wholesalemaand: verpakken als een pro

post_beeld1

VERPAKKING

Je hebt een aantal winkels een sample setje gestuurd met jouw kaarten, en voorraad kaarten besteld en nagedacht over de prijzen van je producten. En dan, joehoe, krijg je de eerste bestelling van een winkel binnen. Even blij door je werkkamer dansen, muziekje op alle spullen tellen, klaarleggen en inpakken maar. Inpakken?
Goed om van te voren na te denken over hoe je wil dat je spullen naar die gave winkel reizen én hoe ze in de winkel te zien zijn.
Een goede verpakking is niet alleen blijmakend, maar ook stevig, duurzaam en laat zien wie de afzender is. Wie dan? Jij natuurlijk. Die toffe creatieve ondernemer.

HERVERPAK

Wij krijgen huizenhoge stapels met dozen binnen in CasaKessels. We zijn net verhuisd en de winkels zijn nog dicht. Dus iedere schroevendraaier en deurmat komt per post binnen. Als het mogelijk is gebruik ik de dozen voor ‘mijn verpakking’. Bij de nieuwe klanten doe ik een kaartje in de doos waarop staat dat ik de dozen hergebruikt heb. Als je dozen hebt met een heel herkenbare verpakking -bijvoorbeeld de blauwe bollen van BOL- kan je de doos voorzichtig uit elkaar halen en ‘binnenstebuiten’ gebruiken. Je kunt ze dan ook beter op maat maken.

eigendoos_lewis
eigendoos_bol

Je kan ook je eigen doos snijden en vouwen uit gebruikte dozen. Ik gebruik een simpel model als voorbeeld en pas het aan op het formaat dat ik nodig heb.
Hier moet je wel wat tijd in steken dus niet handig als je veel bestellingen binnenkrijgt.

Hierboven zie je een voorbeeld model. Het is natuurlijk belangrijk dat jezelf even goed meet wat de perfecte afmetingen zijn.
Op Youtube vind je verschillende videos met uitleg hoe je een doos kunt maken. Deze video vind ik -vanwege het muziekje- en die lieve krantensnippers het aardigst.

PLAKKEN

Eén praktische manier om je doos ‘eigen’ te maken is het gebruik van stickers. Dat geldt voor je zelfgemaakte dozen maar natuurlijk ook voor de verpakkingen die je bij de groothandel koopt. Grote stickers zijn te gebruiken om je pakket af te sluiten en geeft ruimte als adreslabel. Vaak zie je ze ook om een anoniem doosje je eigen ‘kleur’ te geven. De dozen van Alina, -van die leuke winkel Pansy in Amsterdam- zijn een feestje om te zien. Op haar instagram account lees je meer over welke keuzes ze heeft gemaakt.

hello_pansy1

foto’s van Alina || Pansy

Maar ook een simpel rond (sluit) stickertje kan met jouw illustratie van dat saaie doosje of envelop iets bijzonders maken. Als je ervoor kiest om het papier of de dozen redelijk neutraal te houden kan een mooie sticker gelijk een sprankelend en eigen uitstraling zorgen.

Er zijn verschillende druk- en printbedrijven waar je stickers kan laten maken. Wat voor ons makers natuurlijk wel zo leuk is als je verschillende stickers / ontwerpen in één bestelling kunt plaatsen (tegen een kleine meerprijs). Dat kan o.a bij Moo en DCW print. Lees in dit artikel over de verschillende mogelijkheden van DCWPRINT. Had je ons artikel over deze leuke drukker al gelezen? Zeker even doen.

STEMPELEN

Met een goede stempel in je hand ben je een eigen drukbedrijfje. Met een stempel en de juiste inkt kan je enveloppen, stickers, zakje, lint en nog veel meer materialen een eigen twist geven. Als je de stempel bestelt bij een goede stempelmaker zal deze je ook advies kunnen geven over welke inkt je gebruikt voor welk materiaal.

stefanie1
stefanie2
foto’s van Stefanie || Salut Stefanie

Een stempel kan je wel 1001 keer gebruiken, toch blijft iedere afdruk uniek. Dat brengt de techniek als cadeautje mee: een authentieke, handgemaakte uitstraling. Je kunt natuurlijk je eigen stempel maken. Een simpele gum, gutsmesje en wat oefening zijn de hoofdingrediënten.
Met een stempelpakket van bv Salut Stefanie zit je natuurlijk helemaal goed. Je kan bij Stefanie ook je eigen stempel bestellen: je krijgt een handgemaakte stempel van duurzaam materiaal in een linnen zakje met je (favoriete) inktkleur in de bus. 

stefanie3

stefanie4
foto’s van Stefanie || Salut Stefanie

Stefanie is een heuse stempel-koningin en als je op haar website of instagram kijkt zie je hoe veelzijdig een stempel kan zijn. Zelf gebruikt ze stempels graag voor haar visitekaartjes, op katoenen zakjes, maar ook op enveloppen en postpakketjes. Het begon overigens allemaal negen jaar geleden toen ze bij een koffiebarretje werkte en op het idee kwam de papieren ‘to go’ bekers en inpak zakjes te “branden” door deze te stempelen met het logo. 

Tip van Stefanie

Misschien heb je nog een mooie oude stempel in je la? Je zal merken dat de stempel met de jaren vergaat. Het belangrijkst is dat je na elk stempelgebruik de stempel droog stempelt voor je het weer opbergt.
Als je het echt goed wilt aanpakken kun je de stempel met een zachte tandenborstel en wat handzeep schoonpoetsen. Er blijft wel altijd een kleurspoor achter, maar zo blijft je stempel in elk geval heel lang je trouwe inpak-maatje. 

Inpakken en weg.

Je doos vol met kaarten, prints en pinnetjes is inmiddels in die leuke winkel aangekomen. Zie je de glimlach op het gezicht van de winkelier als jouw goedverzorgde pakket aankomt? Die groeit alleen maar als blijkt dat alle spullen onbeschadigd de reis hebben doorstaan. Klaar? Nou nee, we willen je ook nog even meenemen de winkel in.

Jouw product moet een goede blikvanger zijn. Ontwerpen voor verpakkingen is een vak apart en helaas hebben wij die expertise niet in huis. We kunnen wel wat tips en ideeën geven over verpakking.

Cadeautjes geven

De kracht van jouw producten is dat ze door jou gemaakt zijn. Geef je verpakking daarom ook je eigen ‘persoonlijke’ uitstraling. Een papieren zakje met jouw stempel past misschien beter bij jouw product dan een gelikt ontworpen doosje. Een broche met gek kaartje erachter wordt een echt hebbeding. Welkom in jouw wereld.

Heb je erover nagedacht hoe je producten in de winkel aankomen? Verkoop je bv posters? Krijgt een winkelier dan een doos vol kokers? Wel praktisch als er op de koker een sticker zit met de afbeelding van jouw poster. Een zichtexemplaar / showmodel meesturen is handig. Ben je in een gulle bui? Dan stuur je misschien ook die mooie kaartenhouder of ophangsysteem mee. Maak het de winkelier makkelijk om je werk zo goed mogelijk te laten zien.

poster_in_klip
KAART-IN-HOUDER

Het is belangrijk dat de klant het product goed kan bekijken. Een kalkpapieren zakje om je kaartenset staat misschien prachtig, maar de klant ziet je kaarten niet goed. Kies je verpakking voor in de winkel dus ook met een commercieel oog.

