Lino’s van Valoušek – expositie t/m 31 augustus

Cat - Chrudoš Valoušek

Uitgeverij BOYCOTT presenteert deze zomer een speciale expositie van het met de Zilveren Penseel bekroonde boek De pittige pruim die een pop werd bij Mini Galerie in Amsterdam. Van 8 t/m 31 augustus zijn de originele kunstwerken van het boek te zien – de linosneden, zwart-witprints en de schetsen van de Tsjechische illustrator Chrudoš Valoušek. BOYCOTT werkt samen met studio PolyLester, de studio van de internationaal gerenommeerde kunstenaar Gabriel Lester, voor het ontwerp en de installatie van de expositie.

Over de illustrator
Grafisch ontwerper en illustrator Chrudoš Valoušek (1960) studeerde van 1979-1985 aan de
Universiteit voor Toegepaste Kunst in het toenmalige socialistische Tsjechoslowakije. Hij heeft
zich weten te vestigen in de Tsjechische grafische scène door zijn uitgesproken linosneden;
zwarte contouren gecombineerd met fel gekleurde oppervlakken. Zijn illustraties zijn vaak
absurd, hebben een speelse naïviteit en ironie. Hiermee heeft Valoušek een eigen herkenbare
stijl ontwikkeld. Zijn werk wordt internationaal tentoongesteld en is vertegenwoordigd
in vele openbare collecties. De geëxposeerde prenten zijn afkomstig uit het boek De pittige pruim die een pop werd (BOYCOTT, 2018) waarvoor Valoušek de Bologna Ragazzi Award en de Zilveren Penseel ontving in 2019.

Over het boek
De pittige pruim die een pop werd volgt het spannende levensverhaal van een Pinokkio-achtig
figuur en zijn fantastische avonturen. Vol absurde humor en met een levendige fantasie deelt
deze houten meesterverteller zijn levensverhaal. Net als Baron Munchausen vertelt de houten
pop het ene verhaal na het andere met een geweldige komische timing, versterkt door Chrudos’
verbluffende linosnede illustraties die een eigenzinnige artistieke hervertelling van het
verhaal zijn.

Expositie @ Mini Galerie van 8 t/m 31 augustus
U bent van harte uitgenodigd aanwezig te zijn tijdens de feestelijke opening op donderdag 8 augustus van 17.00 – 21.00 uur.
De expositie is de rest van de maand geopend van donderdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

Mini Galerie
Kinkerstraat 12A
1053 DT Amsterdam

Publicatie samenwerking met Boycott books

GUMCLUB CHALLENGE van JULI: fruit




Wat een heerlijke inzendingen letterlijk, voor de maand juli. De laptops bleven thuis deze vakantie, vandaar dat we nu pas onze challenge posten op de site, maar op instagram konden jullie onze favorieten van julie al zien natuurlijk! Hier nog even op een rijtje onze drie favorieten.

  1. Aafke Mertens aka @curlysketches maakte deze 3 -kleuren print van zo’n beetje de lekkerste vruchten die er zijn. Niet te geloven hoe kleurrijk het resultaat is. Maar Aafke is dan ook een zeer bedreven risoprinter en geeft daar ook les in, zoals je hier al kon lezen. We raden je erg aan eens een kijkje te nemen bij het aanbod van Paper Brush Studio die Aafke samen met Angela Prevosti heeft opgericht.
  2. @goldilockssilverfox maakte deze jackfruit familie. Supercute! En fijn om hoeveel aandacht er is gestoken in de gedetailleerde textuur van de vrucht. Mooi Lisan!
  3. @renskejurriens schrijft over haar liefde voor onbemande stalletjes. Tijdens haar vakantie kwam ze ook eentje tegen met appels, appelsap en appelmoes. Heel leuk om te lezen Renske, en het leverde dit herkenbare en toch heel persoonlijke beeld op.

Dankjulliewel IEDEREEN(!) voor het meedoen. We waren heel blij met de mooie en ook weer rijke oogst van deze maand.

De challenge van volgende maand
De #gumclubchallenge van augustus is een uitdagende. Het thema is picknick. En als je een stapje verder wilt gaan: onwerp je eigen picknickset. Denk aan: bordjes, bekers, servetjes, een picknickkleedje etc. Heel veel succes!

