Webshop voor illustratoren: hoe doe je dat?

webshop_mdv1_jongleren

Als illustrator jongleer je vaak met meerdere dingen om je bedrijf gaande te houden. Heel handig, want op die manier verspreid je de risico’s. Zo geeft de ene illustrator misschien een paar dagen per week les, de ander heeft een webshop.
Dat laatste doet ik, naast de illustraties en teksten die ik voor uitgeverijen en tijdschriften maak. Rond 2010 heb ik mijn eerste webshop geopend, op Etsy. Achteraf wist ik niets over webshops, en had ik graag de dingen willen weten die ik jou nu gaat vertellen …
marloes de vries artikel webshop
Winkeltje spelen: dat heb jij misschien ook weleens gedaan toen je klein was. Dus automatisch heb je er misschien een nostalgisch, warm gevoel bij.
Toch blijkt het in de praktijk best lastig. Wat niet wil zeggen dat het niet ontzettend leuk is, maar het is goed om jezelf voor te bereiden op wat je kan verwachten.

Als je een webshop hebt, heb jij o.a. de volgende petten op:
• Illustrator/ontwerper
• Producent: (optioneel, als je handgemaakte producten verkoopt)
• Marketeer: je producten promoten op social media bijvoorbeeld
• Copywriter: pakkende en duidelijke teksten bij je producten schrijven
• Fotograaf: goede foto’s van je producten zijn het halve werk
• Vakkenvuller: je webshop vullen met producten
• Boekhouder: cijfers bijhouden, checken of je nog wel winst maakt, cijfers invullen voor Belastingdienst
• Magazijnmedewerker: bijhouden van de verkoop, stock in acht houden
• Inpakker: je verwerkt bestellingen en pakt deze in
• Loopjongen: je moet regelmatig de deur uit om naar een postpunt te gaan met je pakketjes
• Klantenservice: mensen geruststellen dat hun bestelling echt nog wel komt, met bezorgservice bellen om te vragen waar pakketjes zijn (spoiler: dat weten ze nooit), mensen met vragen helpen, etc.
webshop_mdv1_jongleren
Fysieke ruimte
Je zult hieronder straks lezen dat je niet meteen tien verschillende producten hoeft te hebben om te beginnen, maar ook al heb je maar drie verschillende producten, dan nog moet je bergruimte hebben voor je producten en verpakkingsmaterialen. Maak een plek in je woonruimte voor je webshop spullen, zodat je er makkelijk bij kunt, en het allemaal op één plek houdt.

Mentale ruimte
Als je op dit moment vooral als freelance illustrator werkt, zul je merken dat het hebben van een webshop een andere tak van sport is. Het is voornamelijk snel werk verzetten, secuur zijn, checken, en mensen ter dienst staan. Het volgende hielp mij hier enorm bij:
webshop_mdv2_webshopdag
Webshop-dag
Als je webshop begint te lopen is het misschien fijn om één dag per week om te dopen tot webshop-dag. Dat werkte voor mij het beste. Dinsdag was mijn webshop-dag, waarbij ik alle orders verwerkte, bestellingen inpakte, en naar een post-punt ging om de enveloppen te versturen.
Ik gaf heel duidelijk aan op mijn website dat bestellingen elke dinsdag verstuurd werden. Dus, niet “vandaag besteld, de volgende dag in huis”. Je bent geen bol.com hè? Als je dit duidelijk aangeeft op je website (ik vermeld het bij elk product), hebben de meeste mensen daar begrip voor.

Waar open je een webshop?
Vraag van Jasmien, Lien, Elly, Hanna en Zsofi:
“Welk platform is het beste (voor mij)?”

Je hebt natuurlijk verschillende manieren om een webshop te maken. Dat is afhankelijk van je eigen wensen en hoeveel tijd je erin wilt steken. Volg de flowchart hieronder om erachter te komen welk platform het beste bij jou past. Let wel: ik heb hier enkel de platforms ingezet die ik zelf heb gebruikt.
flowchart_webshop

Opties genoemd:
Society6 | INPRNT | Etsy | MijnWebwinkel | WooCommerce | BigCartel | Shopify

Er zijn nog meerdere opties, zoals Wix, Weebly, Foursquare, etc. Afhankelijk van je persoonlijke wensen kun je kijken wat bij je past.

Vooral Nederlandse klanten?
Zorg dan dat er in je shop met iDeal betaald kant worden. Dat is mogelijk met MijnWebwinkel, Etsy en WooCommerce. Voor mensen kan de drempel net te hoog zijn als er geen betaalmethode is die ze door en door kennen.

Woehoe, je hebt een shop! En nu?
Je hebt een platform gekozen! Mocht je voor Society6 of INPRNT gaan, dan is de onderstaande informatie niet relevant en kun je nu stoppen met lezen. Waar ik het nu vooral over ga hebben is webshops waarbij jij de producten maakt en levert aan je klanten.

Photoshop, Indesign en scannen
webshop_mdv3_photoshopindesignscannen
Voordat je producten kunt laten maken van je illustraties en tekeningen is het noodzakelijk kennis te hebben van Photoshop en liefst ook Indesign. En werk je vooral analoog (als in: met aquarel, verf, potloden, noem maar op), dan moet je weten hoe een scanner werkt.
Zonder deze kennis ben je afhankelijk van je drukker voor de opmaak van je product, of moet je een ontwerper/dtp’er inhuren om het te ontwerpen. Dat kan, maar ik vind dat zelf niet handig.
Investeren in een cursus Photoshop en Indesign is dus een aanrader! Op die manier kun jij je eigen ontwerpen maken.

Producten: waar begin je mee?
Het meest veilige product om mee te beginnen zijn prints en kaartjes. Je investering om kaartjes en prints te laten maken is goed te doen en de marges zijn wat groter dan bijvoorbeeld bij enamel pins, washi tapes, en andere producten.
Speel op safe in het begin: verdien eerst wat geld met de verkoop van papieren producten, en ga vervolgens investeren in andere producten.