Kreukvrij mee naar huis.

Koopt die stijlvolle klant jouw print? Yes! Maar hoe neemt ze de print mee naar huis? Als je (art)prints op dik papier verkoopt is oprollen geen goed idee. Je kan -op maat gesneden- kartonnen meesturen. Stempeltje erop! En je print kan veilig tussen de kartonnen vervoerd worden.
Nog makkelijker maak je het als je een karton achter je print doet en deze samen in een transparante plastic zakje aanbiedt. Er zijn genoeg duurzame verpakkingen te koop.
Als je de prints per stuk verpakt verkom je kreukels en vette vingerafdrukken op je mooie werk. Je print kan ook veilig ingepakt mee in de fietstas naar het nieuwe huis.

In gesprek met Angelyn Peh (Waterverf maand)

Hou je van waterverf, van de heldere kleuren, de onwaarschijnlijkheid van verschillende tinten en het toeval in kleurverloop? Dan stel ik aan je voor: Angelyn Peh, illustrator en ontwerper wie voornamelijk werkt met waterverf en inkt. Zij maakt erg gedetailleerd werk, en de kleuren, zo helder en mooi in combinatie, echt prachtig! Naast dat Angelyn heel goed is in het overbrengen van emoties en sfeer in een volledige illustratie, maakt zij ook veel losse illustraties in bepaalde thema’s, wat ook weer sfeer geeft en bijna magisch is. Voor de waterverf maand van de Gumclub wilde Angelyn voor ons een aantal vragen beantwoorden!

* ENG – There is also an English version of this interview with Angelyn, you can read it here.

Angelyn Pen Eggs

Ik vind het heerlijk om te focussen op niks anders dan hoe de verf reageert op de ‘washes’ die ik op papier zet

Om te beginnen: voor de mensen die je (nog) niet goed kennen, wie ben je en wat maak je zoal? Hoe zou je je werk omschrijven?
Hi, ik ben Angelyn! Ik ben een illustrator en ontwerper en werk vooral met waterverf. Ik heb de neiging om de focus te leggen op de schoonheid van fysieke objecten, waarbij ik ook naar de verhalen en emoties erachter hint. Graag gebruik ik heldere kleuren, maar ik wil ook het gevoel van melancholie vastleggen in de beschrijvingen van wat ik maak. Mijn hoop is dat mijn werk — de illustraties en de daarbij passende woorden — een bepaald gevoel van kinderlijke verwondering en een wat sombere dankbaarheid geven, wat eigenlijk komt uit de realisatie dat we maar een bepaalde tijd op de wereld zijn, dus dat we de dingen die ons gelukkig maken moeten waarderen.

portretfoto Angelyn Pen

zandloper Angelyn Pen

Hoe kwam je erachter dat waterverf en inkt de mediums voor jou waren?
Met dank aan Pauline Baynes en haar Narnia illustraties heb ik vanaf jonge leeftijd een liefde ontwikkeld voor inkt. Ik vond haar lijnwerk altijd visueel zoveel voldoening geven! Mijn ervaring met het werken met fineliners was ook vrij rechttoe rechtaan, wat mij de vrijheid gaf om te focussen op het beeld zelf en niet de techniek. Ik beschouw mijzelf nog steeds vooral als inkt kunstenaar :).

Angelyn Pen Madeleine

Ik werkte eerst met Copic Markers, maar ik wilde de vrijheid om kleuren te mixen.

Wat betreft waterverf; ik hou er van hoe het zo verschillend is van tekenen. Ik moest opeens focussen op de negatieve vlakken tussen de lijnen en deze zo ontwikkelen dat de lijnen overbodig werden. De doorschijnendheid van waterverf trok mij erg aan — het was eigenlijk iets wat ik instinctief meteen begreep. En ik wilde de vrijheid om kleuren te mixen: toen ik de switch van potlood naar kleur maakte, werkte ik eerst met Copics (alcohol markers), maar hierbij vond ik het ‘kleur voor kleur’ werken heel frustrerend. Er waren zoveel verschillende tinten die ik zelf niet kon maken zonder de stift in die specifieke kleur te kopen, het werkte voor mij gewoon niet. Met die blik was waterverf een natuurlijke volgende stap voor mij.

Angelyn Pen Temple

Wat is je favoriete aspect van waterverf?
Mijn favoriete aspect is de mogelijkheid om subtiele veranderingen in kleur aan te brengen. In de zeldzame momenten wanneer ik met andere verf experimenteer (bijvoorbeeld acrylverf of olieverf), merk ik altijd dat ik deze verf onbewust verdun met water, om zo ook deze genoemde ‘kleur shifts’ te krijgen.

Waar ik ook vaak van geniet is de uitdaging die bij waterverf komt kijken, omdat ze best een hoop precisie en oplettendheid vereisen. Ik vind het heerlijk om te focussen op niks anders dan hoe de verf reageert op de ‘washes’ die ik op papier zet — het werken van moment op moment om zeker te weten dat de verhouding water versus pigment precies goed is, dat elk hoekje is gevuld zonder dat de verf dunner wordt en dat er een perfecte balans is tussen kleur intensiteit en doorschijnendheid.

Wanneer je begint met een nieuw werk, hoe ziet je proces eruit? Schets je eerst je hele idee en gebruik je daarna waterverf? Of begin je misschien eerst met het experimenteren met de verf?
Tot voor kort had ik best een tijd nodig om met een idee te komen en dit in mijn hoofd uit te werken tot ik tevreden was. Normaal gesproken hou ik het schetsen en verven voor het laatst, maar nu probeer ik iets te schilderen, wat dan ook, al voor ik een gericht idee heb om uit te werken. Het helpt voor mij om de creativiteit te ‘laten stromen’ en het houdt de bewegingen met de kwast vertrouwd. Te veel tijd zonder mijn handen te gebruiken maakt het hele proces wat stroever.

Er is een bepaalde spanning tussen het hebben van een verhaal om te vertellen en weten wanneer je je werk je werk moet laten, zonder onderliggende betekenis.

Angelyn Pen fruitcake

In jouw werk krijg ik een sterk gevoel van het vertellen van een verhaal. Hoe belangrijk is het voor jou dat een illustratie die je maakt een bepaald verhaal vertelt? Of is dit vaak erg intuïtief?
Er is een bepaalde spanning tussen het hebben van een verhaal om te vertellen en weten wanneer je je werk je werk moet laten, zonder onderliggende betekenis. Ik worstelde (en nog steeds) met het forceren van beide, met de poging mijn publiek tevreden te stellen op dat moment. Het kan ook erg gevoelig en kwetsbaar zijn om bepaalde werken te creëren, omdat ze misschien niet makkelijk zijn om uiteindelijk te delen. Eerlijk gezegd ben ik nog steeds aan het leren wat voor mij ‘echt’ en authentiek voelt.

