Myrthe Hooijmans

Myrthe Hooijmans, ook wel bekend als @sunflowerwinters, is een enthousiast illustrator, lezer en schrijver.
Haar werk is vrolijk en kleurrijk, maar wordt ook vaak beschreven als fantasievol en magisch. Naast haar creatieve werk houdt Myrthe van wandelingen maken door de stad en natuur, wegdromen bij goede muziek, lezen zoveel zij kan (nooit zonder een kop thee) en te leren over volksvertellingen, geschiedenis en mythes. Dit zijn dan ook de dingen waar zij vooral haar inspiratie uit haalt, wat vaak levendige illustraties oplevert. Myrthe werkt bij voorkeur analoog, met waterverf, gouache en potloden, waarna zij soms haar werk digitaal na bewerkt.

Momenteel studeert Myrthe aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam, waar zij in haar derde jaar zit van de studie Illustratie. Zij verwacht over een jaar af te studeren, waarna zij haar Etsy winkel wil uitbreiden en aan de slag wil als freelance illustrator.

Je kunt Myrthe vinden en bereiken op social media als @sunflowerwinters.

De leukste printproducten voor in jouw webshop

DWCPRINT is een online drukkerij die gespecialiseerd is in digitaal drukwerk. DWCPRINT produceert dagelijks kwalitatief hoogstaand drukwerk: van notebooks en stickervellen tot bedrukte stoffen (6 verschillende soorten). Veel klanten zijn enthousiast, zoals we kunnen opmaken uit zeer goede klantbeoordelingen. We waren daarom nieuwsgierig naar deze drukkerij, en zij wilden ons graag wat meer vertellen over hun grote assortiment.

DWCPRINT: “Van mooie illustraties moeten meer mensen kunnen genieten, niet waar? Dit zal ongetwijfeld één van de redenen zijn geweest waarom jij jouw illustraties besloot te gaan verkopen. In jouw webshop mogen ansichtkaarten natuurlijk niet ontbreken, maar er zijn nog zoveel andere printproducten die een leuke toevoeging zijn aan jouw webshop! DWCPRINT heeft een selectie gemaakt van drukwerkproducten die zeker niet in jouw webshop mogen ontbreken.”

Kaarten drukken, maar dan nét even anders
Er zijn tegenwoordig veel illustratoren die een eigen kaartencollectie verkopen. De vraag is dan: hoe ga ik écht uniek zijn? Uniek zijn doe je natuurlijk deels al met jouw eigen gemaakte illustraties, maar je hebt bij DWCPRINT nog veel meer mogelijkheden om je te kunnen onderscheiden met kaarten drukken. Om te beginnen het papier waarop jij jouw illustraties laat drukken. Ga je voor milieuvriendelijk, een papier met een subtiele glinstering of misschien wel een papiersoort met een bijzondere structuur, zoals bijvoorbeeld Tintoretto Gesso? Ook betreft de bedrukking en afwerking van kaarten zijn er ontzettend veel opties. Zo kun jij jouw kaarten laten bedrukken met witte inkt en goudinkt, maar kun je ook kiezen voor een afwerking met spot-UV of foliedruk. Zo maak je er echte eyecatchers van! Of wat dacht je van kaarten in jouw eigen vorm gestanst en/of een vorm uit jouw kaarten gestanst? Dit kan al voordelig vanaf 1 stuk(s)! Bij DWCPRINT geef je letterlijk en figuurlijk helemaal zelf vorm aan jouw kaartencollectie.

Ga je voor milieuvriendelijk, een papier met een subtiele glinstering of misschien wel een papiersoort met een bijzondere structuur?

Inpakpapier, een cadeautje voor het oog
Een cadeautje is leuk om te geven, maar nog veel leuker om te krijgen. Met jouw illustraties gedrukt op inpakpapier wordt inpakken pas echt een feestje! Inpakvellen bedrukt met jouw illustraties zijn een cadeautje voor het oog en daardoor ontzettend leuk om te verkopen in jouw eigen webshop. Natuurlijk kun je ook jouw eigen bestellingen hier stijlvol in verpakken. Zo zien jouw pakketjes er leuk uit en is de inhoud ook nog eens goed beschermd. Voor het drukken van inpakvellen heb je keuze uit een mooie (witte) silky variant, maar je kunt ook kiezen voor de ambachtelijke uitstraling van kraftpapier. Beide bieden de juiste stevigheid voor het netjes kunnen inpakken van artikelen, maar zijn zeker niet te stug om te vouwen.

Je bepaalt zelf het formaat én de vorm van jouw stickervellen.

Stickervellen met eigen contouren
Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar des te leuker zijn ze om te laten drukken met jouw eigen illustraties: stickervellen. Stickervellen kun je bij DWCPRINT helemaal zelf ontwerpen. Met helemaal zelf bedoelen we ook écht he-le-maal zelf. Jij deelt namelijk jouw eigen stickervellen in met jouw eigen contouren. Daarnaast bepaal je ook helemaal zelf het formaat van jouw stickervellen én de vorm van jouw stickervellen. Dit hoeft dus niet per se vierkant of rechthoekig te zijn, maar kan helemaal in de door jou gewenste vorm worden gesneden.

Kaarten, maar dan een slagje kleiner
Ook kartonnen labels zijn een leuke toevoeging aan jouw assortiment. Cadeaulabeltjes, bloemenkaartjes; je kunt deze kleine kaartjes op ontzettend veel manieren verkopen. Laat ze afwerken met de kenmerkende afgeschuinde hoeken of ronde hoekjes voor een speelse twist en natuurlijk niet te vergeten een boorgat voor het eenvoudig bevestigen van de labels. Jouw kartonnen labels verkopen zich dan vanzelf! Ook voor het drukken van kartonnen labels heb je keuze uit meer dan 20 verschillende papiersoorten. Zo stem je deze dus moeiteloos helemaal af op de rest van jouw collectie.