Tegenwoordig is het helemaal niet duur meer om ontwerpen in kleine oplages te laten drukken. Zelfs een oplage van tien exemplaren is mogelijk! Je kunt er dus voor kiezen om een aantal ontwerpen te laten drukken en gaandeweg te kijken welke goed lopen en welke niet. Van te voren is het lastig te zeggen welke ontwerpen goed lopen, dus: trial and error.
webshop_mdv4_printskaarten
Vraag van Melissa:
“Is het slim om high-res afbeeldingen van originelen aan te bieden in je shop, zodat mensen zelf kunnen downloaden en thuis printen?”

Zelf ben ik hier voorzichtig mee. Want: wat gaan mensen dan doen met jouw afbeelding? Het is goed om er dan altijd bij te vermelden dat de koper het beeld enkel mag gebruiken voor een afdruk in persoonlijke sfeer, en niet voor een logo, website, etc.

Product fotografie
webshop_mdv5_productfotografie
Een beetje goeie foto’s van je prints en kaarten zijn het halve werk. Ik zie zoveel mooie producten van illustratoren, maar dan maken ze er slecht belichte foto’s van, of de foto’s zijn onscherp, of pixelig. Gemiste kans. En voor veel potentiële kopers een reden om het niet te kopen. Ik koop zelf ook liever van iemand die verzorgde foto’s heeft van haar/zijn werk. Het zegt toch iets over hoe je te werk gaat.

Kijk hoe anderen dat doen
Neem een kijkje op Etsy en onderzoek hoe anderen foto’s van hun producten maken. Wat voor accessoires gebruiken ze, wat voor soort foto’s? Etsy heeft zelf een paar hele goede tips om betere product foto’s te maken.
En nee, een dure camera is niet nodig om goede foto’s te maken. Dat kan gewoon met je smartphone en een bewerkings-app op je telefoon.
Maak in elk geval een foto van je product in zijn geheel, en wat close up shots met details. Mensen kopen van een afstand, dus je wilt ze zo duidelijk mogelijk laten zien wat je ze biedt.

Wat kost dat?
Een prijs bepalen voor je producten kan lastig zijn in het begin. Wat goed is, is om te checken wat anderen in dezelfde niche als jij vragen voor hetzelfde soort product.
Maar nog belangrijker: bereken wat jouw onkosten zijn per product. Stel, een postkaart kost €0,50 excl. BTW bij de drukker. Dan zou het niet slim zijn om €1 voor je kaart te vragen.

“Huh? Wat zeg je, Marloes? Maar dan heb ik toch al bijna €0,50 winst?”.
Nee, zo werkt dat niet.

webshop_mdv6_belastingdienst

Allereerst moet jij zelf per verkoop van een kaart 21% BTW afdragen aan de Belastingdienst.
Loopt je freelance-zaak goed of heb je daarnaast nog een baan in loondienst, dan draag je vaak ook nog eens inkomstenbelasting af. Afhankelijk van je inkomen, kan dat wel 36 – 52% zijn. Zie je wat er hier gebeurt? Had je een eurootje gevraagd voor je kaart, dan had je nu al verlies gedraaid.

Ik geef toe, ik had dit in het begin ook niet door. Totdat ik opeens merkte dat ik verlies draaide met mijn shop. Dus leer van mijn fouten, zou ik zeggen!

Vergeet niet de maakuren
Maar waar je misschien ook niet meteen aan denkt is dat je ook tijd hebt gestoken in het maken van de illustratie van de kaart. Nu kun je die illustratie misschien meerdere keren gebruiken, maar het is heel gewoon (en verstandig) iets te rekenen voor je gewerkte tijd.

Voorbeeld: als ik een illustratie maak, speciaal voor een print in een beperkte oplage, dan zorg ik dat ik mijn uren gedekt heb en de kostprijs per print verwerkt is. Plus wat extra, want er raakt nogal eens wat kwijt in de post, en dan moet je je print nogmaals versturen (of geld terugstorten) aan je klant. Verstuur je buiten Nederland, dan raakt er vaker iets kwijt dan wanneer je het binnen Nederland verstuurt.

De prijs die je vraagt voor je product is dus samengesteld uit de volgende componenten:
• Het bedrag voor jouw illustratie (uren die je erin hebt gestoken), gedeeld door de oplage van het product
• Je kostprijs (wat jij betaalt voor het maken van het product aan bijvoorbeeld de drukker);
• Indien mogelijk: uren voor onderhouden van je webshop en verwerken van bestellingen;
• Inkomstenbelasting;
• 21% BTW;
• Een marge voor onvoorziene zaken (zoals kwijtraken in de post);
• Verpakkingsmateriaal (zie hieronder).
webshop_mdv7_verzenden
Verzenden
Je winkel staat online, je eerste producten zijn klaar. Check! En nu? Klanten zoeken!
Ho, nee, wacht. Vergeten we niet iets?
Hoe ga jij die kaartjes en prints straks versturen? In enveloppen natuurlijk!

Verzendmateriaal
Voor prints raad ik kartonnen verzendenveloppen aan. Je hebt die in verschillende formaten, dus kijk wat voor grootte je prints/producten zijn en zorg dat die enveloppen net wat groter zijn. Een beetje extra bescherming voor je prints is ook geen slecht idee. Zo’n envelop moet namelijk af en toe een regen- of sneeuwbui doorstaan.
Verpak prints in elk geval in cellofaan of als je wat beter voor het milieu wilt zijn: in een zakje van maiszetmeel. Klinkt misschien smerig, maar het is precies als een cellofaantje maar dan van mais, dus biologisch afbreekbaar. Hier kun je ze bijvoorbeeld kopen.

