verbeter je schildertechniek bij de Wackers Academie

cursus2

Een beetje onnozel had ik – Claudi – me ingeschreven voor een cursus ‘Schildertechnieken verbeteren‘ op de Wackers academie. Ik dacht: dan ga ik ook eens serieus aan de slag met aquarel en gouache. Groot was mijn schrik toen ik op les één erachter kwam dat er met Olieverf gewerkt werd. Dat leek me iets serieuzer dan mijn bedoeling. Het was wel heel gezellig, daar in het grote schildersatelier op de Wackers Academie. En Arnout Killian bleek een erg goede leraar die iedereen persoonlijk begeleidt. Dus voor de tweede les had ik ook voor een setje olieverf en een paar penselen bij me. Helaas heb ik maar een half jaar de lessen van Arnout Killian kunnen volgen. De maandagavond bleek in ons huishouden heel onhandig voor een cursus. Daarom heb ik Mieke Plaschek gevraagd jullie iets meer te vertellen over deze cursus. Want Mieke is een heel fijne klasgenoot, iemand die mij voortdurend kan inspireren met haar kennis over de actuele kunst en bovenal de meest prachtige dingen maakt.

mieke_muurschildering

Mieke wat fijn dat je ons wat meer wil vertellen over de cursussen die je volgde op de Wackersacademie. Volgens mij heb je al heel wat lessen gevolgd, klopt dat?

Ik ben zo’n vijftien jaar geleden met schilderen begonnen. Ik had een vriend die een groot atelier op zijn zolder had en die daagde me uit om gewoon te gaan beginnen. Meteen op hele grote doeken, abstract, want tekenen was niet mijn sterkste kant, en met heel veel kleur. Mark Rothkootje spelen noemde ik het en ik werd meteen verliefd op het materiaal en wat je allemaal met verf kan doen. Kleuren mengen en mooie kleurcombinaties maken vond ik het leukste om te doen. Toen ik me verder wilde ontwikkelen ben ik op zoek gegaan naar een goede cursus en kwam bij de Wackers Academie terecht. Een hele degelijke opleiding die je het echte tekenen en schilderen leert. Ik kom daar inmiddels al zo’n tien jaar en doe steeds verschillende cursussen die een half jaar duren (een avond in de week), modeltekenen en schilderen, basis tekenen (heel nuttig), portret en nu dan schildertechnieken verbeteren bij Arnout Killian. Het fijne van deze cursus is, dat je naar eigen foto’s schildert. Je neemt een aantal foto’s mee en samen kies je er een uit. Zo heb ik al een drukke straat in Hong Kong geschilderd, een foto van mezelf als driejarig meisje, landschappen en nu een zwembad in Zuid-Frankrijk dat mij direct deed denken aan het beroemde schilderij van David Hockney. Ik heb voor de foto de jongens in scene gezet zodat het nog meer op Hockney’s beeld ging lijken en ook mijn schilderstijl aan hem aangepast. Hockney is een van mijn grote voorbeelden, al vanaf mijn 16e had ik posters van zijn werk. Zijn kleuren en ook zijn thema’s spreken me bijzonder aan. Erik Mattijssen is een Nederlandse schilder die ik echt geweldig vind, ook weer heel veel kleur en fijne thema’s. Ik heb laatst een muurschildering gemaakt naar zijn onderwerpen.

mieke_hochney1

mieke_hockney2
Jij volgt dus al 10 jaar verschillende teken- en schildercursussen! Kan Arnout je dan nog wel iets leren?

Arnout Killian geeft hele fijne feedback waar ik echt iets aan heb. Hij is zelf een geweldig schilder. Al spreken niet al zijn werken mij aan, hij is wel een enorme vakman. Meer durven en grotere contrasten zijn mijn uitdagingen. Als hij zegt dat het iets donkerder moet, doe ik het een heel klein beetje donkerder, maar hij pakt het meteen rigoureus aan, en dat werkt echt. De hele les door krijg je tips en hij schroomt ook niet om je kwast over te nemen en het voor te doen.