Kussens, textielposters of misschien wil je er wel etuis van gaan maken? Met bedrukte stof kun je allerlei toffe dingen maken.

Stof bedrukken, voor iets geheel unieks
Bij DWCPRINT kun je, naast papier, ook heel veel andere niet voor de hand liggende materialen laten bedrukken met jouw illustraties. Eén daarvan is stof. Wanneer je kiest voor stof bedrukken, heb je maar liefst keuze uit zes verschillende stoffen. Allemaal van een prachtige kwaliteit. Ook de drukkwaliteit is haarscherp. Drukken op stof kan namelijk tot wel 600 DPI. Bedrukte stof wordt onafgewerkt geleverd. Helemaal klaar om verder door jou afgewerkt te worden. Kussens, textielposters of misschien wil je er wel etuis van gaan maken? Met bedrukte stof kun je allerlei toffe dingen maken. De mogelijkheden zijn ongekend!

Over DWCPRINT
Benieuwd naar het hele assortiment drukwerkproducten of kun je wel extra printspiratie gebruiken? Neem dan eens een kijkje in de webshop.

P.s. wist je dat je bij DWCPRINT ook een gratis SHOWCASE kan aanvragen met alle papiersoorten en afwerkingen? Deze kan je aanvragen via deze link.

Illustraties Gumclub verpakking: Valesca van Waveren
Stickervel: DWCPRINT

> Dit artikel is in samenwerking opgesteld en bevat een affiliatelink

> Ben je ook geïnteresseerd in een samenwerking met ons? Stuur een mailtje naar hallo@gumclub.nl, dan kunnen we samen kijken wat de mogelijkheden zijn.

In gesprek met Aniek Bartels (wholesale maand)

Aniek Bartels is een allround illustrator. Ze werkt zowel in opdracht voor grote merken als voor kleinere klanten, maar weet ook heel goed haar eigen merk en label neer te zetten. Een echte vakvrouw dus, met veel kennis op het gebied van wholesale. We waren dan ook SUPERblij dat wij mochten haar mochten interviewen over zowel de creatieve als de zakelijke kanten van het illustratorschap. Lees en leer!

Je zou de vele bezoekjes aan het postkantoor als een nadeel kunnen beschouwen. Maar in tijden van thuis werken kan ik zo’n wandeling juist wel waarderen.

Werken in opdracht en het verkopen van haar eigen werk gaan hand in hand bij Aniek
Het leukste is als je het allebei kan doen. In mijn geval levert het werken in opdracht financieel meer op. Maar het verkopen van mijn werk in winkels draagt bij aan mijn zichtbaarheid. Waardoor mensen mij weer inschakelen voor een leuke illustratie/ontwerp klus. Het is dus een soort wisselwerking. Je zou de vele bezoekjes aan het postkantoor als een nadeel kunnen beschouwen. Maar in tijden van thuis werken kan ik zo’n wandeling juist wel waarderen.

Waar ben je op dit moment mee bezig Aniek?
Ik werk altijd aan veel leuke verschillende projecten tegelijk. Maar een van mijn favoriete projecten waar ik momenteel mee bezig ben zijn de Bliss Kids kaarten. Dat wordt een hele leuke kaarten set die bijdraagt aan de groei en bloei van kinderen. En ik ben ook net begonnen met de branding voor een hele mooie ruimte waar straks kinderfeestjes gevierd gaan worden

Begin vorig jaar ben ik 100% gaan freelancen. Spannend! Maar heel erg fijn om je eigen strategie te bepalen.

Over het verloop van haar carrière
Als kind vermaakte ik mezelf al met het maken van vrolijke tekeningen. Maar illustreren heb ik geleerd op de Willem De Kooning Academie in Rotterdam. Daar ben ik in 2014 afgestudeerd als illustrator. Tijdens mijn opleiding heb ik leuke stages gevolgd bij Hema en Cloudfactory. Daar ontdekte ik dat ik het superleuk vind om in een team te werken. Dus na mijn opleiding heb ik naast mijn eigen freelance opdrachten parttime bij verschillende designbureaus gewerkt. Begin vorig jaar ben ik 100% gaan freelancen. Spannend! Maar heel erg fijn om je eigen strategie te bepalen. De vrijheid om op zoek te gaan naar opdrachtgevers die perfect bij mij passen vind ik heerlijk.

Over de noodzaak van branding (het neerzetten van je merk) voor illustratoren
Ik vind het wel belangrijk om een branding te hebben als illustrator. Naast mijn eigen illustratie stijl kan ik met mijn branding nog iets meer onderscheiden van de rest. Op deze manier kun je jezelf op een professionele manier makkelijk presenteren als merk.

Over de branding van Goodness Gang
Samen met Joëlle Wehkamp heb ik een leuk kinderlabel opgezet, Goodness Gang. Met Goodness Gang willen wij graag iets bijdragen aan de wereld en alles een stukje beter en leuker maken. Het proces om tot ons merkuitstraling te komen begon met een brainstormsessie. Daar bedachten we wat we willen uitstralen en voor wie ons merk bedoeld is. Welke kleuren en letters horen daarbij maar ook vooral wat vinden wij zelf mooi. Want dat is ook belangrijk. Met ons merk willen we positiviteit, creativiteit en de liefde voor natuur uitstralen. Sommige onderdelen uit ons branding zijn geïnspireerd op gerecyclede spullen, zoals het theedoek patroon.

Tip van Aniek voor een goede branding
Een tip van mij voor een goede branding is: wees consequent. Als je keuzes hebt gemaakt voor bepaalde stijlelementen, laat deze dan ook regelmatig terugkeren zodat mensen duidelijk zien dat het over jouw merk gaat.