Ook handig is een visitekaartje met daarop je naam, e-mailadres en webadres. Doe dat mee in het zakje.
Verder kun je het zo bont maken als je wilt: een stempel laten maken om je enveloppen te bestempelen, kleine stickers erbij voor elke bestelling, of het pakketje door een fanfareband laten bezorgen. Oké, geintje, da’s een beetje overdreven. Maar nu we het over bezorging hebben …

Bezorgzorgen
In Nederland ben je voor post dat door de brievenbus past redelijk afhankelijk van PostNL. Jammer genoeg, want echt goed is de service niet altijd, en vrij duur in verhouding met bijvoorbeeld Duitsland, waar je drie keer zo weinig voor een brief betaalt.
Je hebt ook DHL, UPS, DPD en soortgelijke maar dat is eigenlijk enkel voor pakketten. En wat door een brievenbus past, is nog altijd goedkoper met een paar postzegels.

Verzendkosten berekenen
Waar ik zelf heel hard mee op mijn snufferd ben gegaan is verzendkosten berekenen. Stel, een setje kaartjes versturen kost jou ongeveer €2,50 aan postzegels. Maar, je moet meer rekenen aan je klant. Want als webshop eigenaar moet jij 21% belasting over die verzendkosten rekenen, terwijl jij je postzegels met 0% BTW van PostNL koopt.
Ja, dat is raar.
Vergeet ook niet de kosten van je enveloppen en verpakking. Je kunt ervoor kiezen dit in de verkoopprijs van je product te berekenen, of je verrekent het in de verzendkosten. Dat is aan jou!

Naar het buitenland
Bereken verschillende verzendkosten: binnen Nederland, binnen de EU, Europa en de rest van de wereld. Als je rustig aan wilt beginnen kun je bijvoorbeeld eerst beginnen met het verzenden van bestellingen binnen Nederland. Om even warm te draaien. Let op: vanaf 2020 mag je buiten Nederland de orders die door de brievenbus passen niet meer met postzegels verzenden. Dit moet nu via een zogenaamd ‘bus-pakje’ of ‘pakje’ waarvoor je via de website van PostNl een verzendlabel met barcode moet aanmaken. Verzend je buiten de EU, dan moet er altijd een douaneformulier bij.

Vraag van Esther:
“Is het de moeite waard (douane, kwijtgeraakte pakketjes) om wereldwijd te vesturen?”
Ik denk dat als je brievenbus-post stuurt, dat het wel de moeite waard is. Ga je dozen versturen, dan lopen de kosten zo enorm op als het kwijtraakt, dat dit hard in je portemonnee kan raken als je een kleine ondernemer bent. Ik merkte dat vooral in Zuid-Amerika en China dingen niet aankwamen, dus die heb ik uitgesloten voor bestellingen.
De douanekosten zijn voor de klant, niet voor jou als verkoper. Dat is wettelijk bepaald.

Koop mijn spul!
En dan nu: klanten vinden. Want wie gaat er bij jou kopen en hoe vinden mensen jou? Nu ga ik geen masterclass marketing in een blogpost proppen, dus ik houd het kort: social media is your friend. De halve wereld zit op Instagram en daarom is dat ook de meest geschikte om je producten aan de man te brengen.
Zit je er al op als illustrator, waarbij je vooral je werk post? Mooi! Ga daar mee verder en plaats nu ook eens een tijd lang minimaal één keer per week een post over een product dat je hebt gemaakt. Als het goed is heb je nu ook een serie goede foto’s van je producten, dus gebruik die.
Marloes de Vries illustratie webshop
Nog niet echt een publiek?
Etsy is een prima partij om je producten aan de man te brengen als je nog niet echt een publiek hebt. Het is namelijk een verzamelwebsite met allerlei verschillende shops, dus mensen zoeken in de algemene database en komen zo door te zoeken terecht bij jouw winkel (met wat geluk). Let wel, Etsy neemt een gulzige hap uit je verkoop, dus bereken je prijzen hierop.

Deel wat je maakt
Neem mensen mee in het maakproces van een product. Ben je bezig met een nieuwe illustratie voor een print? Maak een filmpje van hoe je aan het schilderen bent, of als het drukwerk klaar is en binnenkomt per post. Verkoop niet alleen je producten, maar neem je klanten ook mee in het proces. Als mensen een product van een illustrator of kunstenaar kopen, dan willen ze dat vaak omdat ze iets specifiek van jou kopen.

Make it rain! Of toch niet?
Soms kan het even duren voordat mensen in je shop bestellingen plaatsen. Het is afhankelijk van hoeveel je je shop promoot, hoe groot je huidige publiek is en hoe je product valt bij je gewenste klant. Het is afhankelijk van zoveel factoren, dat er geen eenduiding antwoord is op ‘wanneer krijg je je eerste klanten?’.
Marloes de Vries webshop beginnen
Lange adem
Een webshop is iets voor mensen met een lange adem en veel geduld. Heb je dat niet, dan kun je er beter niet aan beginnen. Zelf heb ik sinds 2010 een shop en in 2016 ben ik meer gaan promoten. In 2018 begon het lekker te lopen. Het heeft bij mij dus lang geduurd, en het kan veel sneller, maak je geen zorgen!
Hoe meer je promoot en hoe actiever je ermee bent, hoe sneller het gaat. Maar pas op dat je geen wandelend reclamebord voor je shop wordt. Dat kan al gauw irritant worden. Zoek daarin een balans!

Vraag van Jesse:
“Kun je (financieel) leven van een webshop als illustrator?”
Nu spreek ik even voor mezelf: zou ik dat willen, dan zou ik ruim 40 uur per week in mijn shop steken. Voor mijzelf is dat geen optie, want ik werk voornamelijk als illustrator voor uitgeverijen en tijdschriften, en ik zou dat niet willen opgeven. Voor mij is mijn shop echt een bijzaak, als extra service naar mensen die mijn werk waarderen.
Zou je willen leven van je webshop, dan moet je voor jezelf vaststellen wat je per maand nodig hebt om je rekeningen te betalen, en hoeveel omzet je dus moet draaien.
Ik denk dat het mogelijk is, mits je de tijd en wilskracht hebt, degelijke marges hebt op je producten en de juiste doelgroep voor je producten weet te vinden. Zoals hierboven: het is afhankelijk van zoveel factoren, dat ik natuurlijk nooit een garantie kan geven.