Heb je een favoriet schilderij dat je hebt gemaakt?
Oh, dat is lastig! Ik denk niet dat ik er eentje kan kiezen, maar mijn Inktober schilderijen van vorig jaar zijn een aantal van mijn favorieten. Rond die tijd was ik erg geïnspireerd om steeds meer lagen en concepten toe te voegen aan mijn composities, wat succesvol moet zijn geweest, omdat mensen de serie erg waardeerden. Het is echt een speciaal gevoel wanneer de artiest en het publiek zo in verbinding worden gebracht :).

Angelyn Pen collection

Ik gebruik graag ‘tussen’ kleuren! Dit zijn kleuren die ik gebruik om tonen en stemmingen te verschuiven om zo mijn intuïtie te evenaren.

Heb je een speciale waterverf favoriet, een kleur die je koestert of een tube waar je een beetje meer van houd dan van anderen? Zo ja, waardoor precies die?
Dat is wel grappig dat je dat vraagt, de meeste kleuren die me te binnen schieten zijn wat ik noem ‘tussen’ kleuren! Dit zijn kleuren die ik gebruik om tonen en stemmingen te verschuiven om zo mijn intuïtie te evenaren. Twee voorbeelden hiervan zijn Payne’s grijs (een specifieke tint grijs) en schaal roze — ik gebruik ze niet vaak op zichzelf, maar ik combineer de grijze graag met kobalt blauw en het roze met… eerlijk gezegd bijna elke kleur! (alhoewel veelal groen, geel en cadmium rood) Zonder deze twee kleuren krijg ik vaak de nuances niet waar ik naar op zoek ben, al mijn gebruikte kleuren zouden dan heel eenzijdig voelen.

En dan als laatste, uit Gumclub traditie: wat is je favoriete gum?
Toen ik nog meer echt tekende, gebruikte ik vaker een kneed gum, dus deze verdient om benoemd te worden — zeker omdat ze zo ‘schoon’ zijn! Ze zijn perfect om mee te nemen op reis en wanneer je buiten aan het tekenen bent. Momenteel gebruik ik een Staedler Mars plastic gum en ik weet niet hoe, maar ik gebruik de gum al drie jaar en er is nog steeds 80% van over! Misschien gum ik gewoon niet zoveel, omdat ik meer schilder dan teken? Alhoewel ik niet denk dat dat het is. Wie weet heb ik gewoon een magische gum :).

Foto’s en illustraties door Angelyn Peh

Nog meer Angelyn?
Wil je Angelyn blijven volgen? Goed idee!
Instagram
Prints
Patreon
YouTube

De penselen van Splendith (waterverf maand)

Je kent het wel: je spot hele mooie materialen bij je favoriete illustratoren en je denkt: waar vind ik die? Als ze dan uit het buitenland moeten komen, blijkt het al gauw een dure grap te worden. Deze frustratie vormde een heel mooi uitgangspunt voor Judith Joosten. Judith zocht naar een manier om die producten naar Nederland te brengen. Het moest maar eens ophouden met die lange levertijden en dure verzendkosten. Vijf jaar geleden richtte zij daarom Splendith* op en begon met een klein assortiment. Inmiddels heeft Splendith een breed aanbod van mooie, kwalitatieve, en dus ook: ‘dichtbije’ materialen op het gebied van kunst, illustratie maar ook DIY. Ik sprak met Judith over de beste penselen, waterverf en meer.

Hoe kwam je op het idee voor Splendith?
Het idee ontstond omdat ik op zoek was naar speciaal papier, dat kon ik nergens vinden. Daarna was ik opzoek naar kalligrafie materialen, dat kon ik ook nergens vinden. Toen dacht ik: daar hebben vast meer mensen last van. Hoe leuk zou het zijn als ik dat ga verkopen? Dit was rond mijn afstuderen, naast mijn werk als fotograaf en parttime baan, ben ik met de shop begonnen.

Naast dat ze veel kunstenaars benodigdheden verkoopt, test Judith alles ook zelf.
Ik weet hoe irritant het is als je denkt iets heel fijns te kopen maar het helemaal tegenvalt. Het is zo zonde als je steeds geld uitgeeft aan materialen die je uiteindelijk weinig gebruikt. Materialen zijn er om te gebruiken, en niet voor de sier! Als je investeert in materialen die je helemaal verslijt, is het ook 100% de moeite van de investering waard. Dan haal je de investering er zonder moeite uit.

De Heritage penselen zijn mijn favoriet voor aquarelverf, en sinds ik wat meer met acryl experimenteer zijn daarvoor de Select penselen mijn favoriet

Zijn er penselen die echt je favoriet zijn?
De Heritage penselen zijn mijn favoriet voor aquarelverf, en sinds ik wat meer met acryl experimenteer zijn daarvoor de Select penselen mijn favoriet.

Onze lezers lieten weten dat ze een voorkeur hebben voor synthetische, dus diervriendelijke penselen. Kunnen bij jou terecht voor goede synthetische penselen?
Ja juist! In mijn shop verkoop ik heel bewust eigenlijk alleen maar synthetische penselen. Meer hierover lees je hier.

Welke penselen zijn volgens jou essentieel als je wilt beginnen met waterverf?
Voor aquarel zou ik altijd voor kwaliteit over kwantiteit kiezen. Ik zou bijvoorbeeld eerder 1-3 goede kwaliteit penselen kopen, daarmee kan je al zoveel. Tijdens het schilderen merk je bijvoorbeeld wat je nog mist: dan zou ik die als aanvulling aanschaffen. En welke maten je dan kiest, dat is compleet afhankelijk van de stijl die je schildert.

• Schilder je kleiner, dan is een combi van 1,2 en 4 fijn.

• Schilder je wat groter dan is bijvoorbeeld de combi van 2-6-16 heel fijn.

Verkoop je ook starterssets of basissets?
Tot nu toe bood ik geen starterssets aan, omdat ik liever goede informatie geef zodat je zelf kan kiezen wat het beste past. Omdat het wel een fijne opstap kan zijn, komen er dit jaar meerdere starterssets aan. Ik heb wel een keuze pagina om zelf je aquarel startersset samen te stellen.

Op mijn site vind je een keuze pagina om zelf je aquarel startersset samen te stellen

Waar moeten we op letten als we nieuwe penselen willen aanschaffen? Hoe kies ik een goed penseel uit wat bij mij past en voldoet aan mijn eisen?
Een penseel kan je zien als een gereedschap tool, dus bedenk wat je ermee wil maken voordat je iets koopt. Bedenk voor jezelf: Wat voor stijl en wat voor formaat wil je schilderen: weelderig/gedetailleerd? Dan kom je al beter in de richting van in welke selectie je wil. Vervolgens kun je jezelf de volgende vragen stellen.

• Voor welke verf gebruik je het penseel? Gebruik je vaak verschillende materialen? Dan is een mixed media penseel wellicht fijn. Gebruik je alleen aquarel: kies dan voor een aquarel penseel.

• Welke vorm past het beste bij je? Rond is het meest universeel. Andere vormen kunnen een goede aanvulling zijn, afhankelijk van je budget. Kwaliteit over kwantiteit.

• Hoe veerkrachtig/sterk/zacht wil je de haren hebben? Een zacht penseel veert makkelijk mee, maar kan soms minder makkelijk terugveren. Wil je dat het penseel snel terugveert? Kies dan niet voor een te zacht penseel.

