en schrijf over wat ik meemaak en zie. Van de meeste travel journals maak ik geen boekje die anderen kunnen lezen, maar het Schotland-boekje meegeteld ben ik nu drie gepubliceerd.
Misschien is het omdat ik uit een drukkersfamilie kom, maar ik houd enorm van boekjes maken. Dat zit in mijn bloed. Ik vind het ook wel fijn om, naast het werk dat ik doe in opdracht, ook af en toe iets helemaal van mezelf te maken. Geen opdrachtgever, geen eisen, geen deadline. Ik vind het regelen van de productie ook gewoon heel leuk.

Marloes_flowmagazine

Hoe kan je tijd maken voor vrij werk?
Dat is vaak een keuze. Op dit moment heb ik weinig tijd voor vrij werk, en dat is puur omdat ik geen tijd ervoor maak. Omdat ik weinig energie heb, en wat ik heb besteed ik aan werk in opdracht. Maar op vakantie werk ik niet aan opdrachten voor klanten, dus dan maak ik heel bewust tijd om te tekenen in zo’n travel journal. Elke ochtend een uur of meer, en ’s avonds een uur. Dat betekent vroeger opstaan en later naar bed. Als je echt geen puf hebt door wat voor reden dan ook, dan is het lastig natuurlijk. Maar soms kun je dat uurtje Netflixen or een half uur Instagram-scrollen bijvoorbeeld echt wel even skippen, en daar voor in de plaats iets tekenen.
Ik vind het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen anders blijf je hangen in wat je al kunt. Zonder progressie geen plezier, voor mij. Maar ik denk dat het voor bijna elke kunstenaar zou helpen om tijd te nemen om in de zandbak te spelen, zoals ik dat noem. Als je niet speelt, ontdek je geen nieuwe dingen. En nieuwe dingen ontdekken is essentieel voor creatieven.
vrij_werk1

werk van Marloes, te zien is op de tentoonstelling: ‘Bloot zijn en beginnen’.

Wat zijn je plannen voor het komend jaar?

Ik heb te horen gekregen dat ik nog een jaar mijn strips voor Tina en Flair mag doen, dus dat geeft een bepaalde rust. Ik hoop dat ik mezelf een schop onder mijn kont kan geven en eindelijk wat meer van mijn eigen verhalen ga verwerken tot boeken. Dat wordt tijd namelijk. Ik ben bezig met een stripproject samen met o.a. Thé Tjong Khing en Aimée de Jongh. Waanzinnig natuurlijk, om met zulke mensen samen te werken. En momenteel ben ik 3 a 4 strips per week aan het maken, in verband met Kerst. Dan zijn alle opdrachtgevers vrij dus dat betekent dat je als freelancer heel ver vooruit moet werken.
En ik kijk enorm uit naar mijn jaarlijkse solo-trip naar Engeland. Ik ga elk jaar een paar weken alleen in een hutje op een heuvel op het Engelse platteland zitten, om tot rust te komen.

marloes_tjong_kingb
marloes_boekb

Wat is jouw tip voor (beginnende) illustratoren?
Om met het begin te beginnen: ga tekenen (heel veel tekenen), ontwikkel communicatieve vaardigheden, en verdiep je in ondernemerschap. De combinatie van die drie maakt een illustrator, naar mijn idee. Zonder communicatieve vaardigheden ben je tekenaar, geen illustrator. Als illustrator ben je meestal freelancer, dus je moet ook echt in staat zijn een bedrijf te runnen.

En tenslotte: waar wil je het over gaan hebben hier op de Gumclub?

Over de realiteit van illustrator zijn. Ik wil delen wat ik de afgelopen decennia heb geleerd. Dat doe ik omdat ik graag deel, maar ook om het vak sterker te maken. Ik vrees af en toe wel dat het straks echt een ‘hobby’-beroep wordt, omdat het steeds slechter betaald is. Als we allemaal onze ervaringen delen, staan we als beroepsgroep sterker, en hopelijk schept het ook meer een groepsgevoel.

Marloes_favorietegum
De gum van Marloes De Vries

Foto’s en illustraties: Marloes De Vries
Foto Homepage: Audrey Victoria

Shop the story
Nog meer Marloes De Vries
Wil je Marloes blijven volgen? Goed idee!
website
instagram
blog

Dit artikel bevat affiliatie links.