Vraag van Esther:
“Staat de tijd die in je de webshop stopt in verhouding met hoeveel je eraan verdient?”
Dat ligt aan je gewenste uurtarief. Als je een degelijke marge op je producten hebt wel! Daarom zijn prints en kaarten goede startpunten. Maar als je voor een rol washi tape, waar je zelf €0,25 mee verdient, 10 minuten bezig bent om in te pakken en daarna nog naar de brievenbus moet, dan is het niet lucratief.
Ik denk dat je goed moet bijhouden hoeveel tijd het je kost en wat je aan winst hebt.
En anders is het misschien goed om een webshop er vooral voor de lol erbij te hebben, omdat je het leuk vindt!

Tot slot
Momenteel heb ik mijn eigen webshop gesloten. Hoewel het heel goed liep, merkte ik dat ik in tijdsnood kwam in combinatie met mijn deadlines voor opdrachtgevers. En aangezien die opdrachten per uur meer betalen dan mijn shop, besloot ik deze tijdelijk te sluiten.
Dat heeft me geleerd dat je zorgvuldig moet plannen hoe je je tijd als freelance illustrator inricht. Hoeveel tijd heb je om aan elke tak van je vak te besteden?
Ik ga mijn shop zeker weer openen, maar daarvoor ga ik eerst een nieuw plan schrijven!

Disclaimer: Marloes heeft dit artikel geschreven aan de hand van haar eigen ervaringen en kennis. Zie je iets wat niet klopt? Stuur een mailtje naar hallo@gumclub.nl.

tekst en illustraties: Marloes De Vries

CHALLENGE DECEMBER: nieuwjaarswens

preview_karinacarolina



2019 Zit er op! We kijken terug op een geweldig Gumclubjaar. Een jaar waarin we onder meer hebben kunnen genieten van jullie geweldige en verrassende bijdragen aan de GUMCLUBCHALLENGE. Superbedankt voor het meedoen allemaal! We hopen dat 2020 weer een heel inspirerend jaar wordt. De challenges voor 2020 staan hier alvast klaar!
Maar nu eerst: deze drie supermooie nieuwjaarswensen, onze favorieten van december:

  1. Deze van Karin Carolina was een van de eerste die ingezonden werd, en stal gelijk ons hart! Op Karin’s intagramaccount kun je nu ook zien hoe het gemaakt werd. Dankje voor het delen Karina!
  2. Goldilockssilverfocks aka Lisan Groters had al een paar keer eerder een mooie inzending die hier favoriet was. Een dame om in de gaten te houden dus! Deze eskimo’s zijn ook weer superfijn. Mooi materiaal en kleurgebruik!
  3. Netaanzet aka Netty van Haarlem begint het jaar goed door haar mooie werk te delen op instagram. Een tekentalent waar we denk ik nog wel meer van kunnen verwachten! We kijken uit naar nog veel meer moois van jou komend jaar Netty!

De challenge van volgende maand
We hopen natuurlijk dat jullie ook in het nieuwe jaar weer zin hebben om mee te doen aan de challenge. Om nieuwe dingen uit te proberen, bijzondere talenten te ontmoeten, je werk te delen, je handschrift te ontdekken, en bovenal: veel plezier te hebben met illustreren. We beginnen het nieuwe jaar met een creatief vonkje! Bruce Springsteen zong het al: ‘can’t start a fire without a spark’! Onze challenge voor januari is ‘MATCHBOX’. Illustreer een mooi lucifersdoosje!
Als je meedoet met onze challenge voeg dan de hashtags #gumclubchallenge en #matchbox toe aan je beeld. Begin februari laten wij dan onze drie favoriete inzendingen zien. Hier op onze site, op instagram en op onze facebook pagina.

TOT GUMS!

Waar is Malo? – Inspirerend nieuw prentenboek van Maria Dek

waar is malo recensie

Als uitgeverij Boycott een nieuw boek uitgeeft, zijn wij er als de kippen bij. Want zij weten ons altijd weer te verrassen met bijzondere prentenboeken van inspirerende illustratoren uit binnen- en buitenland. Recentelijk is het prentenboek ‘Waar is Malo?’ verschenen, van de Poolse auteur en illustrator Maria Dek. Maria Dek woont en werkt in Białowieża, het oudste bos van Europa. Haar eerste boek kennen jullie misschien wel, het is het prachtige ‘A walk in the forest’ (En forêt).
waar is malo recensie
Wie kleine kinderen heeft, herkent het vast. Jou helpen met nuttige klusjes, daar zijn ze vaak niet voor te porren. En als ze het wel willen dan houden ze het vaak niet lang vol. Terwijl jullie van plan waren om samen de hele bak lego te gaan ordenen, zijn zij vijf minuten later alweer bezig met het bouwen van nieuwe, enorme stellages.

Zo ook bij de hoofdpersoon Malo, een eigenwijze spitsmuis in een knalgele korte broek. Hij heeft geen zin om zijn vriend Poto te helpen met het inmaken van groenten voor de winter, terwijl hij dat toch echt had beloofd. Spelen wil hij en het liefst meteen. Als hij hoort dat er een nieuwe zweefmolen bij de vijver staat, is hij niet meer te houden en verdwijnt hij stiekem. Op weg naar de zweefmolen heeft hij veel teveel haast om aandacht te besteden aan het wel en wee van anderen. Maar bij de zweefmolen aangekomen, krijgt hij spijt en probeert hij het weer goed te maken.

waar is malo recensie
Maria Dek heeft het verhaal voorzien van prachtige, kleurrijke aquarellen. Ze doen denken aan de illustraties van Carson Ellis, maar dan kleuriger en minder verfijnd.
De composities zijn prachtig en zeer gevarieerd. Ze heeft een heel goed gevoel voor vorm en maakt heel mooi gebruik van het witte vlak. Dit maakt de vaak wat platte composities heel ruimtelijk. Prachtig hoe een enorm zwijn midden op de bladspiegel ligt en hoe de stoeltjes om de zweefmolen lijken te dansen. De tekstblokken zijn dienend aan de illustraties en vormen subtiele beeldelementen. De illustraties vind ik het meest krachtig als de losse beeldelementen voor het witte vlak zijn geschilderd. Kleine details, zoals sokken aan de waslijn, vallen soms wat weg voor de achtergrond. Hierdoor is de huiselijkheid die het zou moeten oproepen jammergenoeg wat minder voelbaar.

waar is malo recensie

Hoe langer je naar de illustraties kijkt, hoe mooier en rijker ze worden. Overal zie je kleine verhaaltjes van spinnetjes, mieren en insecten en leuke details die je eerder over het hoofd zag. Wat mij wel opvalt is dat er niet zoveel variatie in de natuurlijke elementen zit. De paddenstoelsoorten en bloemen zijn in verschillende scenes en op verschillende locaties vaak dezelfde.