Moet je bij aquarel of bij gouache ook denken aan verschillende penselen?
Gouache is een stuk zwaarder dan aquarelverf en zal daardoor de vorm van je penseel beïnvloeden als de haren niet sterk genoeg zijn. Gouache is echter een twijfelgeval. Verdun je de gouache erg met water? Dan zou ik kiezen voor een steviger aquarel penseel. Gebruik je de gouache bijna rechtstreeks uit de tube? Kies dan voor een mixed media penseel.

Dankjewel Judith voor dit interview en alle superfijne penselen kennis die je met ons wilde delen!

Kijk vooral verder op de site van Splendith, daar vind je nog veel meer informatie over heel uiteenlopende producten en vind je filmpjes van Judith die alles voor je uitprobeert!

*Splendith = Splendid + Judith

Alle foto’s en youtube filmpjes: Splendith

In gesprek met Gemma Koomen (waterverf maand)

Gemma Koomen interview bookcover review

Al een aantal jaren volg ik de Engelse illustrator Gemma Koomen op Instagram en ik raak altijd erg geïnspireerd door haar prachtige gouache illustraties. Toen twee jaar geleden haar eerste prentenboek ‘Flock. A treekeeper adventure’ werd gepubliceerd, maakte mijn hart een sprongetje: een heel prentenboek vol met haar prachtige (vaak paginavullende) illustraties!

Gemma Koomen interview bookcover review

In onze waterverf themamaand besteden we graag aandacht aan dit prachtige prentenboek, dat inmiddels in het Nederlands wordt uitgegeven onder de naam ‘Sylvia & Sief’. Naast illustrator is Gemma ook de auteur van het boek. We zijn erg benieuwd naar het ontstaansproces en achtergrond en zijn erg blij dat we Gemma mochten interviewen.

Het boek gaat over een klein meisje Sylvia, die zo klein is als een duim, met een hoofd nog kleiner dan een hazelnoot. Sylvia leeft samen met andere mini mensjes in een grote boom aan de rand van het bos. Ze leeft in haar eigen wereldje en heeft niet zoveel contact met de andere kinderen, totdat ze vrienden wordt met een vogel.

gemma koomen treekeepers party

Ik heb vaak de behoefte om vogels, dieren, bomen, planten en kleine details zoals zaaddoosjes en wilde bloemen te observeren.

Dit is je eerste kinderboek. Heb je er altijd van gedroomd om een kinderboek te schrijven en te illustreren?

Ik denk in zekere zin wel. Van kinds af aan tekende en schreef ik al graag op een verhalende manier. Het duurde een tijdje voordat ik realiseerde dat het ook iets was, wat ik zou kunnen doen. Ik had altijd al een grote liefde voor prentenboek illustraties. Pas toen ik zelf moeder werd en ondergedompeld werd in de wereld van de kinderboeken, kreeg ik sterk het gevoel dat dit iets was waar ik naar toe wilde werken.

In een boom leven als een mini mensje en kunnen praten met dieren is het soort droomwereld waarin ik zelf graag zou willen zijn. Wat heeft jou geïnspireerd tot het maken van dit boek?

Ik heb altijd al een sterke binding gehad met de natuur. Ik heb vaak de behoefte om vogels, dieren, bomen, planten en kleine details zoals zaaddoosjes en wilde bloemen te observeren. Wonend op een biologische boerderij in Northumberland geeft mij de mogelijkheid om vanuit mijn raam te kijken naar zwermen spreeuwen, kauwtjes en puttertjes en meer zeldzame soorten zoals rode eekhoorns en uilen. Op zulke momenten ontstaan in mijn hoofd vanzelf allerlei verhalen.

gemma-koomen-sylvia-whoosh-gumclub-interview

gemma-koomen-sylvia-gumclub-interview

Mijn dochters waren beiden vrij gevoelig, verlegen en afwachtend in het aangaan van vriendschappen. Ik wilde graag een verhaal vertellen dat vooral mijn jongste dochter, die net zou beginnen met school, zou helpen met een personage waarmee zij zichzelf zou kunnen identificeren. Een personage die het prettig vindt om alleen te zijn maar het ook fijn vindt om zich met anderen te verbinden en zich onderdeel te voelen van een gemeenschap.

Ik wilde graag een eigen afbeelding van een meisje op de rug van een vogel. De originele schetsen die ik maakte ontwikkelde zich tot het karaktertje Sylvia.

Kleine Sylvia doet mij denken aan Duimelijntje, mijn favoriete sprookje van Hans Christian Andersen. Zijn er verhalen, schrijvers of illustrators die je hebben geïnspireerd bij het maken van je boek

Ja, een van de boeken die mij geïnspireerd heeft is ‘Kabouters Reizen’ van Rien Poortvliet. Het is een vrij apart en lief, klein kartonnen boekje, maar ik was dol op de afbeelding van kabouters op een eend. Ik wilde graag een eigen afbeelding van een meisje op de rug van een vogel. De originele schetsen die ik maakte ontwikkelde zich tot het karaktertje Sylvia. Ik was ook erg geïnspireerd door Beatrice Alemagna’s boek ‘On a magical do nothing day’. Er zit iets krachtigs in dit boek, over een directe connectie met de natuur, wat ik ook graag in mijn boek wilde hebben. Ook was ik geïnspireerd door Elsa Beskows wereld, de overvloedige connectie met het wezenlijke van de natuur en het geloofwaardig soort magisch realisme waarmee iets uitzonderlijks gebeurt in de natuur.

schetsen sylvia en sief gemma koomen

Je bent niet alleen de illustrator, maar ook de schrijver van het boek. Kun je ons vertellen hoe het verhaal tot stand kwam. Begon je eerst met schrijven of met tekenen?

Ik ben begonnen met tekenen. Daarna heb ik een Skillshare cursus van Kate Bingaman Burt gedaan over het maken van zines en maakte een basisverhaal op gevouwen A4-tjes. Vervolgens ben ik benaderd door mijn editor bij Quarto books met de vraag of ik een verhaal wilde schrijven gebaseerd op een tekening die ik op Instagram had gedeeld van een meisje op de rug van een spreeuw. Van hieruit ontwikkelde het verhaal zich. Ik heb er concrete ervaringen en observaties van mijn eigen kindertijd en mijn dochters in verwerkt. Ik heb conceptversies gemaakt om het te verkorten tot een prentenboek, onder vakkundige begeleiding van mijn editor en de boekontwerper bij Quarto.

Het meest intensieve teken- en schilderwerk deed ik in blokken van vier maanden, tussen het moederen en het werken voor mijn webshop en opdrachten door.

Hoe lang heb je gewerkt aan het boek. Werkte je er bijvoorbeeld in een aaneengesloten periode aan of ontstond het tussen je normale dagelijkse dingen en je werk.

Het maakproces heeft mij denk ik ongeveer twee jaar gekost, vanaf opdrachtverlening tot publicatie. Het meest intensieve teken- en schilderwerk deed ik in blokken van vier maanden, tussen het moederen en het werken voor mijn webshop en opdrachten door. Maar mijn echtgenoot Jody heeft mij erg ondersteund door de verzorging van de kinderen en het huishouden over te nemen zodat ik tijdens deze periodes in staat was om intensief te werken.