Als je meedoet met onze challenge voeg dan de hashtags #gumclubchallenge en #picknick toe aan je beeld. Op 1 september laten wij dan onze drie favoriete inzendingen zien. Hier op onze site, op instagram en op onze facebook pagina.

Mocht je liever alvast een beetje vooruitwerken, spiek anders alvast even bij de post over de onderwerpen voor de volgende maanden.

TOT GUMS!

T-shirts voor schoolrenovatie Lombok

(Street)artists van over de hele wereld hebben samen met 9 Indonesische basisschoolkids de gloednieuwe Face This T-shirt collectie ontworpen. Het schoolgebouw raakte vorig jaar door de aardbevingen op Lombok zwaar beschadigd. 9 leerlingen maakten diverse tekeningen, waar bekende (street)artists als Jon Burgerman (US), Mike Perry (US) en Supermundane geheel belangeloos een T-shirt mee ontwierpen. De tees worden voor € 29,95 op www.facethis.org aangeboden en van de opbrengst wordt de school gerenoveerd.

Aardbevingen Lombok
In augustus 2018 werd het Indonesische eiland Lombok opgeschrikt door de hevigste aardbeving die daar ooit gemeten werd. Er vielen honderden doden en vele gebouwen gingen tegen de vlakte. Ook het schooltje van Gia (12), Salsabila (9), Faris (9) en hun schoolgenootjes moest het ontgelden. Ondanks al het verdriet, staan de kinderen positief in het leven, wat terug te zien is in de krachtige tekeningen die de kids in april maakten, toen de Nederlandse Face This foundation hen bezocht en diverse tekensessie met hen opzette.

Kunstenaars zoals Mike Perry en Jon Burgerman, maar ook de Nederlandse Bodil Jane ontwierpen samen met kinderen aan de andere kant van de wereld een T-shirt

Emmy award winnaar x Shafa (8) uit Lombok
De Face This foundation wist vervolgens die tekeningen naar een aantal grote nationale en internationale (street)artists te sturen. Nooit eerder ontwierpen deze kunstenaars samen met kinderen aan de andere kant van de wereld een T-shirt. Mike Perry, die een Emmy Award won voor zijn werk voor de TV-serie Broad City, is er één van. Maar ook de New Yorkse doodlist Jon Burgerman en de Britse ontwerper Supermundane maakten allemaal een T-shirt met de tekeningen die de Indonesische kids op Lombok gemaakt hebben.

Ook Nederlandse designers dragen bij
Naast een keur aan internationale (street)artists, ontwierpen ook twee Nederlandse creatieven een T-shirt voor de nieuwe Face This T-shirt collectie. Dit zijn de Amsterdamse illustrator Bodil Jane en (street) artist Hedof uit Breda. Laatstgenoemde vond de samenwerking niet alleen tof omdat het voor het goede doel is: ‘Het was voor mij tegelijkertijd ook een unieke kans om met een cool iemand aan de andere kant van de wereld te mogen samenwerken.’

Bestel zo’n tof t-shirt en draag bij aan de renovatie van de school
Van de opbrengst van de t-shirts wordt de school gerenovereerd. Voor 29,95 bestel je er een op de website van www.facethis.org.

GUMCLUB CHALLENGE van JUNI: tekenspullen

madame-Ziba-gumclubchallenge

Whoeps, was juni gewoon een drukke maand of zien wij gumclubbers onze tekenspullen niet als inspiratiemateriaal maar als puur gereedschap?! Terwijl bij ons nieuwe thema voor juli ‘Fruit’ de inzendingen gelijk de eerste dagen al binnen druppelden, bleven we voor de maand juni maar steken op vier inzendingen.

Onze favoriet van deze maand is de illustratie van Madame Ziba. Een prachtig, eenvoudig stilleven waarbij ze strakke lijnen mooi combineert met zwierige, botanische patronen.

madame-Ziba-gumclubchallenge

In gesprek met Sarah van Dongen

Zomervakantie! Een fijne tijd om lekker vrij te werken in je schetsboek. Om jullie alvast te inspireren, gaan ik deze keer in gesprek met een illustrator en zeer gedreven schetsboektekenaar Sarah van Dongen.