Het prentenboek is naar mijn mening zeer geschikt om vaak (voor) te lezen en een goede aanwinst voor de boekenkast van prentenboekliefhebbers.

Maria Dek / Waar is Malo? / vertaling Charlotte Pothuizen / Boycott / 34 p. / €17,50

Alle illustraties bij dit artikel zijn van Maria Dek uit Waar is Malo?, met dank aan Boycott.

Dit artikel bevat affiliatie links.

Tentoonstelling ‘Van Groot naar Klein naar Groot’ in Haarlem

friso1We zagen deze foto van Friso Blankenvoort op zijn Instagram account en waren meteen enthousiast: wat een mooi illustratiewerk in de Janskerk van Haarlem. Friso (of Freshco) is één van de tien illustratoren die gevraagd is nieuw werk te maken gebaseerd op de vignettencollectie van drukkerij Joh. Enschedé. Naast het werk van Friso kan je ook werk bewonderen van onder andere Bodil Jane, Joost Swarte, Geertje Aalders en Ikram El Messaoudi.

De tentoonstelling ‘Van Groot naar Klein naar Groot‘ is een initiatief van het Noord-Hollands Archief. Hier wordt het hele archief van drukkerij Joh. Enschedé bewaart. Drukkerij Joh. Enschedé werd vooral bekend door het prachtige ontwerp en drukwerk van onze kleurige, goed beveiligde bankbiljetten.

vangrootnaar
waar, wanneer en hoeveel?
De tentoonstelling ‘Van Groot naar Klein naar Groot’ is geopend van 6 december 2019 tot 28 februari 2020 (m.u.v. 25, 26, 27 december en 1 januari, op 24 en 31 december tot 15.30 uur) van ma t/m vr 9.00-17.00 uur en op za 21 december, 18 januari en 15 februari 10.00-16.00 uur.
Gratis entree.
Jansstraat 40, Haarlem.

De foto is van Friso Blankenvoort, het beeld op onze homepage is een detail uit zijn werk voor de tentoonstelling.
Op de Gumclub kan je een inspirerend interview met Friso lezen!

GUMCLUBCHALLENGE 2020

previewprompts2020

Yes! Weer een krakend vers en superfuturistisch nieuwjaar: 2020. Ook voor dit jaar hebben we weer een aantal onderwerpen bedacht, waarvan we denken dat die jullie kunnen inspireren. We weten dat het toch vaak lastig blijkt om naast lopende opdrachten of ander werk tijd te maken voor vrij werk. Door de onderwerpen nu alvast bekend te maken, hopen we ook dat we jullie ook net wat meer tijd kunnen geven om het af te krijgen.

Dit zijn de onderwerpen voor 2020 in het kort. Gaandeweg zullen we jullie nog wat meer informatie en leuke voorbeelden geven via Instagram of hier op de site. Als je meedoet vergeet dan niet te taggen met #gumclubchallenge. Niet alleen om je (eind)illustraties te delen, maar ook bijvoorbeeld om iets van elkaars proces te kunnen volgen, of waar je je inspiratie vandaan haalt.

Als je meedoet vergeet dan niet te taggen met #gumclubchallenge.

Januari-matchbox
We hopen dat 2020 weer een jaar gaat worden vol inspiratie, en daarom is de eerste vonk voor het nieuwe jaar: mooie lucifers! Ga op zoek naar mooie vintage verpakkingen, en ontwerp je eigen luciferdoosje.

Februari-betoverd bos
Ofwel ‘enchanted forest’, als dat meer tot de verbeelding spreekt. Denk aan: mysterieuze sprookjes, volksverhalen, sagen, dieren, planten, magie, hekserij. Neem maar eens een kijkje op #folktaleweek, dat meestal in november plaats vindt, wat voor moois daar altijd gemaakt wordt.

Maart-bubblegum
Bubblegum, gewoon om dat je er blij van wordt, net zoals van gummen en van ijsjes. Dus we vonden het wel een gummig onderwerp.

April-up!
Deze maand ga je de hoogte in. Alles wat opstijgt is fijn: luchtballon, zeppelin, vliegtuig, vlieger of een mooie vogel. Go go go!

Mei-dieren
Deze maand aandacht voor dieren! Dieren in het wild, dieren in hun eigen fijne habitat, je eigen huisdier! We zijn benieuw naar jullie dierenvrienden.

Juni-groenten
Vorig jaar fruit, dit jaar groenten in de picture! En wat zijn er een mooie toch? Artisjok! Venkel! Of: waar zouden we zijn zonder avocado.

Juli en augustus – happy camper
In de zomer mogen jullie (en wij!) er lekker twee maanden over doen, vanwege onze zomerstop. Het thema is happy camper. Alles wat met kamperen of campers te maken heeft is fijn! Direct in de natuur en back to the basics. Houden we van! En het mag deze zomer lekker gewoon in je zomers schetsboek. Fotootje ervan en klaar.

September-favoriete film of liedje
‘We could be herooooeees’ van David Bowie, ik zou niet zonder kunnen. Of wat dacht je van… ‘Nobody puts baby in the corner…’ Maak deze maand een tekening die geïnspireerd is op jouw favoriete nummer of film. Kijken of we het kunnen raden, is ook leuk!

