THE JOY OF WATERCOLOR – EMMA BLOCK (waterverf maand)

De titel van dit boek ‘THE JOY OF WATERCOLOR’ is precies wat er in dit boek te vinden is. Heel veel schilderplezier. Illustrator Emma Block woont en werkt in Londen, en naast dat zij een succesvol illustrator is heeft zij ook vaak lesgegeven in waterverf. Ze weet echt waar ze het over heeft en neemt je helemaal bij de hand. Ze schrijf vanuit haar persoonlijke ervaring, en introduceert waterverf op een hele praktische en inspirerende manier.

Het boek is ingedeeld in verschillende, aantrekkelijke thema’s, waar waterverf zich goed voor leent.

voorkant boek watercolor emma block

Het begint met een theoretisch gedeelte waarin eerst alle materialen besproken worden, van de verschillende soorten waterverf, tot penselen en papier.

materials emma block

Beginner, intermediate of advanced, je kunt zelf kiezen wat je het meeste aanspreekt, of wat je denkt te kunnen doen.

Daarna is het boek ingedeeld in verschillende, aantrekkelijke thema’s, waar waterverf zich goed voor leent. Van bloemen, tot fruit, eten en mensen. En binnen elk thema is voor idee niveau een op maat gemaakte opdracht. Beginner, intermediate of advanced, je kunt zelf kiezen wat je het meeste aanspreekt, of wat je denkt te kunnen doen.

beginner tropical fruit emma block

Ieder ‘lesje’ opent met een leuke introductiepagina waar beschreven wordt wat je gaat doen en welke kleuren er gebruikt gaan worden. Natuurlijk hoef je je daar niet precies aan te houden, maar zeker in het begin zal het heel fijn zijn om op die manier haar ‘recept’ te volgen.

beginner tropical fruit emma block

Op de introductiepagina zie je alvast het eindresultaat en het begin (de potloodschets). Als je de bladzijde omslaat zie je een ‘stap voor stap’ uitleg.

beginner tropical fruit emma block

Dit gebeurd steeds op dezelfde, stapsgewijze manier, waardoor je steeds weet wat je kunt verwachten.

Achterin het boek vind je een overzichtelijke index, waar je dingen nog weer even kunt opzoeken.

beginner tropical fruit emma block

De opdrachten die hierin staan zijn heel plezierig en worden helder uitgelegd. Je kunt daarom met veel vertrouwen beginnen en er een goed resultaat mee te behalen.

Emma Block zou natuurlijk niet willen dat iedereen vervolgs alleen maar ‘Emma Block’ dingen blijft natekenen. Achterin het boek geeft ze dan ook hele leuke tips over hoe je inspiratie kunt vinden, en motiveert ze dat je op zoek gaat naar je eigen stijl.

The Joy of watercolor een heel heel leuk en veelomvattend boek, en ik zou het iedereen aanraden om deze zomervakantie lekker mee aan de slag te gaan!

The Joy of Watercolor, Emma Block
Uitgeverij Running Press
ISBN 978-0-7624-6329-9

Volg Emma Block op instagram
Op via haar website http://www.emmablock.co.uk

In gesprek met Valesca van Waveren (Waterverf maand)

Een themamaand over waterverf, daarvoor wilde ik heel graag onze eigen Valesca het hemd van het lijf vragen. Want als ik iemand aquarelverf op een hele inspirerende en eigenzinnige manier vind gebruiken dan is zij het wel. Haar prachtige bladvullende illustraties van quotes in Flow Magazine en de illustraties van keukens en etenswaren in Smult magazine. Ik kan uren kijken haar mooie transparante, waterige structuren en haar rijke kleurgebruik.

thermos pattern Valesca van Waveren

portretfoto Valesca van Waveren

Valesca maakt vooral veel illustraties in opdracht, waarvoor soms strakke deadlines gelden. Voor tijdschriften en boeken, maar ook voor producten zoals behang, puzzels en stationary. Ik ben heel benieuwd hoe zij haar aquareltechnieken gebruikt in haar werk, welke materialen ze gebruikt en waarom deze techniek voor haar zo geschikt is. Maar voordat ik haar hierover vraag, ben ik nieuwsgierig waar ze op dit moment aan werkt.

Het fijne van waterverf is dat je dat je dat perfectionisme een beetje moet loslaten.

Waar ben je nu mee bezig?

De laatste tijd is mijn focus geweest op patroonontwerp. Voor Flow Magazine heb ik, in samenwerking met Workman Publishers weer een nieuwe stationery lijn ontworpen. Deze nieuwe lijn, die ergens in de herfst van dit jaar zal uitkomen, is geïnspireerd op dromerige tuinen en magie. Net als de vorige lijn ‘All Good Things Are Wild & Free’ bestaat ook deze weer uit een puzzel, stickerboekjes, pakpapier en nog veel meer. Ik maakte hiervoor waterverftekeningen die ik vervolgens verwerk in patronen en in de puzzel.

Valesca van Waveren

Ook heb ik laatst gewerkt aan een boekomslag, het eerste deel van een serie van vier romantische feelgood boeken, geschreven door Karin Quint. Het eerste deel, Het koetshuis, verschijnt 30 juni.

Wat maakt aquarel voor jou een geschikte techniek voor het maken van je illustraties?

Ik heb een beetje neiging tot perfectionisme. Dat is heel onhandig, omdat ik eigenlijk helemaal niet zo perfect kan tekenen en schilderen. Het fijne van waterverf is dat je dat je dat perfectionisme een beetje moet loslaten.

boekomslagonderdelen Valesca van Waveren

boekomslag Rosaville Valesca van Waveren

Met eerlijkheid en ongelukjes maak je veel meer contact dan met een perfect beeld.