Sarah’s volgeschilderde schetsboek pagina’s komen bijna dagelijks voorbij in onze Instagram feed. Ze vallen op door haar herkenbare eigen stijl, haar prachtige kleurgebruik en mooie composities. Daarbij geeft Sarah ook vaak een kijkje in haar werkproces. Dit maakt haar werk niet alleen fijn om naar te kijken maar ook heel inspirerend. We zijn heel blij dat Sarah ons in dit interview meer wil vertellen over haar werk en haar werkproces. Aan het einde van dit interview geeft ze ons nog een paar hele goede schetsboektips.

Hoe is je creatieve carrière begonnen?
Als kind was ik altijd al creatieve dingen aan het doen. Met een klein beetje hulp maakte ik poppen, poppenhuizen, meubeltjes en poppenkleren. Mijn moeder en oudere broer hebben de kunstacademie gedaan, maar op de een of andere manier dacht ik dat ik dat niet kon. Ik heb literatuurwetenschap gestudeerd, maar daarnaast heb ik altijd teken- en schildercursussen gevolgd. Toen ik de Master Children’s Book Illustration in Cambridge ontdekte, leek mij dat zo fantastisch dat ik me aanmeldde. Tegen mijn verwachtingen in, werd ik aangenomen.



Heb je altijd veel gewerkt in je schetsboek?
Toen ik klein was vond ik tekenen nutteloos, want zodra de tekening af is kun je er niks anders mee dan hem ophangen. Ik maakte altijd functionele dingen waar ik mee kon spelen. Maar als tiener werd het spelen steeds moeilijker en stopte ik met dingen maken. Ik vond dat een hele moeilijke tijd. Iets wat ik dagelijks deed, waar ik goed in was en waarin ik mij veilig voelde, was ineens verdwenen. Van mijn vader kreeg ik een mooi leeg boek met een zachte kaft met rozen erop en handgeschept papier. Hierin begon ik te tekenen. Dat is nu 13 jaar geleden en ik teken nog steeds het liefst in schetsboeken. Ik tekende vooral prenten uit mijn favoriete kinderboeken na, nostalgisch naar de tijd die net voorbij was.
Mijn schetsboeken zijn een soort dagboeken. Ze zijn een veilige plek waarin ik kan experimenteren. Ze houden mij ook een spiegel voor wat betreft productiviteit. Ik weet dat wanneer ik elke dag teken, het de volgende keer een beetje makkelijker wordt. En in mijn schetsboek zie ik wanneer ik voor het laatst heb getekend, want ik zet overal een datum bij.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Ik teken vaak dingen die ik zie en tegenkom of herinneringen uit mijn jeugd. Hierdoor merk ik echter dat er van alles is wat ik niet teken en dus ook niet oefen. Daarom ben ik begonnen met het tekenen van verschillende beroepen. Elke woensdag post ik een nieuwe tekening op mijn Instagram en kondig ik het beroep van de volgende week aan. Iedereen kan (een keer) meedoen.

Alles kan dienen als inspiratie, maar ik merk wel dat ik mezelf een beetje moet dwingen nieuwe dingen te tekenen en op te blijven letten. Anders ga ik niet vooruit of worden mijn tekeningen teveel hetzelfde en gaat het vervelen.

Wat is je favoriete schetsboek en met welke tekenmaterialen werk je daarin het liefste?
Hahnemühle ‘Nostalgie’. Dit is een schetsboek met wat dikkere, gladde pagina’s (180 g/m2). Het papier is ideaal wanneer je verf en potlood gebruikt.

Royal Talens ‘Art Creations’, een heel goedkoop schetsboek in veel verschillende maten. Het papier is dunner, maar daardoor nodigt het veel meer uit tot vlug schetsen en experimenteren. Hierin ga ik trouwens ook volop los met waterverf. Het bobbelt dan wel een beetje, maar dat vind ik niet erg.