Gemma-Koomen-Sylvia-en-Sief-boek

De illustraties zijn werkelijk prachtig. De composities zijn erg mooi, de personages lief en geloofwaardig en de kleuren zijn zo helder en levendig. Welke technieken heb je gebruikt voor je illustraties? Hebben de originele dezelfde grootte als die in het boek?

Dank je wel! Ik heb Acryla Gouache gebruikt voor het schilderwerk. Dit vond ik heel fijn werken. Omdat je er zo goed gelaagd mee kan werken, kon ik heel makkelijk onderdelen van de illustratie aanpassen. Met kleurpotlood heb ik details toegevoegd en hier en daar ook wat pastel gebruikt.

Ik heb levensgroot gewerkt. Ik ben begonnen met schetsen met grafietstaafjes en potlood in mijn A3 schetsboek. Deze heb ik later overgetrokken met inkt en met overtrekpapier naar de lichtbak gebracht en het vervolgens rechtstreeks op dik Arches papier geschilderd. Ik heb in drie hoofdlagen gewerkt, een laag met uitgewassen verf die de kernkleuren uitlichten, een meer gedetailleerde laag die onderdelen als karakters, bomen en planten toevoegen en de laatste, bovenste laag met de belangrijkste details, gezichtskenmerken, texturen etcetera.

Gemma-Koomen-atelier-interview-gumclub

De Engelse versie heeft de ondertitel ‘A tree keeper adventure’. Betekent dit dat er meer verhalen over de ‘tree keepers’ (in de Nederlandse vertaling: boomvriendjes) komen?

Dat zou ik heel graag willen. Volgens mij houdt de uitgever deze mogelijkheid open. We zullen zien!

Heb je tips voor illustratoren die graag een prentenboek zouden willen schrijven en illustreren?

Ja, teken elke dag, heb er plezier in om karakters te ontdekken en te ontwikkelen, deel je werk op sociale media, hou vol en wees toegewijd om je te ontplooien, ontwikkelen en groeien in je eigen unieke stijl.

Je naam klinkt Nederlands. Toen ik je werk voor het eerst zag op Instagram dacht ik in eerste instantie dat je Nederlands was. Heb je Nederlandse roots?

Ja, Koomen is inderdaad Nederlands. Ik heb mijn mans naam aangenomen toen we trouwden. Zijn familie komt uit Grave, in Brabant. Ik heb zelf geen Nederlandse wortels, maar ik voel mij verbonden met Nederland. We zouden heel blij zijn als we daar meer tijd konden doorbrengen en vinden het fijn dat de Nederlandse cultuur en taal onderdeel zijn van ons leven.

Gemma Koomen portret

Foto’s en illustraties: Gemma Koomen

Shop the story
Nog meer Gemma
Wil je Gemma blijven volgen? Goed idee!
Website
Shop
Instagram

Dit artikel bevat affiliate links

gespot: zelfgemaakte waterverfsets (waterverf maand)

zelfgemaakteverf_gumclub1
zelfgemaakteverf_gumclub2
zelfgemaakteverf_gumclub3

Als je echt op zoek bent naar bijzondere kleuren of effecten dan loont het zich om te kijken bij kunstenaars die zelf hun eigen verfsets samenstellen (en verkopen!). Deze drie vonden wij heel bijzonder.

  1. Lisa is eigenaar van LMcolors, waarvoor zij mooie heldere en moody kleuren waterverf maakt. Deze napjes maakt Lisa in verschillende formaten, voor ieder zit er wel wat bij! Of je nu op zoek bent naar een prachtige diepgroene kleur, een zachte oranje of een mysterieuze blauw, bij Lisa zit je goed.
  2. Bij Myrthe, van WatercolorsbyMyrthe, moet je zijn voor dromerige metallic tinten en waterverf sets. Je kunt bij haar terecht voor individuele kleuren, en om het makkelijk voor ons te maken creëert Myrthe ook sets van bijpassende kleuren in tinnen doosjes. Super mooi, vind je niet!
  3. ClarityChi is de shop naam van Claire Chi, wie naast haar prachtige illustraties en ontwerpen ook zelf waterverf maakt. Dit zijn bijzonder mooie metallic en aardetinten, die zonder twijfel je schilderijen en kunstwerken een magische twist geven. Prachtig!

In gesprek met Ruth Hengeveld (waterverf maand)

ruth_dromen

Ik hou van het werk van Ruth Hengeveld. Er is altijd veel te zien in haar werk. Die vrolijke karakters met gekke accessoires. De bomen hangen vol slingers, lantaarns en lampjes. Ook Ruth’s gebruik van het materiaal vind ik erg mooi. Het is zo licht, transparant en toch kleurrijk. Het past goed bij Ruth’s positieve tekeningen. Ruth werkt voornamelijk met ecoline. En nu is het ‘waterverfmaand’. Past dat dan wel? Ja hoor. “Ecoline is vloeibare waterverf”, sprak google. Er is wel een belangrijk verschil, de lichtechtheid. De kleuren van ecoline kunnen vervagen. Dit komt doordat ecoline kleurstoffen bevat en aquarelverf pigment. Pigmenten zijn lichtecht, in tegenstelling tot de kleurstoffen.

Als je werk wil maken om op de muur te hangen kan je dus beter kiezen voor aquarelverf. Als je het werk scant of in een map bewaart is ecoline een heel fijn materiaal om mee te werken. Er zijn zulke mooie heldere kleuren. Pauline van Eijle schreef al eens een artikel over ecoline voor de Gumclub. En Ruth’s werk is natuurlijk ook een fantastische ambassadeur voor ecoline. Waterverf.

oh_bear2

Waar ben je nu mee bezig?
Ik ben een boek aan het illustreren, het komt eind van het jaar uit in Nederland. Als dat af is kan ik door met een stapel geboortekaartjes die liggen te wachten. En hoop ik dat mijn website en webshop echt eens af gaan komen, dat loopt al een paar jaar…

ruth_dromen

Heb je altijd al met ecoline gewerkt?
Op de academie heb ik met verschillende technieken gewerkt, na het afstuderen ben ik eigenlijk altijd met ecoline/potlood en digitaal doorgegaan. Ik heb daar niet echt een bewuste keuze voor gemaakt, dit bleek me gewoon wel te liggen. Ik ben als kind met aquarel- en acrylverf begonnen. Later ben ik meer met ecoline gaan werken en daar ben ik nu helemaal aan gewend geraakt. Ik zou nu echt weer moeten oefenen met aquarel omdat het anders reageert dan ecoline. Bij aquarel kun je verder werken, bij ecoline geeft dat vlekken die met een harde rand opdrogen. Wat je ook zeker voor je kunt laten werken, maar veel is ook een verrassing hoe het uitpakt.

Welke materialen gebruik je veel?
Ik werk graag met vulpotlood, kleurpotlood, ecoline en penselen van verschillende merken. Voor mij is het belangrijk dat de penselen genoeg weerstand hebben. Ik werk op Canson aquarel papier. Als ik grotere stukken verf, span ik het papier op met papiertape zodat het niet teveel gaat opbollen.