Er zijn winkels die de producten graag inkopen en andere werken graag op consignatie basis.

Waar je aan moet denken bij Wholesale: contact, consignatie en percentages
Het is superleuk om je spullen bij verschillende winkels te verkopen. Deze winkels hebben vaak goede tips en helpen je om je producten aan zo veel mogelijk mensen te verkopen. Meestal ga ik zelf langs bij de winkels (als ze weer open zijn) met wat voorbeelden van de items die ik verkoop. Maar soms stuur ik ook een mailtje. Er zijn winkels die de producten graag inkopen en andere werken graag op consignatie basis. Dat houdt in dat wanneer er iets van mij verkocht is ik een factuur mag sturen voor een bepaald percentage. De winkels hebben vaak zelf al een percentage waar ze mee werken. De factuur stuur ik meestal elke maand of kwartaal. Het fijnste is als de winkel het product gewoon inkoopt. Dat scheelt veel administratie gedoe. Maar voor winkels is het fijn om even te testen of het product aanslaat.

Over prijsafspraken met klanten: vast tarief, royalties of uurtarief?
Voordat ik met een opdracht begin maak ik altijd duidelijke afspraken over de prijs. Meestal gaat een uitgebreid kennismakingsgesprek daaraan vooraf om een goede inschatting te kunnen maken. De betalingsconstructie (vast tarief, uurtarief, royalty basis, ruilhandel) hangt af van de wensen van de klant. Soms is er geen budget en hebben ze een voorkeur voor royalty basis. Voor grote opdrachten maken veel opdrachtgevers graag gebruik van een vast tarief, zo weten ze precies waar ze aan toe zijn. En voor kleine snelle opdrachten is een uurtarief voldoende. Maar het kan ook zijn dat de opdrachtgever een dienst aanbiedt die interessant kan zijn voor mijn business, dan is een ruildeal ook een leuke manier om een samenwerking aan te gaan. Als ik de voorkeur van de klant weet kan ik zelf bepalen of ik dat ook een fijne constructie vind, zo niet dan doe ik een tegen voorstel.

Over het ontstaan van Goodness Gang
Goodness Gang is ontstaan doordat Joëlle en ik het gevoel hadden dat, na het ontwerpen van veel leuke producten voor verschillende merken het tijd is om ons creativiteit te gebruiken om iets bij te dragen aan de wereld. Ons moto is “Let’s save the whole wild world!” We hebben een kleine collectie ontwikkeld voor kids bestaande uit prints, ansichtkaarten, etuis en rugtasjes. We doen ons best om producten te maken die zo duurzaam mogelijk zijn geproduceerd. Van een goed materiaal, gerecycled, producten die upcyclen juist stimuleren of bijvoorbeeld geprint zijn op een milieuvriendelijke manier. En met de Goodness Gang producten steunen wij Natuurmonumenten! Ieder jaar doneren wij een deel van de omzet aan dit mooie doel.

Over de productie van de Goodness Gang producten
Voor onze vrolijke organic cotton canvas rugtasjes hebben we een hele leuke samenwerking met Roads gemaakt. Roads begeleidt mensen met een psychiatrische problematiek, verslavings- of justitiële achtergrond naar dagbesteding of werk. Zij hebben de tasjes met de hand gedrukt. Onze paper goods laten we allemaal drukken bij We Love Recycled op prachtig gerecycled papier. En om deze kaarten lang mooi te houden verpakken we ze als het nodig is in biologisch afbreekbare plastic hoesjes. Voor het versturen van onze producten maken we het liefst gebruik van dozen die we thuis nog hebben liggen, we love recyclen! Het inpakken kost veel werk, daarom laten we dit meestal ook door een sociale werkplaats doen.

Over haar favoriete tekenmateriaal
Mijn favoriete tekenmateriaal is plakkaatverf. Plakkaatverf is verkrijgbaar in allerlei mooie kleuren. En je kunt er meerdere kanten mee op, je kunt het waterig gebruiken zoals aquarelverf en je kan ‘m heel goed laten dekken zoals acrylverf.

Tot slot nog enkele WHOLESALE TIPS van Aniek
-Zorg voor een fijne webshop waar je de voorraad makkelijk bij kunt houden.
-Ik zie het altijd als een mooie uitdaging m’n producten zo duurzaam mogelijk te laten maken. Het liefst in Nederland, niet te veel/geen plastic, of van een gerecycled materiaal.
-Begin als het mogelijk is met een kleine oplage. Zo kan je eerst even testen of het aan slaat. Als je merkt dat het product als warme broodjes over de toonbank gaan kun je een grotere hoeveelheid laten maken. Zo voorkom je overbodige investeringen en een voorraad die je niet kwijtraakt.


De gum van Aniek Bartels

Extreem lange krokodil en Dancing Crab: Aniek Bartels
Overige producten: Goodness Gang (samenwerking Aniek en Joëlle Wehkamp)
Portretfoto’s: Marit de la Vera

Shop the story
Dit artikel bevat affiliate links

IN GESPREK MET ESTHER VAN TED & TONE (WHOLESALE MAAND)

Ted and Tone Kalender Gumclub

Voor onze themamaand over Wholesale, gaan wij in gesprek met een aantal interessante illustrators over hun eigen label.

De collectie van Ted & Tone valt op vanwege de prachtige kleurcombinaties samen een krachtige eenvoudige vormtaal. Maar ook door de zeer sfeervolle productfoto’s en de smaakvolle styling. Zelf ben ik een groot fan van de dieren die figureren in de illustraties en dan met name de beertjes. We zijn heel blij dat Esther Schuivens, de vrouw achter Ted & Tone, ons meer wilt vertellen over haar bedrijf en haar collectie.