Ik gebruik Royal Talens Gouache voor de onderlaag, de grove vormen en kleuren. Daarna gebruik ik materialen die ik voor handen heb: kleurpotloden, krijtjes, Ecoline brush pens en Tomboy stiften (wateroplosbare stiften) en Posca markers (dekkende acrylstiften)

Neem je altijd een tas vol tekenmaterialen mee naar locatie of werk je een schets later verder uit?
Ik heb bijna altijd al mijn tekenmaterialen bij me. Ook als ik een stuk ga fietsen of als ik naar een feestje ga neem ik voor de zekerheid zoveel mogelijk mee. Als ik met een tekening begin maak ik hem of ter plekke af, of hij blijft onaf. Ik ben er niet zo goed in om later aan iets verder werken. Op locatie werken heeft voor- en nadelen. Sommige plekken zijn heel inspirerend en dan maak ik ineens iets wat ik anders nooit gemaakt zou kunnen hebben. Tijdsdruk zorgt er soms ook voor dat tekeningen beter worden. Maar andere keren werkt het niet. Het weer zit niet mee, ik voel mij heel ongemakkelijk, of kan mij niet concentreren. De kunst is dan om de moed niet te verliezen. Vaak maak ik dan foto’s om thuis na te tekenen, zoek ik een plaatje op mijn telefoon om na te tekenen of ik ga wat anders doen dan tekenen, zoals schrijven.

Werk je graag op locatie of liever van foto’s?
Foto’s natekenen is heel veel makkelijker dan op locatie werken of vanuit je fantasie. De fotograaf (of je dat zou zelf bent of niet) heeft al een compositie gekozen en het beeld staat stil. Als je van foto’s natekent kan de tekening daardoor wat stijf aanvoelen. Maar omdat het makkelijk is, ligt de drempel lager. Als ik het even niet weet, als ik moe ben of als ik gewoon moet weten hoe iets zit, teken ik na van foto’s. Maar ik probeer dan een tijdje naar de foto te kijken, hem dan weg te leggen en dan mijn herinnering van de foto te tekenen.



Waar ben je op dit moment mee bezig?
Ik ben net klaar met het illustreren van een gedichtenboekje over geboorte van Uitgeverij Loopvis. Deze ligt vanaf augustus in de winkel. En nu ben ik bezig met het illustreren van een kinderboek over volkstuintjes.

Wat is je toekomstdroom?
Dat mijn illustraties overal op staan, haha. Ik denk aan kleding, handdoeken, stationary, bekers, douchegordijnen etc. En dat je dat dan overal kan kopen. Maar het liefst maak ik kinderboeken, en dan over een beetje moeilijke onderwerpen zoals de dood, verdriet of psychische stoornissen.

Sarah’s schetsboektips
– Als je bang bent te beginnen op een lege pagina, maak eerst een kader met potlood waarbinnen je gaat tekenen. Of breng een lichte laag verf aan waarover je daarna gaat tekenen
– Gebruik in het begin niet te veel kleuren. Iets (na) tekenen met maar 2 of 3 kleuren is een hele goede oefening en ziet er vaak leuk uit. (Bijvoorbeeld blauw en oranje (complementaire kleuren) of juist kleuren die dicht bij elkaar liggen zoals oranje en geel)
– Tekening af? Stop een leeg papiertje ertussen zodat de tekening niet doordrukt naar de tegenoverliggende pagina. Als je boekje vol is kun je de losse velletjes er allemaal uithalen. (Als je alleen maar verf gebruikt hoeft dit niet)
– Als je buiten gaat werken zijn grote klippen handig om je schetsboek open te houden. Met een beetje wind waarin de pagina’s anders heen en weer/dicht.

De gum van Sarah van Dongen

Foto’s en illustraties: Sarah van Dongen
Portretfoto: Laura van der Have

Shop the story
Nog meer Sarah

Sarah’s favoriete illustratoren
Fiep Westendorp
Júlia Sardà
Beatrice Alemagne
Vessela Nikolova
En nog vele anderen

Wil je Sarah blijven volgen? Goed idee!
Website
Instagram

Dit artikel bevat affiliatie links.