Bij waterverf kun je tot op zekere hoogte planmatig werken, maar veel dingen gebeuren ook toevallig en krijg je cadeau. De kleine foutjes die zo ontstaan bij waterverf vind ik juist charmant. Door de geschilderde tekeningen vervolgens op de computer verder te bewerken, plaats ik ze vervolgens weer op een soort voetstuk. Op die manier krijgt wat niet perfect is een soort podium. Ik hoop daarmee ook dat ik anderen ook laat zien dat imperfectie juist leuk is. Met eerlijkheid en ongelukjes maak je veel meer contact dan met een perfect beeld.

Los van deze inhoudelijke keuze, vind ik het heel fijn dat waterverf veel mogelijkheid biedt om te werken met contrasten zoals licht en donker of transparant en dekkend. Daar wordt het heel levendig van. Soms lijkt het alsof je het bijna kunt aanraken, en dat past vind ik goed bij bijvoorbeeld illustraties van eten!

Aquarel heeft in vergelijking tot bijvoorbeeld gouache en acrylverf een vrij lange droogtijd. Hoe ga je hiermee om?

Die lange droogtijd klopt, maar dat heeft natuurlijk tegelijk ook zijn voordelen. Ik vind het juist mooi om af en toe gebruik te maken van een nat-in-nat techniek. Je kunt een nieuwe kleur toevoegen die mooi overvloeit.

Ik laat het ene vel papier even rusten terwijl ik op een andere vel verder werk aan ander deel van (een wat grotere) illustratie.

Maar om een beeld echt in lagen op te bouwen, laat ik het tussentijds vaak drogen. Ik werk op meerdere vellen papier tegelijkertijd. Ik laat het ene vel papier even rusten terwijl ik op een andere vel verder werk aan een andere illustratie of ander deel van (een wat grotere) illustratie.

jaren 30 keuken Valesca van Waveren

Valesca van Waveren Keuken jaren 30 WIP

Kun je iets vertellen over je werkproces? Hoe begin je met een illustratie en hoe bouw je hem op?

Eerst maak ik een plan. Dat bestaat uit een hele ruwe schets met potlood en een kleurenpalet dat voor mij in balans voelt. Ik vind het leuk om te zoeken naar een mooie combinatie van heldere kleuren, vale kleuren, lichte en donkere kleuren, zodat ik goed kan afwisselen. Dan kijk ik op de computer waar welke kleur goed zou kunnen werken.

Daarna begint het echte werk. Dan maak ik (heel zachtjes) een meer zorgvuldige schets met fineliner potlood op aquarelpapier. Dan schilder ik als eerste de lichte kleuren en de grote vormen. Langzaamaan voeg ik de wat donkerdere kleuren toe of nog wat extra laagjes. En uiteindelijk komen de details. Dit kan geschilderd zijn met donkere aquarel, gouache of witte gouache.

Als het hele kleine details zijn, dan doe ik dit wel eens op een apart vel papier met pen. Ik gebruik dan een lichtbak om te zien waar de details moeten komen.

Als het hele kleine details zijn, dan doe ik dit wel eens op een apart vel papier met pen. Ik gebruik dan een lichtbak om te zien waar de details moeten komen. Deze maak ik vervolgens vrijstaand op de computer. Op die manier kan ik het later als een collage samenstellen in Photoshop.

gemstones Valesca van Waveren

Op welke manier gebruik je Photoshop in je illustraties?

Om de losse geschilderde elementen vrijstaand te maken, maak ik gebruik van maskers in Photoshop. Ik heb bepaalde brushes van Kyle T. Webster onder andere om de randen van de illustraties wat natuurlijker te laten eindigen. Maar soms vind ik juist ook wel een scherpe rand juist wel fijn! Dus eigenlijk gebruik ik die brushes niet zoveel. Ik heb wel een voorraadje aan ingescande aquareltexturen, die ik soms kan gebruiken.



Wat is je favoriete papier om op te werken?
De meeste mogelijkheden heb je bij een beetje dik papier (beginnend vanaf 240 grams), dan kun je ook echt nat-in-nat werken. Ik hou zelf van papier zonder al te veel textuur, ook omdat dit bij het scannen soms ongewenste schaduw met zich meebrengt. Daarom werk ik het liefste met een ‘hot press’ variant zoals van Arches.

Gek genoeg vind ik juist de schetsboek schriftjes van Daler Rowney heel lekker om op te werken. Die hebben maar 140 grams papier en dus helemaal niet ‘hoe het hoort’. Maar zolang het kleine afbeeldingen zijn, zoals een bloem of een vogel, en niet hele waterige landschappen, dan gaat het echt papier niet zoveel bobbelen.

Met welke penselen en welke aquarelverf werk je het liefst?
Ik koop mijn penselen eigenlijk altijd bij Van Beek op de Stadhouderskade. Daar heb ik de Finest Red Sable penselen van Da Vinci gevonden. Ik heb daar verschillende formaten van, en gebruik het vaakst: 0, 2, 3, en 6. Dat is voor het fijne werk. Daarnaast een soort Japanse penseel ‘Petit Gris Pur’ voor mooie overloopjes. Voor goed egaal werken gebruik ik een brushstift van Pentel.

Valesca van Waveren thermosfles

Ik heb een doos met verfnapjes van Schminke, maar gebruik ook waterverf uit tubes. Gouache van Winsor en Newton of van Talens (altijd een potje witte plakkaatverf bij de hand). Ook vind ik de mogelijkheden van acryl gouache echt fantastisch. Pauline van Eijle heeft daar ook een leuk stuk over geschreven op onze website, zij gebruikt Acryla gouache van Holbein. Ik heb zelf een paar hele mooie van Turner, maar wil die van Holbein nog steeds eens proberen.

Als onze lezers voor het eerst gaan werken met aquarel, welke tips heb je voor hen? Welke boeken of cursussen zou je hun aanraden?

Gebruik een klein setje goeie verf en mooi dik, uitnodigend papier. Meng kleuren op een verfpalet, en probeer dan op een proefpapiertje uit of de kleur je bevalt. Het mengen van kleuren maakt het werk persoonlijker en volwassener dan wanneer je kleuren rechtstreeks uit het doosje gebruikt.