Kan je iets over je werkproces vertellen?
Ik word voornamelijk per mail benaderd voor nieuwe opdrachten. Dan gaan er vaak eerst wat mailtjes heen en weer om de opdracht door te spreken, soms ook telefonisch of een fysieke afspraak met opdrachtgever. Als er grote contracten in het spel zijn, dan overleg ik deze met jurist van de BNO. Bij kleinere opdrachten maak ik een offerte en mail ik deze met mijn voorwaarden.
Na akkoord maak ik een digitale schets. Na de schets periode print ik de schets uit zodat ik delen op mijn lichttafel kan overtrekken voor de uitwerking van de illustratie. Ik werk voornamelijk met ecoline en potlood. Dit scan ik vervolgens in, om het in Photoshop nog te kunnen bewerken. Veel van mijn illustraties zijn uit losse onderdelen opgebouwd.

eej


Is je omgeving (Zeeland, het licht aan de kuststreek) terug te zien in je werk?
Niet perse bewust denk ik. Ik heb een paar ansichtkaartjes met Zeeuwse invloeden. Ook voor de cover van het Zeeuwse tijdschrift Eej! heb ik een Zeeuws zwaantje gemaakt. Wel gebruik ik mijn eigen omgeving en interesses voor mijn illustraties, zoals kamperen. Ik ben gevoelig voor bepaalde kleurstellingen, misschien onbewust ook door de mooie lichtval hier.

Je hebt verschillende boeken gemaakt. Hoe komen een schrijver (en zangeres!) bij elkaar?
Voor mijn boekopdrachten ben ik via mail gevraagd door de uitgeverijen waar ik mee samenwerk. In Nederland hebben we toen eerst afgesproken om het project te bespreken en te kijken of er een fijne klik was. Voor Amerika is alles via mail gegaan. In september 2019 ben ik, nadat het boek ‘Oh, Bear’ in maart van dat jaar uitkwam, naar Amerika gereisd. Daar heb ik de mensen waarmee ik samenwerk beter leren kennen en hebben we onder andere scholen bezocht met ons boek.
Het maken van een boek is echt een samenwerking. De illustraties worden ook met de schrijver besproken.

Heb je ook invloed op de opmaak van een boek?
Ja zeker. Per land wisselt dat wel een beetje, maar in Nederland maakt de vormgever bijvoorbeeld een aantal voorstellen voor de cover. De hoeveelheid illustraties worden door de uitgever bepaald. Dit heeft ook met het aantal bladzijden van het boek te maken. Ik ben nu bezig met een nieuw boek, waarbij ik zelf een voorstel heb gedaan voor het formaat, rekening houdend met de illustraties die ik in gedachten had. Waar de illustraties komen bedenk ik zelf, vervolgens komt dat in een aantal schetsrondes tot één geheel. Bij boeken werk je aan verschillende pagina’s die samen een geheel moeten gaan vormen. Afwisseling in plaatsing van de tekst en verschillende composities zijn daarbij belangrijk. Leuk om mee bezig te zijn!

Wat zou jouw droom opdracht zijn?
Ik ben van plan om me binnenkort te richten op een eigen project. Dat lijkt me een uitdaging. Een kookboek illustreren staat ook op mijn lijstje. Een paar jaar geleden heb ik eens mogen reizen voor een opdracht, dat is ook wel echt een droomopdracht.

Heb je een tip voor beginnende illustratoren?

Er zijn allerlei tips te geven, maar ik denk vooral: Durf je eigen werk te maken. Eigenheid en authenticiteit is belangrijk in deze wereld waarin alles al eens gemaakt is. Natuurlijk is het super fijn om op Pinterest en Instagram te verdwalen in voorbeelden van de prachtigste illustraties. Dit is een hele fijne manier om te starten, maar durf ook eens zonder deze voorbeelden te beginnen, of je inspiratie uit je eigen wereld te halen. Durf, probeer, onderzoek, kijk! En bespreek je werk met anderen.

En tenslotte, heb je een foto van je gum? Voor onze verzameling?
ruth_gum

Ja, maar ik heb wel een saaie gum.

Alle illustraties en foto’s: Ruth Hengeveld

Dit artikel bevat affiliate links

Oh my gouache! van Zoë Ingram (Waterverf maand)

Wat is het toch fijn dat er tegenwoordig zoveel handboeken zijn van leuke, inspirerende illustratoren! Het is alleen al een feest om er doorheen te bladeren en je te vergapen aan al die prachtige illustraties. Ook de Schotse illustrator Zoë Ingram, gerepresenteerd door Lila Rogers Studio, heeft zo’n mooi handboek geschreven: ‘Oh My Gouache! The beginner’s guide to painting with opaque watercolour’. Ik was heel nieuwsgierig naar dit boek en heb het daarom voor jullie uitgetest.

Het is lekker beknopt beschreven, maar de belangrijkste punten staan er wel in.

Zoe ingram oh my gouache review
Zoals de subtitel al beschrijft is het handboek vooral geschreven voor beginners. Zoals de meeste handboeken, start het met hoofdstukken over de benodigde materialen, de kleurenleer en hoe je kleuren kunt mixen. Deze zijn lekker beknopt beschreven, maar de belangrijkste punten staan er wel in. Niet alleen de voor- en nadelen van gouache worden heel goed beschreven, maar ook het verschil met acryla gouache. Jammergenoeg geeft ze geen informatie over de penselen en materialen die zij zelf graag gebruikt. Dit is voor een lezer vaak de manier om nieuwe fijne materialen te ontdekken.

Zoë laat met haar voorbeelden heel goed zien hoeveel artistieke vrijheid je met gouache hebt!

oh my gouache technieken

In het volgende hoofdstuk geeft ze heel veel leuke ideeën om te experimenteren met kleur, vorm en textuur. Zoals stempelen met dopjes of bubbeltjesplastic, schilderen op donkere achtergrond of het gedeeltelijk afplakken met tape. Het leuke aan gouache is namelijk de veelzijdigheid ervan: transparant of dekkend, lichte kleuren over donker, het kan allemaal!

Zoë laat met haar voorbeelden heel goed zien hoeveel artistieke vrijheid je met gouache hebt! En het geeft je veel input om zelf lekker vrij te experimenteren en het materiaal te leren kennen. Ook gaat ze in dit hoofdstuk heel kort in op het digitaliseren van je werk en het maken van patronen.

Het boek is heel geschikt voor wie gelijk aan de slag wil en veel wil experimenteren.

In het laatste hoofdstuk kun je in de stijl van Zoë werken aan een aantal projecten. Het zijn moderne, eigentijdse werken, waar je goed leert om de verf en de mogelijkheden onder de knie te krijgen: vogels, planten en kevers. Het zijn met name projecten waarbij gouache op een dekkende manier wordt gebruikt. Heel leuk en leerzaam om te zien hoe zij haar illustraties opbouwt!

oh my gouache uil

Naar mijn mening is dit een heel mooi, eigentijds, compact handboek voor je eerste kennismaking met gouache. Het boek is heel geschikt voor wie gelijk aan de slag wil en veel wil experimenteren. Het boek geeft een hele goede basis om van hieruit zelf verder te werken aan je eigen stijl.