Ted and Tone Kalender Gumclub
Droogbloemen Ted and Tone

Hoe ben je op het idee gekomen om je eigen label te starten?
In 2003 startte ik mijn eerste eigen label, Esthex. Deze naam was een combinatie van mijn voornaam en van mijn textielopleiding waarin ik net was afgestudeerd. Ik begon met drie poppetjes die werden gemaakt in een sociale werkplaats in de buurt. Na een paar jaar had ik een hele collectie kinderkamerproducten die werden gemaakt in een fair trade werkplaats in Thailand. Dit heb ik 14 jaar met heel veel plezier gedaan en ik heb er veel van geleerd. Zo ontdekte ik dat ik maar twee keer per jaar aan het ontwerpen toekwam en de rest van de tijd in beslag werd genomen door het regelen van de productie, het bijhouden van de voorraad, bestellingen versturen en samenwerkingen met agentschappen. Toen ik op een gegeven moment besloten had dat ik mijn bedrijfsnaam wilde veranderen, ging er een balletje rollen. Ik wilde alles veranderen en eindelijk gaan doen waar ik zelf het gelukkigst van word: iedere dag iets maken met een korte productielijn en veel vrijheid op ontwerpgebied wat ook beter is voor het milieu.

Je collectie heeft een hele eigen, onderscheidende stijl. Hoe ben je hiertoe gekomen? Laat je je inspireren door andere makers?
Mijn stijl is altijd een zoektocht geweest omdat ik deze zo eigen mogelijk wil hebben. Ik denk dat mijn ontwerpen er soms uit zien alsof het er opeens was. Dat is ook wel zo, maar onbewust heb ik er dan al heel lang over nagedacht. Tussen de soep en de aardappelen door valt opeens het kwartje en maak ik af waar ik mee bezig was. Ik werk erg intuïtief. Kleuren spelen een hele grote rol in mijn werk, die moeten precies goed zijn. Wanneer ik met een collage of cut-out bezig ben, zoek ik soms een uur naar het perfecte papiertje. Soms vraagt een idee om inkt, soms verf ik de juiste kleur en knip ik de vormen er uit om ze vervolgens samen te voegen in een collage.

Ik word zeker ook geïnspireerd door anderen. Waarschijnlijk gebeurt dat vaak onbewust op Instagram. Maar soms zoek ik speciaal een winkel als Fine Little Day in Zweden op, voor hun prachtige sfeer en de inspirerende makers met wie ze werken.

Ted and Tone Carrotcake-beertje-Gumclub

Hoe kunnen jouw producten worden ingekocht? Kunnen alle winkels je collectie inkopen of selecteer je?
Ik hoef niet echt te selecteren, de meeste winkels die mij benaderen passen erg bij Ted&Tone. Meestal krijg ik een e-mail van een winkel met de vraag voor een prijslijst. Deze maak ik gewoon op in Excell. Maar tegenwoordig zijn er ook veel platforms zoals Orderchamp en Ankorstore waar je je collectie aan kunt bieden, dat werkt ook heel fijn. Ik vind het contact met de winkeliers wel heel belangrijk. Dat is eigenlijk ook het leukste van een beurs, om je klanten te ontmoeten en elkaar te zien. Zowel met de productie als met de winkeliers, we werken allemaal samen en zijn nergens zonder elkaar. Ik voel me gelukkig dat ik veel fijne contacten heb.

Hoe maak je publiciteit voor je producten? Sta je op beurzen of benader je actief winkels, eventueel via een agent?
In het verleden heb ik veel beurzen gedaan zoals de ShowUp en Maison et Objet in Parijs. Hoewel ik er wel erg van genoot, is het toch erg kostbaar en kost het veel tijd! Door Corona staat nu alles een beetje stil en ben ik blij met alle contacten die ik heb en met Instagram.

Ted and Tone Gumclub

Produceer en verzend je alle orders zelf of laat je dat door anderen doen?
Ik doe alles zelf. Al in de beginjaren van mijn vorige merk kwam ik er achter dat ik niet geschikt ben om mensen in dienst te nemen. Dat zou me zoveel stress geven. Dat heeft wel consequenties voor de groei van mijn bedrijf maar dat vind ik niet belangrijk. Iedere dag met plezier werken is voor mij veel meer waard.

Wat is je toekomstdroom?
Ted&Tone als mijn eigen merk hebben zoals nu met alle papierproducten. Daarnaast zou ik ook heel graag andere samenwerkingen willen aangaan, zoals freelancer voor bladen of andere merken die met illustratoren werken. Maar een boek(omslag) illustreren zou ook geweldig zijn. Daarnaast ben ik ook een groot fan van de Kakkerlakjes serie. Het lijkt mij ook erg leuk om er éen te mogen maken. Fijne samenwerkingen naast mijn eigen merk, daar heb ik veel zin in. Daarom heb ik naast de website van Ted&Tone een website gemaakt met mijn portofolio. Hier vind je illustraties en dessins die vertaald kunnen worden naar een toepasbaar project binnen een samenwerking.

kalender-esther-schuivens-ted-and-tone

Heb je tips of adviezen voor illustratoren die hun eigen collectie aan winkels willen verkopen?
Zelf maak ik altijd graag lijstjes van mijn favoriete winkels. Die hou ik onbewust in mijn achterhoofd terwijl ik nieuw werk maak. Maar je moet ook trouw blijven aan jezelf. Dan dienen de passende winkels zich ook wel aan. Het werkt beide kanten op denk ik.