Wen Sylvestre: Inspiratie putten uit je eigen digitaal beeldarchief

wen_featured3b

De Gumclub wil van alles delen en laten zien, maar vooral ook jullie aan het woord laten en met jullie kennis delen. Daarom hebben we bedacht dat de vragen die wij binnen krijgen, ook door te geven aan andere illustratoren: we hopen zo een palet aan verschillende aanpakken te kunnen laten zien. In onze vorige editie kan je de reacties lezen op de vraag: Hoe zorg je voor een overzichtelijke archivering van je werk?
Deze keer willen we de vraag beantwoorden: hoe krijg je een idee? Omdat we het antwoord van Wen Sylvestre zo goed en relevant voor deze tijd vinden plaatsen we het hier los van de anderen antwoorden. Er komt dus nog een deel twee op deze vraag met de reacties van verschillende andere illustratoren.

Inspiratie putten uit je eigen digitaal beeldarchief

Voor inspiratie en fotoreferenties voor mijn illustraties probeer ik zoveel mogelijk te werken vanuit mijn eigen fotografie. Dit helpt me om mijn werk persoonlijk en “van mij” te laten zijn. Ik maak heel graag foto’s en neem vaak een camera mee, waar ik ook naar toe ga. En met een smartphone op zak heb je eigenlijk altijd wel een camera bij de hand. Ik fotografeer van alles: landschappen, dieren, mensen (wel voorzichtig mee zijn en nooit exact natekenen voor commercieel gebruik), details, patronen, lichtval, luchten, kleuren, etc.

In eerste instantie archiveer ik mijn foto’s op datum. Elke dag een eigen mapje. In de mapnaam geef ik naast de datum kort aan waar de foto’s gemaakt zijn en/of wat voor soort foto’s het zijn (zoals “natuur” of “stad”). Maar al snel kwam ik erachter dat dit niet voldoende was. Want wanneer waren we ook al weer naar de Veluwe geweest? En wanneer naar Amsterdam? Dat was elke keer een hoop gezoek. Daarom ben ik naast dit chronologische archief nog een tweede archief gaan maken.
De hoofdmappen in mijn tweede archief zijn ingedeeld per thema: flora, fauna, mensen, natuur, urban. De hoofdmappen zijn weer verdeeld per onderwerp, zoals diersoort of soort landschap. Het is niet erg als het niet altijd lukt om een goede indeling te maken, alle beetjes helpen. Dit archief is nog in opbouw, wat best veel werk is. Maar het loont wel!

work by Wen Sylvestre

Als ik dan voor een illustratie bijvoorbeeld een paddenstoel nodig heb, dan zoek ik bij flora/paddenstoelen. Soms gebruik ik het exacte voorbeeld van een foto, soms combineer ik meerdere foto’s, zoals bij de paddenstoelen in bijgaande illustratie.

De foto’s hoeven niet supermooi te zijn om te kunnen gebruiken. Zolang het onderwerp er maar duidelijk op staat. Het is erg leuk om je eigen foto’s te gebruiken als uitgangspunt voor je illustraties. Ik heb gemerkt dat ik daardoor veel minder de neiging heb om na te doen wat anderen hebben gemaakt. Ik werk meer vanuit mijzelf. En als ik geen foto’s van een bepaald onderwerp heb, dan is dat gelijk een mooie reden om achter die computer of werktafel vandaan te komen en erop uit te gaan!

tekst en illustraties: Wen Sylvestre

onze lijst met vragen:
concept: Hoe krijg je een idee?
tijd: Hoe ziet je dag er uit? Hou je de tijd bij die je in een project steekt? Hoe zorg je ervoor dat je je kan concentreren?
leren: Wat wil -of ‘moet’ je nog leren? Wat was een goede ‘les’, welke cursus / workshop heb je gevolgd?
acquisitie: Wat doe / deed je aan acquisitie?
werkmethodiek: Hoe te beginnen, wat zijn de volgende stappen en wanneer is het ‘af’?
naar buiten: bezoek je weleens een beurs? conferentie? verkoop je op een markt?
facturen: hoe bepaal je een goede prijs voor je werk?
Wen Sylvestre volgen? goed idee!
website
instagram
gratis e-book -over eigen beeldbibliotheek maken- van Wen
pinterest

Wil je -af en toe- meedoen aan dit panel? Heel fijn! Stuur dan een mail naar hallo@gumclub.nl. In bovenstaand geel kader vind je een overzicht van de vragen die de komende tijd aan bod komen. Als je ons een mailtje stuurt en aangeeft dat je mee wil doen zullen we je af en toe mailen en één van deze vragen eventueel beter toelichten. Maar ook als jij een vraag hebt horen we dit natuurlijk graag en voegen we die toe aan onze lijst.