Oktober-portret
Maak deze maand een portret: van jezelf, van je idool, van wie je wilt!

November-paddestoelen
Er zijn zooooveel verschillende, en zoveel leuke en mooie. Ga deze maand op onderzoek uit, en maak een mooie paddestoelen(verzamel)prent.

December-Nieuwjaarswens
Make a wish!

Iedere maand zullen we weer de drie meest bijzondere illustraties uitkiezen en plaatsen we die op Instagram, Facebook en hier op de GUMsite. Tot gums op Instagram!

Tekst en illustraties: Valesca van Waveren

Marloes De Vries

gumclub_portret.lr

Marloes De Vries hoeven we waarschijnlijk niet aan jullie voor te stellen: regelmatig is haar werk te zien in de Flow, Flair, Tina en Charlie. Heel blij worden wij van Marloes’ eigen, grappige en vaak ook zo gevoelige illustraties. Ook op instagram heeft Marloes een eigen stem waar ze niet alleen haar werk en het proces laat zien maar ook vertelt wat het betekent om illustrator te zijn. Misschien ben je ook al bekend maar haar blog? Neeeh? Snel even klikken en kijken want het is een heerlijk inspireerde mix van persoonlijke cartoons, tips voor creatieven en goede zakelijk adviezen.

Welkom bij de Gumclub: Marloes de Vries!

marloes1

Marloes De Vries hoeven we waarschijnlijk niet aan jullie voor te stellen: regelmatig is haar werk te zien in de Flow, Flair, Tina en Charlie. Heel blij worden wij van Marloes’ eigen, grappige en vaak ook zo gevoelige illustraties. Ook op instagram heeft Marloes een eigen stem waar ze niet alleen haar werk en het proces laat zien maar ook vertelt wat het betekent om illustrator te zijn. Misschien ben je ook al bekend maar haar blog? Neeeh? Snel even klikken en kijken want het is een heerlijk inspireerde mix van persoonlijke cartoons, tips voor creatieven en goede zakelijk adviezen.
Marloes zal regelmatig een stuk voor de Gumclub schrijven over de zakelijke kant van het illustreren. Sterker nog, deze powervrouw is al bezig met haar eerste artikel over het beheren van een (web) shop. Heb je nog vragen voor Marloes over dit onderwerp? Mail deze dan naar hallo@gumclub.nl. Wij stelden Marloes ook enkele vragen. Vragen over het afgelopen (illustratie) jaar, haar eigen boek, haar plannen voor het komend jaar en waar ze over wil gaan schrijven hier op de Gumclub.

marloes_fotob
marloes_boeka

Hoe kijk je terug op je illustratiejaar?

Sinds januari heb ik een vaste strip in de Tina en in Flair. Elke week een vaste opdracht, dat is voor mij als illustrator de eerste keer! En het is fijn, want: vast inkomen. Als freelancer is dat prettig.

Marloes_tina

Ook is in april mijn boek met autobiografische stripjes uitgekomen: ‘Volwassen worden is optioneel‘. Ik had al langere tijd het idee dat mijn persoonlijke stripjes als boek gebundeld konden worden, maar omdat ik bijna uitsluitend in het Engels schrijf dacht ik zelf aan een Engelse uitgever. Tegelijkertijd dacht ik ook: zit er wel iemand ‘mijn boek’ te wachten? Ik had het idee al losgelaten, toen Blossom Books vroeg of ze het mochten uitgeven. Nu ben ik eigenlijk heel blij dat het in het Nederlands is uitgegeven. Blossom Books heeft mij vrij gelaten in wat er in kwam. Dat was fijn, het gaf me vertrouwen.

Marloes_boektoer
Ik heb daarna zelf een boektour georganiseerd, en dat was behoorlijk slopend. Drie maanden lang was ik elk weekend door Nederland aan het reizen. Maar het mooie was dat ik nu wel de mensen heb ontmoet die mijn stripjes waarderen. Zo’n gevoel van: “Ah, voor deze mensen doe ik het dus!”. Het was het zeker waard.
In november mocht ik ook een Popeye-strip maken, voor King Features. Dat is de officiële organisatie van Popeye, Betty Boop, etc. Ik heb dus een heel jaar met vooral heel veel strips maken achter de rug. Eerlijk gezegd had ik dat nooit verwacht.
Marloes_popeye

Heb je dingen geleerd dit jaar?
Ik heb recentelijk een cursus bij Cultuur + Ondernemen afgerond. Daar leer je hoe je je als professioneel kunstenaar in de markt zet, hoe je omgaat met zelfpromotie, financiering, etc. Het was voor mij vooral goed om nog eens een keer te horen hoe het allemaal zit. Ook al zit ik 18 jaar in het creatieve vak (ik begon op mijn 17e websites voor anderen te maken), dan nog is het goed om bij te blijven leren.
Ik heb ook geleerd dat ik meer naar mijn hart moet luisteren, en me niet te veel moet leiden door mijn ratio. Ik heb in de afgelopen 18 jaar veel dingen gedaan, van webdesigner tot grafisch ontwerper tot fotograaf, en als illustrator stond ik de afgelopen zes jaar vooral in de overlevingsmodus. Maar ik probeer steeds meer tijd te nemen om goed te bedenken wat ik nou eigenlijk wil.
marloes_schotland.b
marloes_schotland

Ik maak bijna tijdens elke langere vakantie een ‘travel journal’. Dat is een boekje waarin ik elke dag iets teken en schrijf over wat ik meemaak en zie. Van de meeste travel journals maak ik geen boekje die anderen kunnen lezen, maar het Schotland-boekje meegeteld ben ik nu drie gepubliceerd.
Misschien is het omdat ik uit een drukkersfamilie kom, maar ik houd enorm van boekjes maken. Dat zit in mijn bloed. Ik vind het ook wel fijn om, naast het werk dat ik doe in opdracht, ook af en toe iets helemaal van mezelf te maken. Geen opdrachtgever, geen eisen, geen deadline. Ik vind het regelen van de productie ook gewoon heel leuk.