Op Skillshare zijn veel leuke cursussen te vinden van inspirerende illustratoren. Ik heb bijvoorbeeld erg genoten van de cursus botanisch schilderen van Sara Boccacini Meadows. Ik vind haar werk ontzettend mooi en het is fantastisch om haar te zien werken en te horen vertellen over haar materialen en schetsboekjes. Zij heeft trouwens ook een boek heeft gemaakt met hele eenvoudige maar mooie schilderopdrachten: ‘Paint and Frame: Botanical Painting: Nearly 20 Inspired Projects to Paint and Frame Instantly’.

Ook raad ik de Skillshare cursussen ‘Keeping a sketchbook’ van Leah Goren en ‘Portret schilderen’ van Maria Ines Gul.

De boeken ‘The Joy of Watercolor‘ en ‘Get started with gouache‘ van Emma Block staan vol leuke kleine opdrachten en er wordt ook goed uitgelegd over welke materialen nodig zijn.

Ik ben zelf eigenlijk wel een voorstander van het ‘verder brengen’ van je illustraties door ze te digitaliseren en vervolgens een kleine productie te kunnen maken, zoals een setje ansichtkaartjes. Ik geef daarom met veel plezier af en toe een workshop ‘Basis digitaal’, om mensen hierbij op weg te helpen. Tekenen is voor jezelf, maar illustreren doe je toch voor een publiek. Ik vind het geweldig als ik mensen kan helpen om die stap te zetten.

Valesca van Waveren jaren 50 keuken

Tot slot: Wat is je favoriete gum?
Ik vind de witte gummetjes van Eberhard Faber heel goed en ook de kleine witte Koh-i-Noor gummetjes (die met een olifantje er op). Beide zijn heel goed te gebruiken om de fineliner potloodlijntjes die ik heb geschetst uit te kunnen gummen als het schilderwerk droog is. Ze beschadigen het papier niet, en ik kan best wat kracht zetten om alle potloodlijntjes weer weg te halen.

De gum van Valesca
Valesca van Waveren thermosfles

Shop the story
Dit artikel bevat affiliate links

Tekenlesje aquarel van Valesca (waterverf maand)

tekenles2


Twee jaar geleden ging Flow Magazine bij Valesca op atelierbezoek. Valesca liet toen niet alleen haar atelier en haar werk zien, maar geeft ons ook een tekenles. Ze laat ons zien hoe je met aquarelverf een mooie mot maakt en geeft tips over de materialen die zij graag gebruikt.

Heb je ook inspirerende tekenlessen met aquarel of gouache gezien, laat het ons weten!

Gespot: de mooiste keramische paletten (waterverf maand)


winkels_gespot_gumclub2

Werken met waterverf is nog fijner met een mooi keramisch palet. Ze zijn makkelijk schoon te maken en liggen vanwege hun gewicht stabiel op tafel. Wij hebben voor jullie deze supermooie handgemaakte exemplaren gespot.

  1. Ben je op zoek naar een keramiek palet, maar net iets anders dan je gewend bent? Dan moet je bij Caitlin Bongers zijn, zij maakt verrassende verf paletten van keramiek in superleuke vormen. Van ovaal tot een halve ronding, en zelfs in de vorm van een maan of wolk. Ook maakt zij hele kleine paletten, dus naar welke kleur, vorm of maat je maar zoek bent, je kijkt je ogen uit bij Caitlin’s creaties!
  2. Suzanna is trots eigenaar van CeramicsbySuzanna, waar zij allerlei servies en gebruiksvoorwerpen maakt met de hand. Ook dus deze mooie verfpaletten, zelfs te personaliseren met je eigen naam! Haar paletten zijn ook te verkrijgen in kleinere formaten, en mocht je een net wat ander idee hebben voor een palet is Suzanna altijd bereid met je mee te denken.
  3. Will Dowden, oprichter van LilianMayWatercolour, is een Engels illustrator en maker van verf paletten. Deze zijn prachtig wit, met zwart gespikkelde coating, wat een erg professioneel en verfijnd effect geeft. Mocht je hier een passend waterreservoir bij zoeken (met inkepingen voor je kwast!), kun je ook bij Will terecht, hoe mooi!

In Gesprek Met Enzo Pérès-Labourdette (WATERVERF MAAND)

spread-5-6-watikdebomenwilvertellen

Dit artikel werd eerder gepubliceerd (op 6 januari 2019) maar in onze WATERVERF maand mag het mooie werk van Enzo en dit prachtige boek niet ontbreken!

Het boek ‘Anne, het paard en de rivier’ (een samenwerking van Enzo Pérès-Labourdette met schrijver Wouter Klootwijk) krijgt niet alleen van de GUMCLUB een dikke pluim en al onze zes duimen blij omhoog maar ook een vlag en wimpel van de CPNB en hoort volgens de stichting de Best Verzorgde Boeken tot één van best verzorgde van 2018. We zijn dan ook erg nieuwsgierig naar Enzo’s nieuwste boek: ‘Wat ik de bomen wil vertellen’. Zeker omdat we op Enzo’s instagram account zagen dat hij voor dit boek naar Spitsbergen (Spitsbergen!) is geweest om onderzoek te doen.
Wat een kleurrijk, bijzonder jaar moet dit zijn geweest. Daarom hebben we illustrator Enzo Pérès-Labourdette gevraagd naar zijn verhaal. Over zijn afgelopen -illustratie- jaar, de reis naar Spitsbergen, zijn werkwijze, en plannen voor het nieuwe jaar.

enzo_portret

enzo_anne

enzo_kinderboek_anne

spread uit ‘Anne, het paard en de rivier’.