Foto’s en illustraties: Ted & Tone

Nog meer Ted & Tone

Esther’s favoriete illustratoren
Tove Jansson (Moomins)
Jon Klassen
Dick Bruna
Lore Pemberton
Saar Manche

Wil je Esther en Ted & Tone blijven volgen? Goed idee!
Website Esther
Website Ted & Tone
Instagram

Een eigen wholesale collectie – Inkoop, prijzen & klanten

winkel-wand-gumclub-stokwolf-thalysia-van-esch

Misschien heb je al een tijdje de droom om je eigen collectie te hebben, die in je favoriete winkels worden verkocht. Of je krijgt van een winkel de vraag of ze jouw illustraties kunnen verkopen. Waar moet je allemaal aan denken als je je eigen collectie begint? Tijdens deze Wholesale themamaand zal ik in twee artikelen een aantal zaken bespreken die belangrijk zijn bij het starten van je eigen collectie. Ik zal mij beperken tot de praktische onderwerpen.

In dit eerste artikel zal ik, aan de hand van mijn eigen ervaringen, bespreken hoe je aan klanten komt en hoe klanten op een makkelijke wijze je producten kunnen inkopen. Verder zal ik aandacht geven aan de wijze waarop je je inkoopprijs bepaald.

winkel-wand-gumclub-stokwolf-thalysia-van-esch

Hoe kom je aan klanten?

Je hebt hard gewerkt aan een mooie nieuwe collectie producten met jouw illustraties en die moeten natuurlijk de wereld in. Hoe pak je dat aan? Veel winkels zijn continu op zoek naar leuke nieuwe producten dus in eerste instantie is het belangrijk dat je werk gezien wordt. Zelf ging ik, toen ik net begon met mijn label Stokwolf, met mijn kaartensets bij mijn favoriete winkels langs of ik stuurde ze pakketjes kaarten toe. Vervolgens belde ik de winkels na om te horen wat ze ervan vonden. Dit laatste is erg leerzaam omdat je dan te horen krijgt waar ze bij inkoop van producten op letten en wat de betreffende winkel aanspreekt en wat niet. Maar je kunt natuurlijk ook digitaal contact opnemen met winkels. Met goede productfoto’s en een mooie website kun je een heel mooie indruk geven van je collectie.

Als je winkels gaat benaderen, is het belangrijk dat je hebt onderzocht bij welke soort winkels je collectie past. Winkels die niet goed passen, hebben meestal ook geen interesse. En wanneer ze het wel inkopen, dan verkopen je producten daar vaak niet goed en blijft het waarschijnlijk bij een eenmalige inkoop. Ook is het goed om te inventariseren welke andere merken de winkel al verkoopt. Jouw producten moeten hierop een goede aanvulling zijn. Verkoopt een winkel al vergelijkbare ontwerpen als de jouwe, dan zullen ze waarschijnlijk minder geïnteresseerd zijn.

Ook sociale media als Instagram en Pinterest zijn erg belangrijk om de bekendheid en zichtbaarheid van je collectie te vergroten. Veel leuke winkels zijn zelf ook actief op sociale media en daar op zoek naar nieuwe producten en trends. Met sociale media kun je bovendien een kijkje geven in je werkproces.

Wil je een echt groot bereik hebben, dan kun je je collectie presenteren op verkoopbeurzen zoals de Showup en Trendz. Deze worden zeer goed bezocht door winkeliers in binnen- en buitenland. Beurzen vergen wel een vrij grote investering in zowel geld als tijd, maar daar staat tegenover dat je direct contact hebt met veel nieuwe potentiële klanten.

Het is goed om vooraf te bepalen of je alle winkels de mogelijkheid wilt bieden om jouw werk in te kopen of dat je gaat selecteren. Zelf heb ik ervoor gekozen om hier selectief in te zijn, zodat mijn collectie een zekere exclusiviteit behoudt. Bij een aanvraag beoordeel ik altijd of mijn collectie bij een winkel past en of er niet al veel andere verkooppunten in een stad zijn. Daarnaast heb ik ervoor gekozen om het aantal webwinkels beperkt te houden, zodat deze niet teveel concurreren met de klanten die naast een stenen winkel ook een webshop hebben.

Hoe kunnen jouw producten worden ingekocht?

Zelf ben ik jaren geleden vrij klein en eenvoudig begonnen met mijn collectie kaarten en prints. In het begin werkte ik met bestellijsten en losse facturen. Dit kostte niet alleen mij, maar ook mijn klanten veel administratief werk. Toen ik vervolgens een wholesale webwinkel opende, waren mijn klanten erg blij dat ze nu snel en makkelijk konden bestellen. Winkeleigenaren die hun eigen inkoop doen, hebben het namelijk meestal reuze druk en zijn daarom erg blij met elke tijd en moeite die je hun bespaart. Ik merkte toen ook gelijk dat het aantal verkopen steeg.

gumclub-webshop-inpakken-wholesale-stokwolf

Je kunt een Wholesale webwinkel zelf bouwen of laten bouwen door een webdesigner, maar ook een website bij een websiteplatform huren. Zelf heb ik een webwinkel van Mijn webwinkel. Het voordeel is dat je zonder programmeerkennis zelf je winkel kunt inrichten en vormgeven. Ook is de techniek van je website altijd up-to-date en word je op de hoogte gehouden van belangrijke wetswijzigingen. Het nadeel is dat je qua ontwerp altijd gebonden bent aan de technische mogelijkheden van de website. Je moet vaak consessies doen.

Een andere mogelijkheid is om je producten te verkopen via een digitaal inkoopplatform. Je hebt dan binnen het platform een eigen winkel. Hierdoor ben je veel zichtbaarder dan met je eigen webwinkel, ook buiten Nederland, en kun je meedoen met gezamenlijke acties en publiciteit. In de meeste gevallen is het gebruik van het platvorm gratis maar betaal je commissie over je verkopen. In Nederland kennen we Orderchamp. Maar buiten Nederland heb je bijvoorbeeld Mercavus (Duitsland), Ankorstore (Frankrijk) en Faire (USA).