Een lesje social Media

sociale_media_VK

Social media goeroes op het gebied van Instagram zijn heel duidelijk: om je aantal followers te laten groeien moet je geregeld “hoog kwalitatieve en originele content” plaatsen. Op de juiste tijdstippen natuurlijk. Dat is wanneer je doelgroep online is. Logisch toch? En ook belangrijk: gebruik goede hashtags. Tussen de 10 en 20, daar zijn de experts het niet helemaal over eens.
Tot zover een lesje Instagram. Al kan ik zo nog wel even doorgaan. Voor ik er erg in had, had het algoritme – een woord dat me heel erg aan wiskunde doet denken en ineens overal opduikt – me in zijn greep.

Instagrammable
Hoe vaak ik wel niet gegoogled heb “wat is het beste tijdstip om op Instagram te posten?” Dinsdagochtend en donderdag rond lunchtijd kwam daaruit. Ok. Dat probeer ik dan maar. Ik ging heel obsessief kijken hoeveel likes ik kreeg omdat ik ergens had gelezen dat als je in de eerste 10 minuten na plaatsing veel likes en comments hebt, Instagram jouw post als belangrijk beschouwt. En dat wil ik natuurlijk. Dan kom je in de “best nine” van de gebruikte hashtags, de bovenste 9 plaatjes, waardoor je langer zichtbaar blijft. Wat weer meer likes oplevert. enzovoort enzovoort.

Ik merkte dat ik nerveus werd als ik 3 dagen niets gepost had en tenslotte ging ik dingen maken voor Instagram. Niet voor mezelf. Niet voor anderen. Maar voor „het algoritme”. Want als je langere tijd niet post, “slaapt” je account in. Ook dat had ik ergens gelezen. Vermoedelijk op de site van zo’n zelfverkozen Instagram weetal, waar je na achterlating van je mailadres nog een e-book met extra tips kunt downloaden. Ik heb inmiddels een hele verzameling van zulke e-books in een folder genaamd “To-lezen” (een variatie op To-do). Waar ik nog niet aan toegekomen ben overigens.

les
Het verbaast je waarschijnlijk niet dat ik nooit tevreden was over de illustraties die ik voor het Instagram algoritme heb gemaakt. Het is onbegonnen werk om creatieve hoogtepunten af te leveren enkel om een wiskundige formule tevreden te stellen. Die posts heb ik dus allemaal gedelete, meestal de volgende dag al.

En toen kwam er ook nog eens een dip opzetten. Uit het niets. Weken lang kwam er niets instagram-waardigs uit mijn potlood. Wel een heleboel onaffe schetsjes en lelijke gedachtenkronkels. Doodles en pennestreken die ik met niemand wilde delen. In het begin maakte me dat heel zenuwachtig. Wat zou het „Instagram Algoritme” daar wel niet van vinden??? Tot ik me realiseerde dat ik gewoon elke dag tekende, net als voorheen, maar ik hield het even een tijdje voor mezelf. Niet alles wat je maakt hoef je te delen met de wereld.

Mijn favoriete Instagram tip komt van Tom Froese, een Canadese illustrator op instagram.
sociale_media_VK
O, en de grap was, toen ik me niet meer (zo) druk maakte kwamen er vanzelf weer mooie dingen tevoorschijn. Zoals dit bosje bloemen, om iedereen te bedanken voor hun ❤️’tjes.

illustratie: Esther Mols
Esther Mols kun je volgen op instagram, haar website én ze is gastcolumnist voor de Gumclub.