Hoe kijk je terug op je illustratiejaar?
Mijn grootste hoogtepunt van het afgelopen jaar is het afmaken van mijn nieuwe prentenboek ‘Wat ik de bomen wil vertellen’. Het boek is geïnspireerd op een reis die ik heb gemaakt in 2016. Ik deze reis toen dankzij een beurs van de Fiep Westendorp Foundation kunnen maken naar het meest noordelijke dorp op aarde: Ny-Ålesund, op het pool-eiland Spitsbergen. Daar heb ik bijna drie weken met een bioloog (Maarten Loonen) onderzoek kunnen doen voor mijn boek. Met het boek wil ik het thema van klimaatverandering bespreekbaar maken voor kinderen. Het boek legt niet uit wat klimaatverandering is, maar zorgt er wel voor dat het kind vraagtekens krijgt bij het smelten van het poolijs. Zo kunnen de volwassenen die het voorlezen zelf kiezen hoe ze het gesprek aangaan. Ook won mijn eerste kinderboek ‘Anne, het paard en de rivier’ een aantal prijzen. Het boek werd bekroond met een vlag en wimpel en werd gekozen tot één van de best verzorgde boeken van 2017. Ook leuk!

enzo_wat_ik_de_bomen_vertellen_wil

Deze zomer werd Emilie Sitzia bijzonder hoogleraar illustratie aan de Universiteit van Amsterdam. De titel van haar inauguratie rede is een citaat van jou: ‘Illustration is everyone’s mother tongue’. Hoe kwam je tot deze uitspraak?

Ja, dat klopt! Ik zei dit tegen Emilie tijdens een gesprek over waarom ik heb gekozen illustrator te worden. Ik ben, toen ik zeven was, vanuit Frankrijk naar Nederland verhuisd maar beheerste de Nederlandse taal niet. Ik kwam er al snel achter dat ik met tekeningen wel gewoon kon communiceren met klasgenootjes. Illustraties zijn een universele taal die we als kind al beheersen.

Wat zijn je plannen voor het nieuwe jaar?
Ik ben best een beetje extreem in het stellen van ‘nieuwjaarsdoelen’. Een soort goede voornemens maar dan to the max. Ik kies altijd een thema uit waar ik mijn doelen omheen plan. Dit jaar was mijn thema ‘gezondheid’. Als freelance illustrator vergeet je weleens goed voor jezelf te zorgen omdat je zo met je passie bezig bent. Maar als je niet goed in je vel zit als creatieveling maak je ook geen goed werk. Zo heb ik mezelf heel streng verplicht om drie keer per week te gaan sporten. Ook heb ik leren mediteren en ben ik een dagboek bij gaan houden. Ik merk dat ik veel meer evenwicht heb in m’n leven daardoor en problemen tijdens projecten veel meer los kan laten.

Ik denk dat ik van 2019 een ‘samenwerking’ jaar maak. Ik wil meer met makers uit andere disciplines werken om zo tot spannende projecten te komen. Animatie, keramiek, textiel … en wie weet wat meer! Ik ben nu bezig met een volgend boek van Wouter Klootwijk. Ook ontwerp ik een collectie sjaals voor een klant in Vietnam, een superleuk groot project.

enzo_shawl

sjaal ontwerp for Monsieur Fox – heren accessoires Dubai

Wat goed om te horen dat er een nieuw boek van jou en Wouter Klootwijk aankomt. Wilde je altijd al (kinder)boeken maken?
Als kind verzon ik samen met mijn Engelse opa sprookjes en verhalen. Hij schreef deze op in een schriftje en dan maakte we er vervolgens samen een tekening bij. Ik denk dat ik eigenlijk toen al eigen boeken wou maken.

Hoe begin je aan een nieuw boek?
Ik verzamel eerst ontzettend veel beeldmateriaal om de sfeer van het boek een beetje te bepalen en zal vervolgens veel nadenken over hoe de wereld eruit ziet waarin ik mijn personages wil plaatsen. Het is een beetje alsof ik het decor voor een operastuk in mijn hoofd inbeeld. Dat zie je ook altijd van de voorkant, net als wanneer je een prentenboek inkijkt. Ik schets vervolgens de beelden zoals ik die voor me zie. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik echt ontzettend weinig schets. Ik heb bijvoorbeeld helemaal geen schetsboeken. Alleen maar gigantische verzamelingen beeld. Het belangrijkste is om het verhaal uit te schetsen per pagina. Deze pagina’s plak ik dan aan elkaar om te kijken of het verhaal goed werkt wanneer de pagina’s omgeslagen worden. Maar vervolgens ga ik meteen door met het uiteindelijk beeld.

schetsen_enzo_bomen

spread-5-6-watikdebomenwilvertellen

spread uit: ‘Wat ik de bomen wil vertellen’ – Enzo Pérès-Labourdette

Wat is jouw tip voor (beginnende) illustratoren?
Ik ben zelf net een paar jaar afgestudeerd, maar als ik een tip zou moeten geven is het dat elke stap die ik zet precies hetgene is wat ik eng vind! Als iets spannends of onwennig voelt als mens is dat vaak precies wat je moet doen. Ik was vroeger ontzettend bang om uit de kast te komen, maar toen het eenmaal was gebeurd voelde het zó bevrijdend. Het voordeel daarvan was dat vervolgens weinig dingen nog echt eng zijn. Toen ik nog studeerde vond ik het heel eng om artdirectors te mailen voor opdrachten. Dus ik bedacht wat ik het spannends zou vinden (The New York Times) en heb ze toen gemaild. Dat was toen meteen mijn eerste grote opdracht! Alle goede dingen tot nu toe in mijn carrière zijn zo tot stand gekomen.