Meer informatie
Oh My Gouache! The beginner’s guide to painting with opaque watercolour – Zoë Ingram – uitgever David & Charles, 2021
– De website van Zoe Ingram
– Het Youtube kanaal van Zoe met leuke, leerzame filmpjes

Zie ook
Reviews over handboeken over aquarel verf:
‘Watercolor with me. In the forest.’ van Dana Fox;
‘The Joy of watercolor’ van Emma Block

Dit artikel bevat een affiliate link

THE JOY OF WATERCOLOR – EMMA BLOCK (waterverf maand)

De titel van dit boek ‘THE JOY OF WATERCOLOR’ is precies wat er in dit boek te vinden is. Heel veel schilderplezier. Illustrator Emma Block woont en werkt in Londen, en naast dat zij een succesvol illustrator is heeft zij ook vaak lesgegeven in waterverf. Ze weet echt waar ze het over heeft en neemt je helemaal bij de hand. Ze schrijf vanuit haar persoonlijke ervaring, en introduceert waterverf op een hele praktische en inspirerende manier.

Het boek is ingedeeld in verschillende, aantrekkelijke thema’s, waar waterverf zich goed voor leent.

voorkant boek watercolor emma block

Het begint met een theoretisch gedeelte waarin eerst alle materialen besproken worden, van de verschillende soorten waterverf, tot penselen en papier.

materials emma block

Beginner, intermediate of advanced, je kunt zelf kiezen wat je het meeste aanspreekt, of wat je denkt te kunnen doen.

Daarna is het boek ingedeeld in verschillende, aantrekkelijke thema’s, waar waterverf zich goed voor leent. Van bloemen, tot fruit, eten en mensen. En binnen elk thema is voor idee niveau een op maat gemaakte opdracht. Beginner, intermediate of advanced, je kunt zelf kiezen wat je het meeste aanspreekt, of wat je denkt te kunnen doen.

beginner tropical fruit emma block

Ieder ‘lesje’ opent met een leuke introductiepagina waar beschreven wordt wat je gaat doen en welke kleuren er gebruikt gaan worden. Natuurlijk hoef je je daar niet precies aan te houden, maar zeker in het begin zal het heel fijn zijn om op die manier haar ‘recept’ te volgen.

beginner tropical fruit emma block

Op de introductiepagina zie je alvast het eindresultaat en het begin (de potloodschets). Als je de bladzijde omslaat zie je een ‘stap voor stap’ uitleg.

beginner tropical fruit emma block

Dit gebeurd steeds op dezelfde, stapsgewijze manier, waardoor je steeds weet wat je kunt verwachten.

Achterin het boek vind je een overzichtelijke index, waar je dingen nog weer even kunt opzoeken.

beginner tropical fruit emma block

De opdrachten die hierin staan zijn heel plezierig en worden helder uitgelegd. Je kunt daarom met veel vertrouwen beginnen en er een goed resultaat mee te behalen.

Emma Block zou natuurlijk niet willen dat iedereen vervolgs alleen maar ‘Emma Block’ dingen blijft natekenen. Achterin het boek geeft ze dan ook hele leuke tips over hoe je inspiratie kunt vinden, en motiveert ze dat je op zoek gaat naar je eigen stijl.

The Joy of watercolor een heel heel leuk en veelomvattend boek, en ik zou het iedereen aanraden om deze zomervakantie lekker mee aan de slag te gaan!

The Joy of Watercolor, Emma Block
Uitgeverij Running Press
ISBN 978-0-7624-6329-9

Volg Emma Block op instagram
Op via haar website http://www.emmablock.co.uk

In gesprek met Valesca van Waveren (Waterverf maand)

Een themamaand over waterverf, daarvoor wilde ik heel graag onze eigen Valesca het hemd van het lijf vragen. Want als ik iemand aquarelverf op een hele inspirerende en eigenzinnige manier vind gebruiken dan is zij het wel. Haar prachtige bladvullende illustraties van quotes in Flow Magazine en de illustraties van keukens en etenswaren in Smult magazine. Ik kan uren kijken haar mooie transparante, waterige structuren en haar rijke kleurgebruik.

thermos pattern Valesca van Waveren

portretfoto Valesca van Waveren

Valesca maakt vooral veel illustraties in opdracht, waarvoor soms strakke deadlines gelden. Voor tijdschriften en boeken, maar ook voor producten zoals behang, puzzels en stationary. Ik ben heel benieuwd hoe zij haar aquareltechnieken gebruikt in haar werk, welke materialen ze gebruikt en waarom deze techniek voor haar zo geschikt is. Maar voordat ik haar hierover vraag, ben ik nieuwsgierig waar ze op dit moment aan werkt.

Het fijne van waterverf is dat je dat je dat perfectionisme een beetje moet loslaten.

Waar ben je nu mee bezig?

De laatste tijd is mijn focus geweest op patroonontwerp. Voor Flow Magazine heb ik, in samenwerking met Workman Publishers weer een nieuwe stationery lijn ontworpen. Deze nieuwe lijn, die ergens in de herfst van dit jaar zal uitkomen, is geïnspireerd op dromerige tuinen en magie. Net als de vorige lijn ‘All Good Things Are Wild & Free’ bestaat ook deze weer uit een puzzel, stickerboekjes, pakpapier en nog veel meer. Ik maakte hiervoor waterverftekeningen die ik vervolgens verwerk in patronen en in de puzzel.

Valesca van Waveren

Ook heb ik laatst gewerkt aan een boekomslag, het eerste deel van een serie van vier romantische feelgood boeken, geschreven door Karin Quint. Het eerste deel, Het koetshuis, verschijnt 30 juni.

Wat maakt aquarel voor jou een geschikte techniek voor het maken van je illustraties?

Ik heb een beetje neiging tot perfectionisme. Dat is heel onhandig, omdat ik eigenlijk helemaal niet zo perfect kan tekenen en schilderen. Het fijne van waterverf is dat je dat je dat perfectionisme een beetje moet loslaten.

boekomslagonderdelen Valesca van Waveren

boekomslag Rosaville Valesca van Waveren

Met eerlijkheid en ongelukjes maak je veel meer contact dan met een perfect beeld.

Bij waterverf kun je tot op zekere hoogte planmatig werken, maar veel dingen gebeuren ook toevallig en krijg je cadeau. De kleine foutjes die zo ontstaan bij waterverf vind ik juist charmant. Door de geschilderde tekeningen vervolgens op de computer verder te bewerken, plaats ik ze vervolgens weer op een soort voetstuk. Op die manier krijgt wat niet perfect is een soort podium. Ik hoop daarmee ook dat ik anderen ook laat zien dat imperfectie juist leuk is. Met eerlijkheid en ongelukjes maak je veel meer contact dan met een perfect beeld.

Los van deze inhoudelijke keuze, vind ik het heel fijn dat waterverf veel mogelijkheid biedt om te werken met contrasten zoals licht en donker of transparant en dekkend. Daar wordt het heel levendig van. Soms lijkt het alsof je het bijna kunt aanraken, en dat past vind ik goed bij bijvoorbeeld illustraties van eten!

Aquarel heeft in vergelijking tot bijvoorbeeld gouache en acrylverf een vrij lange droogtijd. Hoe ga je hiermee om?