Middeleeuwse illustraties in het Rijksmuseum van Oudheden

Prachtig en heel inspirerend die (boek)illustraties uit de Middeleeuwen. Zo verfijnd en lievelijk met sfeervolle botanische taferelen vaak gedrukt in prachtige kleuren en soms met bladgoud. Afgelopen jaar zag ik al de expositie van middeleeuwse miniaturen in het Catharijne Convent en nu is er weer aandacht voor middeleeuwse illustraties in het Rijksmuseum van Oudheden.


De tentoonstelling heeft als thema de middeleeuwse tuinen van Europa tot in het Midden-Oosten. Te zien zijn onder andere geïllustreerde manuscripten, herbaria, bloementapijten, schilderijen en prenten, tegeltableaus en servies met bloemmotieven, maar ook opgegraven tuingereedschap.
Niet alleen wordt aandacht besteed aan de planten, kruiden en bloemen uit deze tijd, maar ook aan tuinieren zoals moes- en siertuinen. In de museumshop is tijdelijk middeleeuws assortiment.

Lezing door Paul Wackers
Op dinsdag 10 september 2019 houdt Paul Wackers, emeritus hoogleraar historische Nederlandse letterkunde tot 1500, een lezing over de belangrijke rol die de tuin als symbool speelt in allerlei middeleeuwse teksten, zowel van religieuze als van wereldlijke aard.

De tentoonstelling is te zien van 2 mei tot en met 1 september 2019.

Kijk voor meer informatie en andere interessante exposities en workshops op onze kalender.

Beeldcredits:
– Campagnebeeld Rijksmuseum van Oudheden, ontwerp door Studio Berry Slok, Amsterdam
– Perzisch Herbarium Kitāb ʿaǧāʾib al-maḵlūqāt, Perzisch, 13de-14de eeuw, © Universiteitsbibliotheek Leiden, Or. 6968

een hartelijk welkom én een tekenles van Valesca door Flow

tekenles2

Kijk nou eens hoe leuk! Valesca zwaait de deur van haar studio voor jullie open en vertelt over haar achtergrond, inspiratie en hoe een werkdag eruit ziet.

En als jullie dan toch binnen zijn gaat Valesca meteen met jullie aan de slag en laat zien hoe je met aquarelverf, de verschillende penselen en een speciaal wit een mooi werk maakt. Ben je na het zien van deze video zelf ook aan de slag gegaan? We zien jullie werk graag! Wil je een foto of scan sturen naar hallo@gumclub.nl.

Meer inspirerende videos van Flow zie je op het Flow Magazine Youtube kanaal.

Merel Stegeman over haar traveljournal Wonderlust

Herken je dat? Heerlijk die zomer! Dit wordt het moment om echt te genieten, die dingen te doen waar je anders nooit aan toekomt. En dan ineens: floep – voorbij. Het is september. Uhm, waar is die tijd heengegaan? Wat heb ik eigenlijk allemaal gedaan?

Merel Stegeman wilde dit graag anders en ontwikkelde ‘Wonderlust‘ traveljournal: een combinatie van haar liefde voor reizen, illustreren, persoonlijke ontwikkeling & inspireren. Dit prachtige boek met inspirerende vragen heeft Merel geheel zelf met de hand geïllustreerd en vormgegeven. Ze gaf Wonderlust eerst in eigen beheer uit en in juni dit jaar wordt de herziene Nederlandse editie uitgegeven door Kosmos Uitgevers.
We zijn heel blij dat Merel ons in deze column meer wilt vertellen over haar Wonderlust.


Wonderlijke Wereld
Telkens wanneer ik op reis was, merkte ik dat ik veel over mezelf leerde. Maar omdat ik veel alleen reisde miste ik iemand die mij zo af en toe een goede vraag stelde waardoor ik nog meer ontdekte over mezelf, mijn eigen wonderlijke wereld en de wonderlijke wereld om mij heen. Hierdoor kwam ik op het idee voor Wonderlust. Wonderlust is een anders dan anders reisjournal vol inspirerende vragen die je uitdagen alles uit je reis en je leven te halen. Ik nodig je op een creatieve manier uit te ontdekken wat je reis- en/of vakantie-ervaringen met je doen.