Silenceofthebugs-NYT-EnzoPeresLabourdette

redactionele illustratie voor opiniepagina New York Times

Tot slot: Wat is je favoriete gum?
Ik gebruik eigenlijk nooit een gum omdat ik vooral in waterverf werk. Ik koop om de zoveel tijd een gum omdat ik de oude niet kan vinden, en raak hem dan na een keer gebruiken weer kwijt. Dus naar deze twee moest ik ook even zoeken.

gummen_enzo_2

 

Foto’s en illustraties: Enzo Pérès-Labourdette
beeld op de homepagina: spread uit ‘Wat ik de bomen wil vertellen’ van Enzo Pérès-Labourdette

Shop the story
links naar namen die genoemd zijn in het interview én de links zodat je Enzo kan blijven volgen
Wil je Enzo blijven volgen? Goed idee!
Instagram
Website
Shop

Dit artikel bevat affiliate links

Haal meer werk uit je illustraties: een op maat gemaakte training van Monique van der Vlist

hmblog

Tijdens een bloggers evenement leerde ik Monique van der Vlist kennen. Een vakvrouw vol positieve energie en heel inspirerend. In 2018 volgde ik de training ‘Haal meer werk uit je illustraties!’ van Monique. In een groep creatieve onderneemsters onderzoeken waar je eigen onderneming staat en waar je naar toe wil. In de tijd dat ik de training volgde was ik te druk. Ik wilde niet echt méér werk. Maar anders werk. Anders werken. Het was een heel waardevolle cursus. Monique start 10 september een nieuwe training. Ik heb Monique gevraagd iets meer te vertellen over zichzelf, haar werk en de trainingen.

Weet voor welke opdrachtgevers je het liefst werkt en hoe je die benadert!

Monique van der Vlist

01-Monique-van-der-Vlist-Haal-meer-werk-uit-je-illustraties
Monique van der Vlist

Monique, wil je jezelf even voorstellen aan de Gumclublezers?

Ik studeerde aan de KABK Grafisch ontwerpen in Den Haag. Na mijn stage bleef ik werken bij een grafisch ontwerpbureau. Maar de tijdschriften bleven trekken en na vijf jaar ging ik aan de slag bij uitgever Sanoma (tegenwoordig DPG Media). Daar heb ik een kleine 20 jaar gewerkt als ontwerper en art director voor verschillende woontijdschriften. De laatste titel was 101 Woonideeën. Inmiddels werk ik 5 jaar als zelfstandig art director en 3 jaar als coach voor illustratoren.
Sinds 14 jaar blog ik over illustraties. Je kent mij misschien van mijn eerste blog vlinspiratie. Op dat blog bewaarde en deelde ik illustraties. Bij 101Woonideeën was ik de initiator van het blog en de andere social media voor het blad. We maakten de connectie tussen handmade, illustratie, diy en interieur. Eind 2014 startte ik HappyMakersBlog.

02_monique_happy_makers_blog

03_monique_happy_makers_blog

Maart 2021 startten we de training, coronaproof met duo’s, in deze airstream. Samen werken in de natuur met illustratoren: Alice Mulder, Cecile Reijnders

De training ‘Haal meer werk uit je illustraties!’ is een persoonlijke training: 12 weken exclusieve aandacht voor jouw illustraties. Je krijgt de tools én de juiste mindset aangereikt om je zakelijke promotie sterk neer te zetten, zodat nieuwe klanten je weten te vinden voor de opdrachten die jij het liefste doet.

Waarom ben je met de training ‘Haal meer werk uit illustraties!’ begonnen?
Ik kwam door mijn werk als art director, door het bloggen en via instagram veel in contact met illustratoren. Zo kwam ik erachter dat veel van jullie het lastig vinden om de juiste opdrachtgevers te bereiken. Daar was nog veel te winnen. Ik zag kansen die je zelf kan oppakken op het vlak van promotie en zichtbaarheid. Ik wil de Nederlandse en Vlaamse illustratoren graag versterken en ontwikkelde een training die je een flinke stap verder kan helpen.

‘Jezelf positioneren’ staat er op je website: wat bedoel je hiermee en waarom is dit belangrijk?
Met positioneren bedoel ik dat je bepaalt waar je naartoe wilt als illustrator of ontwerper. Welke klanten en opdrachten sluiten het best aan? Waar staan jouw illustraties voor? Daar beginnen we mee tijdens de training. Pas wanneer je daarover uit bent, kun je dat eenduidig met de wereld delen. Samen kijken we of je jouw verhaal laat zien in je portfolio, op je website en via Instagram. In beeld en in tekst! Zo herkent een potentiële opdrachtgever jouw werk het best. Want dat is natuurlijk waar we naartoe willen. De volgende stap is dan ook samen bepalen wie je favoriete opdrachtgevers zijn en hoe je hen benadert. Zo help ik zowel ervaren illustrators als beginners.

04-Monique-van-der-Vlist-Haal-meer-werk-uit-je-illustraties
Illustrator Geeske Voorthuijsen tijdens een trainingsdag in de Kennemerduinen, Overveen

Hoe pak je de trainingen aan in de coronatijd?
Flexibel, dat is wel het codewoord het afgelopen tijd. Samen met de deelnemers van de training zoek ik elke keer naar een passende, verantwoorde oplossing. Daarbij hou ik rekening met de persoonlijke situaties. Als het moet kunnen we direct online. Momenteel werk ik met kleinere groepen en maken we 1-op-1 afspraken. Het liefst spreek ik zolang mogelijk op een veilige manier offline af. Dat geeft nou eenmaal een andere, fijne energie. Maar nogmaals: alles in overleg met de deelnemers.

Zijn er nog kansen voor illustratoren in en na deze crisis, denk je?
Ik denk dat je juist deze tijd kunt gebruiken om te investeren in jezelf, in jouw bedrijf. Zo zorg je ervoor dat je startklaar staat op het moment dat de corona-crisis over is. Dus laat je juist nu nog meer zien, zodat iedereen weet wat je te bieden hebt. Bovendien is het nu, juist in deze tijd, prettig om er niet alleen voor te hoeven staan met je creatieve job. Ik kan je helpen. En sparren met de andere deelnemers kan ook een echte steun in de rug zijn.

05-Monique-van-der-Vlist-Haal-meer-werk-uit-je-illustraties

06-Monique-van-der-Vlist-Haal-meer-werk-uit-je-illustraties

Illustratoren: Hanne Hoogendam, Leen van der Heijdt en Jolanda Hooijmans

Is de training altijd in groepsverband?
Nee hoor, ik bied ook persoonlijke coaching aan. Ook dan help ik jou als illustrator of ontwerper om op nieuwe ideeën te komen en die uit te werken. Het is mooi om te zien dat er dan echt een motortje wordt aangezet. Daar kunnen mooie dingen uit komen!