Heb je nog niet zo’n grote collectie of wil je geen website inrichten en onderhouden, dan kun je ook denken aan een digitaal programma als Dolly. Hiermee kun je bestellingen ontvangen via een online bestelformulier. Je betaalt voor het gebruik een maand- of jaarbedrag.

Wil je liever alles uitbesteden, dan kun je ook op zoek gaan naar een uitgever die jouw collectie distribueert. Jij zorgt zelf voor het ontwerp en de uitgever zorgt voor het productie en de verkoop. Je wordt hiermee enorm ontlast waardoor je meer tijd overhoudt voor je illustratiewerk. Daarnaast hebben deze uitgevers veel vaste klanten en contacten waaraan ze je collectie kunnen introduceren. Als vergoeding krijg je royalty’s over de verkochte producten. Deze zijn meestal relatief laag.

illustratie-kantoorartikelen-stokwolf-gumclub

Hoe bepaal je je inkoopprijzen

Van collega-illustratoren krijg ik vaak de vraag hoe je de winkel inkoopprijzen van je producten bepaalt. Voor het bepalen van de inkoopprijs is de verkoopprijs van je product (verder te noemen: adviesprijs) belangrijk. Hoe je deze adviesprijs bepaalt kun je lezen in het artikel van Marloes de Vries op onze website ‘Webshop voor illustratoren: hoe doe je dat?’. Bij een wholesale collectie moet de adviesprijs niet alleen hoog genoeg zijn om je eigen kosten er uit te halen en er wat aan te verdienen, maar ook de winkel moet er aan kunnen verdienen.

In de meeste gevallen wordt er uitgegaan van een winkelmarge van 2 tot 3 van de adviesprijs. Maar hoger of lager kan ook. Stel dat je een marge van 2,1 hanteert en je adviesprijs van je product is €7,50, dan hanteer je een inkoopprijs van €3,57 excl. BTW.

Veel mensen schrikken van deze lage inkoopprijs. Het is goed om te beseffen dat het verschil tussen de inkoop- en verkoopprijs voor een winkelier geen pure winst is. Naast de inkoop van producten heeft een winkel nog heel veel andere kosten, zoals winkelhuur, personeel, verpakkingskosten. En zij hebben natuurlijk het risico dat bepaalde producten nooit worden verkocht of kapot gaan.

Bij het bepalen van je adviesprijzen moet je dus ook al rekening houden met de veel lagere inkoopprijzen die je voor de winkels hanteert.

Tegenwoordig zijn er ook veel pop up shops die de producten niet inkopen, maar in consignatie verkopen. In dat geval word je betaalt nadat de winkel je product heeft verkocht. Omdat het risico dan niet bij de winkel maar bij jouzelf ligt, wordt in de regel een lagere winstmarge gehanteerd. Bijvoorbeeld een verdeling van 60-40, waarbij 60% van de opbrengst voor jou is. Heb je een collectie handgemaakte producten die niet in oplage worden gemaakt, dan kan dit voor jou een goede wijze zijn om je producten te verkopen. Ook zijn er pop up stores waar je een (gedeelte van een) kast of een tafel kunt huren. Je betaalt dan een huurbedrag per maand of week en meestal geen commissie over de verkoop.

Meer informatie

– In het artikel op onze website ‘Webshop voor illustratoren: hoe doe je dat?’ verteld Marloes de Vries je meer over het starten van je eigen webwinkel.
– In het interview ‘Wholesale: een perfecte manier voor meer inkomsten’ met Thalysia op de website van Mijnwebwinkel kun je meer lezen over de voordelen van een Wholesale webwinkel.

Disclaimer: Thalysia heeft dit artikel geschreven aan de hand van haar eigen ervaringen en kennis. Zie je iets wat niet klopt? Stuur een mailtje naar hallo@gumclub.nl.

illustraties: Thalysia van Esch / Stokwolf

Gespot: fijne verpakkingen (wholesalemaand)


winkels_gespot_gumclub2
winkels_gespot_gumclub3

Voor een nog fijnere shopervaring van jouw klanten zijn persoonlijke gemaakte of geselecteerde verpakkingen onontbeerlijk. Niks fijner om mooie pakjes te kunnen maken, die passen bij het gevoel dat je met jouw winkel wilt uitstralen. We kozen deze fijne verpakkingstipstips voor jullie.

  1. De site van Kadodesign lijkt wel een snoepjeswinkel. Lintjes, zakjes, papier en stickers, alles in fijne kleurtjes en patronen. Deze fruitige zakjes vinden wij in ieder geval om op te eten, maar er zit voor ieder soort winkel echt wat bij. Op hun instagramaccount @kadodesign spot je als eerste hun actuele aanbod.
  2. Je eigen patronen kun je uploaden bij het Nederlandse Motiflow en te koop aan bieden aan anderen als je dat wilt. Je hebt zelf de keuze voor een gedeelte dat voor jou als ontwerper ‘privé’ te gebruiken is (als je bijv. een uniek papiertje wilt voor jouw shop), maar ook een gedeelte waar je je patronen te koop aanbiedt. Bijvoorbeeld deze leuke met vogeltjes die ontworpen is doorh @elkeuijtewaal Motiflow print naast cadeaupapier ook diverse stoffen en behangpapier. Via hun instragram account @motiflow_patterns spot je vaak de leukste trends en challenges.
  3. Bij Noissue kun je al een tijdje jouw eigen ontworpen Tissuepapier bestellen. Dat geeft altijd zo’n luxe gevoel bij het uitpakken! De laatste jaren hebben ze hun aanbod steeds verder uitgebreid: onder andere mooie tape, stickers, tote bags en stempels van jouw logo horen tot de mogelijkheden. De verpakkingsmaterialen die je hier zo mooi samengesteld ziet, zijn ontworpen door @rafaela.perasinic. Kijk voor meer verpakkingsinspiratie vooral ook op hun insta: @noissueco