Marloes_flowmagazine

Hoe kan je tijd maken voor vrij werk?
Dat is vaak een keuze. Op dit moment heb ik weinig tijd voor vrij werk, en dat is puur omdat ik geen tijd ervoor maak. Omdat ik weinig energie heb, en wat ik heb besteed ik aan werk in opdracht. Maar op vakantie werk ik niet aan opdrachten voor klanten, dus dan maak ik heel bewust tijd om te tekenen in zo’n travel journal. Elke ochtend een uur of meer, en ’s avonds een uur. Dat betekent vroeger opstaan en later naar bed. Als je echt geen puf hebt door wat voor reden dan ook, dan is het lastig natuurlijk. Maar soms kun je dat uurtje Netflixen or een half uur Instagram-scrollen bijvoorbeeld echt wel even skippen, en daar voor in de plaats iets tekenen.
Ik vind het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen anders blijf je hangen in wat je al kunt. Zonder progressie geen plezier, voor mij. Maar ik denk dat het voor bijna elke kunstenaar zou helpen om tijd te nemen om in de zandbak te spelen, zoals ik dat noem. Als je niet speelt, ontdek je geen nieuwe dingen. En nieuwe dingen ontdekken is essentieel voor creatieven.
vrij_werk1

werk van Marloes, te zien is op de tentoonstelling: ‘Bloot zijn en beginnen’.

Wat zijn je plannen voor het komend jaar?

Ik heb te horen gekregen dat ik nog een jaar mijn strips voor Tina en Flair mag doen, dus dat geeft een bepaalde rust. Ik hoop dat ik mezelf een schop onder mijn kont kan geven en eindelijk wat meer van mijn eigen verhalen ga verwerken tot boeken. Dat wordt tijd namelijk. Ik ben bezig met een stripproject samen met o.a. Thé Tjong Khing en Aimée de Jongh. Waanzinnig natuurlijk, om met zulke mensen samen te werken. En momenteel ben ik 3 a 4 strips per week aan het maken, in verband met Kerst. Dan zijn alle opdrachtgevers vrij dus dat betekent dat je als freelancer heel ver vooruit moet werken.
En ik kijk enorm uit naar mijn jaarlijkse solo-trip naar Engeland. Ik ga elk jaar een paar weken alleen in een hutje op een heuvel op het Engelse platteland zitten, om tot rust te komen.

marloes_tjong_kingb
marloes_boekb

Wat is jouw tip voor (beginnende) illustratoren?
Om met het begin te beginnen: ga tekenen (heel veel tekenen), ontwikkel communicatieve vaardigheden, en verdiep je in ondernemerschap. De combinatie van die drie maakt een illustrator, naar mijn idee. Zonder communicatieve vaardigheden ben je tekenaar, geen illustrator. Als illustrator ben je meestal freelancer, dus je moet ook echt in staat zijn een bedrijf te runnen.

En tenslotte: waar wil je het over gaan hebben hier op de Gumclub?

Over de realiteit van illustrator zijn. Ik wil delen wat ik de afgelopen decennia heb geleerd. Dat doe ik omdat ik graag deel, maar ook om het vak sterker te maken. Ik vrees af en toe wel dat het straks echt een ‘hobby’-beroep wordt, omdat het steeds slechter betaald is. Als we allemaal onze ervaringen delen, staan we als beroepsgroep sterker, en hopelijk schept het ook meer een groepsgevoel.

Marloes_favorietegum
De gum van Marloes De Vries

Foto’s en illustraties: Marloes De Vries
Foto Homepage: Audrey Victoria

Shop the story
Nog meer Marloes De Vries
Wil je Marloes blijven volgen? Goed idee!
website
instagram
blog

Dit artikel bevat affiliatie links.

GESPOT: inspirerende kalenders voor 2020

gespot_kalenders_2020
kalender1_valesca_gumclub

kalender2_leperello_gumclub

kalender3_Parijs_gumclub

Wij worden altijd blij van een mooie, nieuwe papieren agenda en kalender. Een fijne mogelijk voor al je plannen, afspraken en voornemens. We hebben weer drie inspirerende kalenders voor je geselecteerd: niet alleen de illustraties zijn prachtig maar ook het ontwerp of idee achter de kalender. Misschien een leuk cadeau voor de feestdagen, ook voor jezelf, zodat je telkens bij het maken van plannen en indelen van je tijd weer een extra scheutje creativiteit krijgt.

  1. Allereerst willen we de ontzettend fijne muurkalender ‘My Perfectly Imperfect Life’ met illustraties van onze eigen Valesca van Waveren in het zonnetje zetten. Want wat een heerlijke start van het nieuwe jaar, al die vrolijke illustraties van Valesca (een stickervel met 96 ! illustraties). Daarnaast vind je tips over aardiger zijn voor jezelf en kleine oefeningen die je helpen het leven te nemen zoals het komt. Omarm je imperfecties, dat maakt je uniek. Wat een fantastisch voornemen voor het nieuwe jaar.
  2. Nog een goed voornemen dit jaar: leporello’s maken, of boekjes in welke vorm dan ook. Vol met je eigen werk, ideeën en kleuren. Als geweldig aandenken aan dit plan kun je deze mini concertina desk calendar van Kirsty Jane Baynham op je bureau zetten. Of gewoon omdat hij zo tof is. Het plezier van het maken en de liefde voor de natuur spat van de kleine pagina’s. De fijn gemaakte patronen en verrassende kleuren lijken uit een verhaal te komen van een land vol bossen, ambacht en sprookjes. Je kunt de kalender – of andere fijne producten – van Kirsty kopen via haar webshop: Prism of Starlings. Je kunt haar werk, inspiratie en proces volgen op instagram.
  3. De titel van deze kalender door Anna Petrushchenko – legeretedeletre – is al mooi: ‘Een gelukkig jaar in Parijs’. De illustraties in rijke kleuren met een goed oog voor detail en net die Franse elegante nonchalante toets maken van ieder beeld een schilderijtje. Je kunt de kalender bestellen met houten blok, een of ‘cliphouder’ zodat je de kalender op je bureau kunt zetten. Maar je kunt de bladen natuurlijk ook ophangen of als bladwijzer gebruiken. En dan ergens een trip naar Parijs plannen. De kalender – en veel andere producten très belles – zijn te koop via Etsy . Ondertussen kun je het kleurrijke werk van Anna volgen op haar instagram account.