07 Monique van der Vlist Haal meer werk uit je illustraties
Illustrator: Marianne van der Walle – Op de grond werk van Esther Schuivens (Ted & Tone)

Wanneer begint er een nieuwe training?
De eerstvolgende training loopt van vrijdag 10 september tot en met donderdag 2 december 2021. Daarna start een cursus in januari 2022. Wil je meer weten; mail me: monique@happymakersblog.com. Dan kunnen we altijd even bellen!


Samenwerkdag pré-corona met illustratoren Anne Kuiper (Goudenlijntjes), Megan McNulty, Marlon Doomen, Aniek Bartels en Claudi Kessels

Ik wilde verder komen met mijn werk. Het ging best goed maar ik had het gevoel dat er meer uit te halen was. Ik ging van parttime naar fulltime illustrator. Nu ben ik volledig afhankelijk van illustratie-werk.

Illustrator Lotte Dirks

fotos: Monique van der Vlist. Op onze homepagina zie je een foto van Ingrid WuysterTeken Ing met in haar hand een door haar ontworpen certificaat voor de deelnemers aan de cursus.

Doe mee met de Instagram training van Marloes de Vries

Marloes De Vries training

Sociale media is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. En je kunt er als illustrator ook heel veel voordeel van hebben in je beroepspraktijk. Vooral met Instagram kun je je werk goed in de spotlight zetten en een groot netwerk opbouwen.

Iemand die dat heel goed kan, is Marloes De Vries. Op haar levendige Instagramaccount met inmiddels meer dan 135.000 (!) volgers laat ze niet alleen zien wie ze is, maar ook wat ze kan en hoe haar werk zich ontwikkeld. Het is daarom inmiddels voor potentiële opdrachtgevers een rijk gevulde portfolio. Zo’n 90% van haar opdrachten krijgt ze uit Instagram.

Hoe kun je Instagram inzetten om opdrachten te genereren? In juni 2021 geeft Marloes bij de Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers (BNO) twee trainingen ‘Instagram voor professionele beeldmakers’.

Marloes De Vries training

Inhoud van de training
In de (online) training ga je aan de slag met:
– Bepalen doel en doelgroep

– Maken van een bio/profile voor het aantrekken van de juiste volgers en opdrachtgevers 

– Optimaliseren van je feed (content)

– Opdrachten in een werkboek om een plan voor IG te maken.

Marloes De Vries training
Wanneer?
De training wordt gehouden op 4 juni 2021 (middag) of 24 juni 2021 (avond).
Ook niet-leden kunnen meedoen.

Kosten
De kosten voor deze training zijn (excl. BTW en transactiekosten):
BNO-leden: 80 euro per persoon.

Niet-leden: 105 euro per persoon

Meer informatie en inschrijving
Kijk voor meer informatie op de website van de BNO

BUiTeN De LiJnTJeS met Bregje

Zin in een creatieve challenge? Inspirator en creatieve duizendpoot Bregje Raaijmakers (als maker beter bekend als @vanbregje) is de oprichter van het online creatieve platform Groeilijnen. Groeilijnen is te vinden op facebook en start op 20 mei weer met een nieuwe online cursus GroeiSPURT: BUiTeN De LiJnTJeS. Tijdens 8 workshops daagt Bregje Raaijmakers je uit om creatief buiten de lijntjes gaan kleuren. Wij volgen van Bregje al een tijdje en waren nieuwsgierig!

Tijdens de gezamenlijke tekenuurtjes op zondag begon het te borrelen en te bruisen en kreeg ik het idee om een cursus met acht opdrachten aan te bieden

Hoe kwam je op het idee van Groeilijnen?
Ik gaf al langer workshops en cursussen op scholen, bij bedrijven en bij lokale creatievelingen. Door corona gingen een hoop van deze opdrachten en cursussen niet meer door. Dat was jammer, maar de eerste tijd ook wel lekker. Toch ging ik al snel de persoonlijke contacten missen. Zelf was ik bijna dagelijks creatief bezig, maar ik merkte dat mensen om me heen creatief op slot gingen. Ik kreeg ook veel berichtjes waarin mensen aangaven dit lastig te vinden en erg te missen. Aangezien ik een aantal opdrachten per dag bedenk, dacht ik; waarom zou ik dat niet online samen doen? De juffrouw in mij wil ook graag uitleggen en delen met anderen, dus dit zou een prima combinatie zijn. Het uitzoeken van hoe je kan live-streamen en uitzoeken hoe dit precies werkt kostte me veel meer tijd en moeite dan het bedenken van leuke opdrachten die iedereen (leeftijd maakt niet uit) mee kan doen.

Hoe ben je vervolgens begonnen?
Ik ben begonnen met het aanbieden van een gratis uurtje samen tekenen op zondagmiddagen online op de Facebookpagina Groeilijnen. Er was meteen veel animo voor merkte ik en het aantal deelnemers bleef elke week groeien. De opgenomen workshops zette ik online en kunnen worden teruggekeken en daar wordt ook nog dankbaar gebruik van gemaakt.Tijdens de gezamenlijke tekenuurtjes op zondag begon het te borrelen en te bruisen en kreeg ik het idee om een cursus met acht opdrachten aan te bieden. Ik maakte GroeiSPURT voor de mensen die op andere momenten zelf thuis aan de slag wilden gaan. De eerdere edities van GroeiSPURT werden bijzonder goed ontvangen en inmiddels is het tijd voor een lente editie van GroeiSPURT.