‘NinaMaakt’ in De Nederlandse Illustratie Podcast (Wholesale maand)

Nina-maakt-beingyourownboss

Al vele jaren geeft illustrator Nina van ‘ninamaakt‘ ons een kijkje in haar leven met haar leuke en herkenbare illustraties en teksten. Deze plaatst zij met grote regelmaat op Instagram en haar blog Happy Acorn, maar ook op postkaarten en prints. Ze startte met een klein setje kaarten, maar heeft inmiddels een uitgebreide kaartencollectie die in een groot aantal winkels in Nederland en België worden verkocht en maakt illustraties in opdracht.

Nina-maakt-beingyourownboss

In de nieuwe aflevering van De Nederlandse Illustratie Podcast praat Irene Cecile met Nina over haar werk als illustrator, haar blog, haar kaartencollectie en haar ontwikkelingen op persoonlijk en werkgebied. Een aanrader voor wie meer wilt weten over de vrouw achter ninamaakt en over hoe het is om ‘eigen baas’ te zijn en je eigen kaartencollectie te hebben.

De Nederlandse illustratie podcast

De Nederlandse Illustratie Podcast is de eerste Nederlandse podcast over illustraties en illustratoren, gepresenteerd door illustrator Irene Cecile. Een podcast waarin Irene Cecile haar eigen kennis en ervaringen deelt en interviews houdt met collega-illustratoren, uitgevers en andere deskundigen. De Nederlandse Illustratie Podcast vind je op Apple Podcasts, Google Podcasts, Spotify en Anchor.

Beeldcredits: ninamaakt en De Nederlandse Illustratie Podcast

gespot: inspirerende winkels op instagram (wholesale maand)

featured_fred_aldous
winkels_gespot_gumclub
winkels_gespot_gumclub2
winkels_gespot_gumclub3

Als we een stad bezoeken staan hét museum, dat mooie plein, de lekkerste koffie en de fijnste winkel vol potloden, boeken of papier bij ons op de wensenlijst. Nu de grenzen en winkels nog een tijdje dichtblijven vergapen we ons maar aan al het moois op Instagram. De prachtige visuele verleiding van Present & Correct ken je misschien al? Het instagram account van Present & Correct staat vol kunstwerkjes waar wij heel hebberig van worden.
Er zijn meer winkels waar we heel graag – online – even een kijkje nemen. We nemen je mee op een kleine windowshopping-wandeling door onze insta favorieten.

  1. Mijn man ging ooit naar New York en kwam terug met een prachtig cadeau. Een pakje in rood papier met een groot glanzend lint vol potloden. Wat werd ik hier al blij van! Het werd nog beter: een plat zwart doosje met gouddruk. Het bleek een ‘collector’s set’ vol prachtige potloden. Ik was wel een beetje jaloers op mijn man dat hij in de winkel van CW Pencil Enterprise is geweest. Maar nog blijer met mijn setje potloden en dromen om ooit nog zelf in deze winkel binnen te stappen.
  2. Boekenwinkels! In een ander leven word ik medewerker van een boekenwinkel. Nou ja, misschien. Ook goed is dat we binnenkort weer de favoriete boekenwinkel in de buurt kunnen binnenstappen. Een beetje beter wordt het als we ook die inspirerende boekenwinkel in een vreemde stad weer kunnen bezoeken. Counter Print in West Sussex staat hoog op de wensenlijst. Ze bieden een bijzondere, grafisch georiënteerde, collectie en bijzondere inspirerende boeken.
  3. In 1886 opende Fred Aldous zijn eerste winkel in Manchester. Een winkel voor mensen met goede ideeën en respect voor creativiteit. Er zijn inmiddels drie winkels in Engeland en een kleurrijk instagram account Tof vind ik de beelden van de etalages. Maar ook van de binnenkijkers en al die kleurrijke producten word ik heel vrolijk.

beeld openingspagina: Fred Aldous

de Makers Podcast: met Social Media Marketeer Chichi Zhang.

podcast_tip

De Makers Podcast is één van de vele inspirerende en leerzame podcasts die graag aan je willen introduceren. De laatste episode met Chichi Zhang is helemaal raak. Sociale media is leuk, vermoeiend, inspirerend en handig. Toch blijft het voor veel creatieven ook een verwarrend labyrinth. Chichi Zhang weet de weg binnen instagram op haar duimpje. Deze podcast (gemaakt door Dide Vonk) zit boordevol praktische tips. Onze tip? Luisteren!

podcast_tip
website Chichi Zhang
instagram Chichi Zhang

website de Makers Podcast
instagram de Makers Podcast

In gesprek met William Mooijman // Mélisse (Wholesale maand)

Melisse pimpelmees kaart print

Voor onze themamaand over Wholesale, gaan wij in gesprek met een aantal interessante illustrators over hun eigen label.

De prachtige kaarten en prints van Mélisse ontdekte ik vele jaren geleden in een van mijn favoriete winkels in Arnhem. Een collectie met serene, verfijnde zwart-wit illustraties, opvallend door hun stille aanwezigheid. Van verre lijken het lijnillustraties, maar als je dichterbij komt zie je dat ze bestaan uit allemaal kleine stipjes. Inmiddels is het aantal verkooppunten van Mélisse sterk groeiende. Een goed moment om William Mooijman, de man achter Mélisse, te vragen naar zijn ervaringen met zijn label.