beeld homepagina: Kirsty Jane Baynham – Prism of Stralings

CHALLENGE NOVEMBER: Papieren Kerst

preview_papierenkerst_vanbregje



De #3D projecten die we als challenge geven zorgen lijkt het altijd toch een beetje voor koudwatervrees? Terwijl het juist zo leuk is om je tekekingen op die manier ‘tot leven te wekken’. Of iedereen zet in november zijn energie gewoon grotendeels in op ‘de meest noodzakelijke dingen die moeten gebeuren’ vanwege een grote to do lijst en een beetje minder energie. Daarom verdient iedereen die toch een beetje tijd heeft weten te vinden om wat moois te maken deze maand sowieso een extra pluim! Hierbij onze drie favorieten.

  1. Deze van Bregje Raaijmakers aka @van.bregje is echt zoooo ontzettend leuk. Op haar instagramaccount kun je een filmpje zien van de hele slinger: hoe we de hele riedel van december letterlijk aan elkaar weten te rijgen. Fantastisch.Bregje heeft ook een website: Van Bregje.
  2. Geïnspireerd door de nieuwste ritualslijn met kraanvogels (voor geluk) maakte @Inge Romkes dit huisje! Complimenten voor de mooie handlettering binnenin.
  3. Make a wish! Winny Bogaards @noordhoren maakte deze fijne pluispaardebloem, zet er ’n lichtje in en deze ‘verlicht al je wensen voor nu en het komende jaar!’

De challenge van volgende maand
En dat brengt ons gelijk ook bij de allerlaatste #gumclubchallenge van 2019: een nieuwjaarswens. Wat wens jij voor het nieuwe jaar: 2020? (En wat een opmerkelijk getal trouwens!)
Als je meedoet met onze challenge voeg dan de hashtags #gumclubchallenge en #nieuwjaarswens toe aan je beeld. Begin januari laten wij dan onze drie favoriete inzendingen zien. Hier op onze site, op instagram en op onze facebook pagina.

TOT GUMS!

Kunst van Nederlandse bodem

Logo Dutch Artsy Souls

Illustratie kan soms kunst zijn, en kunst soms illustratie. Het verschil tussen illustratie en kunst is niet altijd even duidelijk. De scheidslijn is dun en ambigu, maar heeft alles te alles te maken heeft met de kracht van een beeld om je aan het denken te zetten of je een gevoel te geven.
Fotografe Kristin van der Veen (1986) zette in 2017 een instagram account op: @dutchartsysouls om zoveel mogelijk Nederlandse kunstenaars te vinden en te bundelen. Inmiddels is op de website dutchartsysouls.nl het werk te vinden van heel diverse en allemaal even fantastische kunstenaars waaronder Caroline Vlot en Margot de Korte.
Beeld: Caroline Vlot

Onrafelen van gedachten
Het werk dat je hierboven ziet is van Caroline Vlot. Op Dutch Artsy Souls lees je wat Caroline zegt over haar werk: “Door bezig te zijn met kunst ontrafel je als het ware je gedachten. Zeker voor mensen die het lastig vinden om met woorden aan te geven wat ze voelen is dit een uitkomst.” Caroline schildert, tekent, borduurt, schrijft en plakt elke dag en haar werk van Caroline is inmiddels verschenen in het bijzondere Liefke Magazine.

Kracht
Kristin bewonderd de kracht van makers: “Iedere kunstenaar/illustrator heeft zijn eigen manier om kunst te maken en elke manier is goed. Vanuit je eigen gevoel werken en in jezelf blijven geloven is het allerbelangrijkste! Het is gewoon zo dat kunstenaars hoge eisen aan zichzelf stellen en hoge doelen. Welke illustrator droomt er niet van te mogen illustreren voor een groot modemerk of een magazine zoals Vogue. Serieus, ik ken geen één kunstenaar die geen doorzettingsvermogen heeft en dat intrigeert mij enorm en zorgt voor schitterende kunstwerken!”

Ontdekken van talent
Op het blog van Kristin kun je dan ook je hart ophalen bij heel uiteenlopend, passievol werk: schilderijen, illustraties, fotografie, keramiek, installaties en vele andere kunstvormen. Veel van dit werk heeft Kristin ontdekt door Social Media en ook door zogenaamde Open Calls (werk dat je in kunt zenden voor exposities of ontwerpprojecten). Een mooi voorbeeld van een geweldige Open Call was bijvoorbeeld de oproep van het Rijksmuseum die begin dit jaar een oproep deed om een zelfgemaakt kunstwerk in te sturen voor de tentoonstelling in het Rijksmuseum: Lang Leve Rembrandt.

“Regelmatig deel ik kunst van vette kunstenaars die ook werken als illustrator. Ik vind het geweldig om te zien hoe illustratoren gemengde technieken gebruiken om zo een verbluffende illustratie te creeren. Ha! Een illustratie is zoveel meer dan alleen een afbeelding. Er schuilt zoveel kracht en creativiteit in een illustratie! Een illustratie is voor mij een pure kunstvorm.”

Beeld: Margot de Korte

Collages
Kristin maakt (vind?!) zelf graag collages maar kijkt ook graag naar collages van anderen. Het werk dat je hierboven ziet is van Margot de Korte. Zij maakt intrigerende grafische collages, kijk maar eens op haar Instagram account: @margotbirgitte

Meer krachtig werk zien? Ga naar dutchartsysouls.nl

Collages van Kristin: @kristinvanderveen

Illustraties/kunst in dit artikel: Caroline Vlot en Margot Korte