Met Groeilijnen wil ik een creatieve community opbouwen met een lage instap, waar plezier en groei voorop staat

Voor wie is deze cursus bedoeld?
Zowel beginners als wat meer gevorderde creatieven zijn welkom. Er zijn al veel mensen die met me meegroeien op Groeilijnen en ik ben nu aan het brainstormen over een spin-off voor meer gevorderde creatievelingen. Nu leg ik vaak de basisstappen en hoe je materiaal gebruikt nog uit, maar ik prikkel al wel de eigen creativiteit en stimuleer de cursisten om eigen keuzes te maken. Ik laat ook geen kant-en-klaar eindwerk zien wat we stap voor stap gaan maken. Ik geef aan met welke materialen ikzelf ga werken en geef suggesties gedurende de cursus over stappen die de cursisten zouden kunnen nemen. Als je dat niet wilt of durft, kun je stap voor stap met me meedoen, maar ik stimuleer eigen keuzes en inbreng enorm, omdat ik mensen wil laten groeien. 

Wat zou je met groeilijnen het liefst willen bereiken?
Wat ik heel erg leuk vind is mensen creatief prikkelen: met een leuke titel van een opdracht die je op het verkeerde been zet, het kiezen voor een verrassend materiaal of juist een combinatie van materialen die je niet verwacht. Ik wissel ook veel af tussen tekenen, uitleg geven, materiaalwisselingen, knippen en plakken, schilderen….doen dus, laten ervaren. Door mensen voorzichtig buiten hun comfortzone te brengen, laat ik hen groeien op een manier die ze niet hadden verwacht. Ik denk dat ik het allerliefste mensen creatief wil prikkelen om ze zo het meeste uit zichzelf te laten halen. Met Groeilijnen wil ik een creatieve community opbouwen met een lage instap, waar plezier in creatief bezig zijn en (persoonlijke) groei voorop staat. Voor alle leeftijden en ieder niveau, door diverse soorten cursussen aan te bieden die op verschillende levels aanspreken. Voor mezelf is de gevorderde creatieveling de grootste uitdaging en daar wil ik me nu dus op focussen om ook mezelf uit die comfortzone te halen!

Welke cursussen zijn bij jou te volgen en wanneer?
Je kunt je hier voor de nieuwe GroeiSPURT buiten de lijntjes opgeven. Deze bevat 8 workshops die je kunt bekijken en doen wanneer het jou uitkomt.
Of je nu tijd voor jezelf neemt of gezellig samen of met de hele familie aan de slag gaat, de workshops zijn geschikt voor alle leeftijden en alle niveaus. Ik zoek dus nog creatieve mensen die graag geprikkeld willen worden…Heb je zin om hierbij aan te sluiten of wil je meer weten, stuur me een bericht op een van mijn kanalen en ik hou je op de hoogte!

BINNENKORT
zondagmiddag 16 mei van 16.00 tot 17.00 – GRATIS online workshop met als thema Buiten de lijntjes.
Deze is op de Facebookpagina van Groeilijnen.

donderdag 20 mei start de cursus GroeiSPURT buiten de lijntjes. Er komt dan 8 dagen lang een workshop vrij. De kosten voor de complete 8-delige cursus zijn €33. Na de 20e zijn alle afleveringen nog steeds online te volgen. Cursisten krijgen een link en een persoonlijke inlogcode na inschrijving.

maandagavond 24 mei is er een speciale editie in samenwerking met Edding, ‘Nature is calling’ waarbij met acrylmarkers junglebladeren getekend gaan worden.

Foto’s en illustraties: Bregje Raaijmakers

Nog meer Groeilijnen

Bregjes favoriete illustratoren
Mavorie
Marenthe Otten
Valesca van Waveren

yes! the Lisa Congdon Sessions

lisacongdon

lisacongdon
illustration: Lisa Congdon.

Onze rubriek heet ‘gaat dat zien’, maar een meer toepasselijke titel zou zijn: ‘gaat dat horen’. Want wat zijn er veel goede en inspirerende podcasts voor creatieve ondernemers. En we hebben jullie al verschillende tips gegeven. Maar een podcast van Lisa Congdon kan natuurlijk niet ontbreken op ons lijstje. Aflevering twee gaat vooral over het ‘imposter syndrome’. Ik dacht dat ik wel zo’n beetje wist wat Lisa hier over te zeggen heeft. Maar omdat ik zoveel van Lisa Congdon hou, verheugde ik me op haar verhaal in mijn werkkamer. En terecht. Het is een motiverende podcast die me aan het denken zet. Hebben jullie al naar de podcast van Lisa Congdon geluisterd? Ik ben benieuwd wat jullie Lisa Congdon’s Sessions vinden.

The Lisa Congdons Sessions zijn te volgen op spotify of apple

andere favorieten podcasts van de Gumclub:

de Makers Podcast – bv deze met social media marketeer Chichi Zhang-
De Nederlandse Illustratie Podcast – bv de aflevering met Nina Maakt of Mark Janssen
De Grote Vriendelijke Podcast – bv met Charlotte Dematons
Three point perspective

Where design meets sustainability: How to become a more mindful illustrator

packaging2

We willen je graag voorstellen aan noissue. Een sympathiek drukbedrijf waar je prachtige verpakkingsmaterialen kunt bestellen. Milieuvriendelijk tissue papier, goede tape of stevige enveloppen. Duurzaamheid is een belangrijk punt op de – ongetwijfeld good-looking- agenda van noissue.
In dit artikel delen ze hun kennis, ervaring en tips over duurzaam ondernemen voor creatieve ondernemers. We krijgen nog een cadeautje van noissue: de lezers van de Gumclub krijgen korting op een bestelling. Met een kortingscode. Die sturen we je toe als je een mailtje stuurt naar hallo@gumclub.nl.
So hip hip hurray for noissue!

compostmailer

Compostable mailer being used by @lee.s_needlescrochet

Sustainability is a trending topic of conversation in 2021, and it will continue to stay that way for some time due to the scale of the problems the world is up against. This year, humans are using as much ecological resources as if we lived on 1.6 Earths. If we continue at this rate, there will be dangerous consequences for our environment and for society as a whole. The responsibility falls on all of us – from large corporations, to creatives running their own practices – to be more mindful of our choices in business.
If you haven’t considered how you can make a difference in your profession, then now is the time to start. As an illustrator, great design doesn’t have to be sacrificed for sustainability: the two can go hand-in-hand. You have the ability to use design for environmental change through the processes you follow, the materials you select and the values you share with your customers.

totebag
Reusable organic cotton tote bag designed by @naomipwilkinson

Take noissue as an example. As a sustainable packaging company, we’ve made a conscious choice to use inks and materials that are the least impactful on the environment. We also plant a tree for every order a member of our Eco-Alliance makes, which helps offset the paper materials we use for our products.
The designers that make up our Creative Community are also passionate about improving their processes. This is reflected not only in their choice to use our sustainable packaging materials but in their thoughtfulness when it comes to their processes, their discussions with clients and the values they communicate with their audience.