Voor, tijdens en na je reis
Ik heb Wonderlust opgedeeld in drie gedeelten die elk één van de fases van je avontuur omvatten. Door de inspireerde vragen in het eerste gedeelte ‘Voordat je gaat’ krijg je een goed beeld van wat je eigenlijk uit jouw vakantie hoopt te halen. In het tweede gedeelte ‘Jouw avontuur’ ontdek je wat al je ervaringen met je doen, wie of wat indruk maakt, wat je wel of juist helemaal niet van thuis mist en wanneer jij je als de beste versie van jezelf voelt.
Om te zorgen dat je al die mooie indrukken en nieuwe frisse ideeën ook echt toe gaat passen word je aan de hand van de vragen in het laatste gedeelte ‘Weer thuis’ meegenomen om een actieplan te maken. Zodat je het deze keer ook echt gaat doen. 


Tekenen, schrijven, knippen & plakken
Elke vraag heeft een pagina met lijntjes en een blanco pagina, zodat jij alle ruimte hebt om de vraag te beantwoorden zoals jij het wil. Tekenend, schrijvend, knippend & plakkend, alles is goed! Daarom zit er ook een elastiekje omheen, zodat de ingevulde / beplakte/ geïllustreerde Wonderlust, gewoon dicht gebonden kan worden. Oh, en er zijn quotes. Gewoon omdat je daar blij van wordt.

Zelf ben ik vorig jaar zomer, tijdens onze reis door Europa met onze camper, verwonderd geraakt door de maan. Het was mijn wens om meer over de maan en de verschillende standen te weten te komen. Inmiddels zijn we een jaar verder en ben ik er helemaal ingedoken. Op die manier houd ik voor mijzelf deze bijzondere zes weekse reis nog steeds levend.

Een tipje van de sluier
Hoe tof zou het zijn als deze zomer, dé zomer van jouw dromen gaat worden. Hoe kun je dat doen? Door je voor te bereiden. In de Wonderlust gaan we hier dieper op in, maar om alvast een beetje in de stemming te komen bij deze alvast een tipje van de sluier: “Wat wil jij eigenlijk gaan beleven tijdens deze zomer?”
Stel dat alles mogelijk is. Wat zou jij dan echt willen doen, met wie, wanneer, waar en waarom?
Daag jezelf eens uit om dit ook visueel te maken of op te schrijven.
Door hier van te voren over nagedacht te hebben, creëer je namelijk jouw eigen kompas. Je weet wat voor jou belangrijk is en wat je eigenlijk echt uit jouw zomer wil halen. Zo zal je gemakkelijker krachtige keuzes kunnen maken met jouw kompas in je achterhoofd. Wil je avontuur, dan kan je met een vriendin naar een station gaan en de eerste de beste trein nemen en wel zien waar je uitstapt om vervolgens die plek te gaan ontdekken.
Wil je juist even helemaal niets, dan kan je op een rustige plek afspreken voor een kop koffie met een taartje. Nog steeds met diezelfde vriendin, alleen een hele andere ervaring. Allebei goed, als het maar aansluit bij waar jij eigenlijk diep van binnen de meeste behoefte aan hebt. 
Klinkt gemakkelijk, dat is het ook. Alleen vergeten we het snel omdat we te veel opgeslokt worden door tassen pakken, slaap plaatsen regelen of de ‘must-sees’ van een bepaalde plek waar je naartoe gaat.

Door deze eenvoudige eerste stap, maak jij met jouw volgende stappen deze zomer – de zomer van je dromen! Let maar op.

Boekpresentatie
Mocht je 4 juni in Den Haag zijn, dan nodigt Merel je van harte uit op haar boekpresentatie en Wonderlust Workshop om 19:00 uur bij boekwinkel Paagman in Den Haag. Tijdens de Wonderlust Workshop gaan we aan de hand van een mini Wonderlust op avontuur.

Meer informatie
Wil je meer lezen over Merel en Wonderlust?
Website Merel Stegeman
Website Wonderlust
Instagram Wonderlust
Facebook Wonderlust
Kosmos uitgevers

Foto’s: Merel Stegeman

De link naar het boek bevat een affiliatie link.