Die lange droogtijd klopt, maar dat heeft natuurlijk tegelijk ook zijn voordelen. Ik vind het juist mooi om af en toe gebruik te maken van een nat-in-nat techniek. Je kunt een nieuwe kleur toevoegen die mooi overvloeit.

Ik laat het ene vel papier even rusten terwijl ik op een andere vel verder werk aan ander deel van (een wat grotere) illustratie.

Maar om een beeld echt in lagen op te bouwen, laat ik het tussentijds vaak drogen. Ik werk op meerdere vellen papier tegelijkertijd. Ik laat het ene vel papier even rusten terwijl ik op een andere vel verder werk aan een andere illustratie of ander deel van (een wat grotere) illustratie.

jaren 30 keuken Valesca van Waveren

Valesca van Waveren Keuken jaren 30 WIP

Kun je iets vertellen over je werkproces? Hoe begin je met een illustratie en hoe bouw je hem op?

Eerst maak ik een plan. Dat bestaat uit een hele ruwe schets met potlood en een kleurenpalet dat voor mij in balans voelt. Ik vind het leuk om te zoeken naar een mooie combinatie van heldere kleuren, vale kleuren, lichte en donkere kleuren, zodat ik goed kan afwisselen. Dan kijk ik op de computer waar welke kleur goed zou kunnen werken.

Daarna begint het echte werk. Dan maak ik (heel zachtjes) een meer zorgvuldige schets met fineliner potlood op aquarelpapier. Dan schilder ik als eerste de lichte kleuren en de grote vormen. Langzaamaan voeg ik de wat donkerdere kleuren toe of nog wat extra laagjes. En uiteindelijk komen de details. Dit kan geschilderd zijn met donkere aquarel, gouache of witte gouache.

Als het hele kleine details zijn, dan doe ik dit wel eens op een apart vel papier met pen. Ik gebruik dan een lichtbak om te zien waar de details moeten komen.

Als het hele kleine details zijn, dan doe ik dit wel eens op een apart vel papier met pen. Ik gebruik dan een lichtbak om te zien waar de details moeten komen. Deze maak ik vervolgens vrijstaand op de computer. Op die manier kan ik het later als een collage samenstellen in Photoshop.

gemstones Valesca van Waveren

Op welke manier gebruik je Photoshop in je illustraties?

Om de losse geschilderde elementen vrijstaand te maken, maak ik gebruik van maskers in Photoshop. Ik heb bepaalde brushes van Kyle T. Webster onder andere om de randen van de illustraties wat natuurlijker te laten eindigen. Maar soms vind ik juist ook wel een scherpe rand juist wel fijn! Dus eigenlijk gebruik ik die brushes niet zoveel. Ik heb wel een voorraadje aan ingescande aquareltexturen, die ik soms kan gebruiken.



Wat is je favoriete papier om op te werken?
De meeste mogelijkheden heb je bij een beetje dik papier (beginnend vanaf 240 grams), dan kun je ook echt nat-in-nat werken. Ik hou zelf van papier zonder al te veel textuur, ook omdat dit bij het scannen soms ongewenste schaduw met zich meebrengt. Daarom werk ik het liefste met een ‘hot press’ variant zoals van Arches.

Gek genoeg vind ik juist de schetsboek schriftjes van Daler Rowney heel lekker om op te werken. Die hebben maar 140 grams papier en dus helemaal niet ‘hoe het hoort’. Maar zolang het kleine afbeeldingen zijn, zoals een bloem of een vogel, en niet hele waterige landschappen, dan gaat het echt papier niet zoveel bobbelen.

Met welke penselen en welke aquarelverf werk je het liefst?
Ik koop mijn penselen eigenlijk altijd bij Van Beek op de Stadhouderskade. Daar heb ik de Finest Red Sable penselen van Da Vinci gevonden. Ik heb daar verschillende formaten van, en gebruik het vaakst: 0, 2, 3, en 6. Dat is voor het fijne werk. Daarnaast een soort Japanse penseel ‘Petit Gris Pur’ voor mooie overloopjes. Voor goed egaal werken gebruik ik een brushstift van Pentel.

Valesca van Waveren thermosfles

Ik heb een doos met verfnapjes van Schminke, maar gebruik ook waterverf uit tubes. Gouache van Winsor en Newton of van Talens (altijd een potje witte plakkaatverf bij de hand). Ook vind ik de mogelijkheden van acryl gouache echt fantastisch. Pauline van Eijle heeft daar ook een leuk stuk over geschreven op onze website, zij gebruikt Acryla gouache van Holbein. Ik heb zelf een paar hele mooie van Turner, maar wil die van Holbein nog steeds eens proberen.

Als onze lezers voor het eerst gaan werken met aquarel, welke tips heb je voor hen? Welke boeken of cursussen zou je hun aanraden?

Gebruik een klein setje goeie verf en mooi dik, uitnodigend papier. Meng kleuren op een verfpalet, en probeer dan op een proefpapiertje uit of de kleur je bevalt. Het mengen van kleuren maakt het werk persoonlijker en volwassener dan wanneer je kleuren rechtstreeks uit het doosje gebruikt.

Op Skillshare zijn veel leuke cursussen te vinden van inspirerende illustratoren. Ik heb bijvoorbeeld erg genoten van de cursus botanisch schilderen van Sara Boccacini Meadows. Ik vind haar werk ontzettend mooi en het is fantastisch om haar te zien werken en te horen vertellen over haar materialen en schetsboekjes. Zij heeft trouwens ook een boek heeft gemaakt met hele eenvoudige maar mooie schilderopdrachten: ‘Paint and Frame: Botanical Painting: Nearly 20 Inspired Projects to Paint and Frame Instantly’.

Ook raad ik de Skillshare cursussen ‘Keeping a sketchbook’ van Leah Goren en ‘Portret schilderen’ van Maria Ines Gul.

De boeken ‘The Joy of Watercolor‘ en ‘Get started with gouache‘ van Emma Block staan vol leuke kleine opdrachten en er wordt ook goed uitgelegd over welke materialen nodig zijn.

Ik ben zelf eigenlijk wel een voorstander van het ‘verder brengen’ van je illustraties door ze te digitaliseren en vervolgens een kleine productie te kunnen maken, zoals een setje ansichtkaartjes. Ik geef daarom met veel plezier af en toe een workshop ‘Basis digitaal’, om mensen hierbij op weg te helpen. Tekenen is voor jezelf, maar illustreren doe je toch voor een publiek. Ik vind het geweldig als ik mensen kan helpen om die stap te zetten.

Valesca van Waveren jaren 50 keuken

Tot slot: Wat is je favoriete gum?
Ik vind de witte gummetjes van Eberhard Faber heel goed en ook de kleine witte Koh-i-Noor gummetjes (die met een olifantje er op). Beide zijn heel goed te gebruiken om de fineliner potloodlijntjes die ik heb geschetst uit te kunnen gummen als het schilderwerk droog is. Ze beschadigen het papier niet, en ik kan best wat kracht zetten om alle potloodlijntjes weer weg te halen.

De gum van Valesca
Valesca van Waveren thermosfles

Shop the story
Dit artikel bevat affiliate links