Hoe ben je op het idee gekomen om je eigen label te starten?
Het begon met het vastleggen van flora en fauna in kleine illustraties voor mijn eigen interieur. Antieke botanische prints spraken me toen erg gaan, maar ik wilde ze graag van een specifieke plant of in een specifiek formaat van een lijst. Voor ik het wist had mijn passie voor dieren en natuur haar weg gevonden op papier met fineliners. Ik kreeg hier veel leuke reacties op en ben toen gaan verkennen hoe ik deze passie kon delen met andere mensen die ook een grote liefde voor de natuur hebben. Voor mij was het een logische stap om de focus te leggen op ansichtkaarten: ik stuur nog graag een ‘ouderwets’ handgeschreven kaartje.

Melisse print kaart roodborstje pimpelmees

Je collectie heeft een hele eigen, onderscheidende stijl. Hoe ben je hiertoe gekomen? Laat je je inspireren door andere makers?
Al mijn illustraties zijn opgebouwd uit duizenden kleine puntjes, die ik met drie verschillende diktes fineliner zet. Ik zocht een manier van illustreren waarbij ik de kleine nuances van een dier of plant vast kon leggen. Het zetten van hele kleine puntjes is behoorlijk tijdrovend, maar bleek voor mij een bevredigend proces waarbij ik me echt kan concentreren op ieder fijn detail. Ik hou van delicate illustraties waar veel zorg en liefde in zit, zeker omdat een zorgvuldig uitgekozen kaartje vaak meer kan doen dan je denkt.

Op het gebied van ondernemen, laat ik me graag inspireren door andere makers. Sommige labels kun je vatten in enkele woorden en daar probeer ik zelf ook altijd naar toe te werken. Waarom past dit bij Mélisse? Hoe kan ik mijn identiteit verrijken? Het is mooi om te zien hoe andere labels creatief groeien. Dit geeft energie voor nieuwe ideeën en experimenten.

Hoe kunnen jouw producten worden ingekocht? Kunnen alle winkels je collectie inkopen of selecteer je?
Mijn producten kunnen ingekocht worden via een afgeschermde wholesale omgeving binnen mijn webshop. Als fulltime grafisch ontwerper en webdeveloper met mijn eigen studio kon ik dit gelukkig relatief makkelijk zelf opzetten. Winkels die graag mijn kaarten willen inkopen, kunnen mij een mailtje sturen. Zij ontvangen vervolgens een wachtwoord om de afgeschermde omgeving te bekijken en om bestellingen te plaatsen.

De meeste winkels kunnen bij mij inkopen. Ik ben uitsluitend selectief op de verkooplocatie. Zo vind ik het bijvoorbeeld belangrijk dat ik niet twee verkooppunten in dezelfde stad heb. Ik heb het geluk dat ik leuk contact heb met mijn verkooppunten en hier hecht ik veel waarde aan. Af en toe sturen ze een bericht welke kaartjes goed lopen of sturen ze vragen van klanten en mogelijke ideeën voor nieuwe illustraties toe. Soms ontwerp ik zelfs een specifieke kaart voor een winkel. Ik zie het echt als een samenwerking.

Melisse kaart print berenklauw

Hoe maak je publiciteit voor je producten? Sta je op beurzen of benader je actief winkels, eventueel via een agent?
Op dit moment publiceer ik veel via Instagram. Op die manier kan ik bezoekers een kijkje geven in mijn techniek, nieuwe kaarten en nieuwe producten. Het actief benaderen van winkels heb ik een tijd geleden gedaan door een berichtje met een proefpakketje te sturen naar mijn favoriete winkels. Deze manier heeft mijn voorkeur, omdat er vaak een telefoongesprek of afspraak volgt. Beide partijen kunnen dan kijken of er een fijne klik is, wat een samenwerking alleen maar versterkt. Op een beurs staan is niks voor mij, dit gaat me allemaal net te snel.

Produceer en verzend je alle orders zelf of laat je dat door anderen doen?
De productie van mijn kaartjes besteed ik uit aan een drukker. Het verzamelen, leuk inpakken en verzenden van een order gebeurt allemaal thuis aan mijn grote eettafel.

Wat is je toekomstdroom voor Mélisse?
Een eigen label geeft een hoop vrijheid. Ook al blijven handgestipte illustraties het fundament voor Mélisse, ik volg graag mijn gevoel om nieuwe technieken en materialen uit te proberen. Zo heb ik vorig jaar geleerd hoe ik mijn illustraties in kan bakken op porseleinen borden en was hiervan een expositie in Ekster & Jay in Haarlem. Dat zijn projecten waar ik met veel plezier aan werk! In de toekomst zou ik graag ansichtkaarten blijven illustreren in combinatie met het maken van bijzondere ‘one-of-a-kind’ items.

Mélisse roodborstje bordje
Melisse portret William Mooijman

Heb je tips of adviezen voor illustratoren die hun eigen collectie aan winkels willen verkopen?
Of je nou op de beurs staat of actief winkels benadert: zorg ervoor dat jouw zienswijze en esthetiek consequent door je werk vloeit. De kans op een klik is een stuk groter als winkeliers meer te weten komen over hoe een product tot stand is gekomen, welke materialen er zijn gebruikt en welke thema’s jouw stijl onderschrijven. Dit draagt alleen maar bij aan jouw identiteit als illustrator en geeft de winkelier ook houvast bij de verkoop. Zorg daarnaast voor een goede, heldere website, waar winkeliers je werk goed kunnen bekijken.

Melisse kerkuil kaart print

Foto’s en illustraties: William Mooijman / Mélisse

Nog meer Mélisse

William’s favoriete illustratoren
Maartje van den Noort
Ben Rothery
Stokwolf

Wil je Mélisse blijven volgen? Goed idee!
Website
Instagram
Facebook