I believe that designers have an important, and maybe underestimated, role in promoting sustainability. I encourage you to keep the planet in mind when taking on new projects and help your clients land on eco-friendly alternatives, wherever possible.

Mara Rodríguez Design founder Mara Rodríguez

Giada Tamborrino Studio founder Giada Tamborrino agrees, saying: “I believe it’s the everyday actions that have the most impact on our lives. From what we look at, to the things that surround us and, even more importantly, what we leave behind on this earth. The choices we make leave a mark. I believe we should make those choices beautiful and sustainable, and I inspire brands to do the same in the best way I know how — through elegant design and thoughtful packaging.”

Unsure where to start becoming more sustainable by design? Here are five ideas to green your practices that include simple changes, as well as longer-term goals, to work towards.

Always opt for the digital option (avoid printing where possible)

When it comes to workflow, design can be quite a waste-heavy profession. This includes using many sheets of paper to sketch, visualise and present ideas, to printing out different iterations of your illustrations throughout the design process to show your client or team a tangible copy.
One easy way to become more sustainable in your profession is to work on reducing this number by monitoring how often you’re sketching or printing different versions and seeing what can be replaced with a digital option. If it’s necessary for your creative process to go through lots of paper, there’s always the option to use recycled paper, or to print designs to be double sided. Little decisions can go a long way, so be mindful of how much paper you’re tracking through.

When you do print, use eco-friendly inks

Petroleum or oil-based inks derived from fossil fuels were previously the go-to choice in design. This is despite these types of inks being destructive to the environment to source and containing chemicals that aren’t great for people to inhale.
Luckily, illustrators now can make the conscious choice to use products that print with ink that’s environmentally friendly, like soy or algae-based ink. Soy-based ink uses a 100 percent renewable source (soybean oil) and also has the added bonus of making colors more vibrant – a big win for sustainability, and design. It’s also biodegradable, which means when it’s used with a compostable product such as tissue paper, the entire product can break down into the soil without any hazardous chemicals being leached out in the process.

tissue1

packaging2

Soy-based ink in action on custom tissue paper 1. @lucyinneswilliams 2. @bijoukarman

Opt for FSC-certified products for any paper products

If you’re using paper-based products in your practice, it pays to pick ones that are ethically sourced. The Forest Stewardship Council (FSC) provides an independent certification that confirms that a product is made using wood pulp that’s been harvested in a social and environmentally responsible way, from the forest through to the supply chain. Often, FSC products also contain recycled materials, cutting down on the use of new wood pulp. FSC-certified packaging products illustrators can use can include water-activated tape, insert cards, tissue paper, and Kraft mailers.

kaart
tape
1. FSC certified cards by @artofmaxinevee 2. FSC certified and water activated tape by @melissadonestudio

Look into recycled, reusable or regenerative packaging for shipping orders

Ecommerce orders are booming in 2021, which is great news for anyone with an online shop. However, according to Our World in Data, plastic packaging is the biggest contributor to plastic waste, contributing almost half of the global total. With sustainable shipping alternatives easily customisable and available in affordable low minimum order quantities (MOQs) there’s no reason for designers not to be opting for an option that’s less impactful on the environment.
Reusable organic cotton tote bags and Compostable or Kraft mailers all fit into a circular economy framework as they can either be reused by customers or are fully regenerative, returning to earth in a composting environment. Making a responsible choice has never looked so good!

pacaging_oa
mailer_airrual

Recyclable and compostable Kraft Mailers by 1. @oanabefort and 2. @arual.lhuillier

Green your home office or design practice

No matter where you do your work, there’s always ways to green up your design practice. If you’re at a home office or at a studio or office, consider using more energy efficient light bulbs, turning off electronics when not in use, reviewing your recycling and waste systems, and using reusable coffee cups and shopping bags. You could also look into implementing a composting system for fruit and vegetable scraps. There are mini-composting bins (like this one by Seed and Sprout) that can sit on top of a kitchen bench and only need to be emptied every one to two weeks – you’ll just need to research your city’s composting systems for when you do empty it.

Wrapping it up

We hope these ideas have inspired you to become a more sustainable creative! Becoming a more conscious designer takes a bit of practice, but building these habits soon becomes second nature. If you want to continue educating yourself, here are some great resources for designers:

Society for Responsible Design
Institute for Sustainable Communication
The Living Principles
Renourish (a project calculator)

Once you get some momentum going, you can start to take clients on this journey with you, too. Lead by example, share the changes you’ve been making and encourage them to give them a try. Let’s all work together to be a part of the solution, not part of the problem.

Elly Strang is digital editor at noissue. Do you need help creating custom eco-friendly packaging for your brand? noissue lets you design your own branded tissue paper, stickers, and tapes. Simply upload your design, logo, or illustration, and we’ll do the rest. Learn more about our personalizable packaging options here.

dit is een gesponsord artikel: wil je een kortingscode ontvangen voor je bestelling bij noissue? Stuur een mail naar: hallo@gumclub.nl en wij sturen je de code toe. Dit aanbod is geldig tot 1 juni 2021. We zijn natuurlijk ook heel benieuwd naar het resultaat en delen het graag op instagram!