Ik zou in de toekomst nog wel een aquarelcursus willen doen, want dat werkt echt in alles tegenovergesteld aan olieverf en dat maakt het knap lastig. En ik heb nu ineens een bloemenbui, dus ik wil meer bloemen gaan tekenen en schilderen.

Welke materialen heb je nodig voor deze cursus en welke andere materialen werk jij graag mee?
Ik ben begonnen met acrylverf maar nu werk ik voornamelijk met olieverf van Rembrandt en, als mijn beurs het toelaat, Oud Holland. Het pigment van Oud Holland is nog sterker en geeft de mooiste kleuren. Het fijne van olieverf is, dat je zo lekker lang kan doorwerken omdat het langzaam droogt.

mieke_potlood

Ik probeer iedere dag te tekenen of te schilderen. Ik kreeg voor mijn verjaardag zo’n mooie houten kist met kleurpotloden (Derwent Coloursoft) en daar werk ik nu ook heel veel mee, soms in combinatie met de aquarelpotloden Derwent Inktense en met fineliners. Heerlijk om aan de keukentafel mooie plaatjes te maken> Daarvoor doe ik vaak ideeën op van Gabby Malpas.

Wil je Mieke volgen? Goed idee! Meer werk kun je zien op Pinterest en op instagram zie je Mieke’s werk en inspiratie.

alle foto’s en beelden zijn van Mieke Plaschek

Dit artikel bevat affiliate links.

Giant Pansy bij De Werk Winkel

Giant Pansy, oftewel Alina Tang maakt heerlijk kleurrijk werk: geïnspireerd op de natuur, maar met heel eigen en grafische vormen. Alina heeft binnenkort een expositie bij de De Werk Winkel in Amsterdam. In deze lichte en gezellige expo-winkel in Amsterdam is ALTIJD bijzonder werk te vinden; zowel kunst als cadeautjes, alles lokaal en handgemaakt.

De opening van de expositie ‘Every Flower in the Forest’ van Giant Pansy bij De Werk Winkel is donderdag 18 april, van 17.00-19.00. En, hoe leuk!: Alina nodigt jullie via deze weg van harte uit om er bij te zijn.
Wij zetten het alvast in onze Kalender.

Volg Alina’s prachtige werk op Instagram.

De expositie zal te zien zijn tot en met 4 mei 2019.

In gesprek met: Aad Goudappel

aad_opwarming2

Begin augustus bezocht ik – Claudi – Wenen voor de eerste keer, maar veel tijd om de stad goed te leren kennen had ik niet. Nicht schlimm! Vier hete zomerse dagen zat ik met 17 andere tekenaars in de grote en lichte studio van Atelier Olschinsky voor een masterclass illustreren. Ik kon meedoen met de masterclass: start to publish – start to finish door Chris en SooJin Buzelli, maar ik had ook kunnen kiezen voor een masterclass van Yuko Shimizu of Mark Burckhardt. Ongelooflijk aanbod, toch?

Ook dit jaar is er weer een aantrekkelijk programma: bijvoorbeeld de masterclass ‘Immaculate Conception’ gegeven door Aad Goudappel. Aad staat bekend om zijn sterke en strakke illustraties waarbij hij een complex idee in één beeld kan vangen. En zijn fijne humor.

aad_masterclass
Tijd om Aad te vragen over zijn werk, achtergrond en zijn verhalen over Wenen.

Graag wil ik je voorstellen aan de lezers van de Gumclub. Daarom een paar vragen over jouw achtergrond en illustratie carrière.

Heb je -illustratie- gestudeerd en zo ja, waar? 
Ik heb illustratie gestudeerd aan de Willem de Kooning in Rotterdam, tijdens mijn studie een uitwisseling gedaan naar Camberwell College of Art in London en na mijn afstuderen nog een maand of 8 lessen gevolgd aan de Art Institute of Boston.

Hoe verging het je in de eerste jaren als illustrator?

Het derde jaar van de academie was stagejaar. Aangezien er weinig stageplekken voor illustratoren zijn, was het in plaats daarvan de bedoeling dat je met jouw werk het land in ging om feedback te krijgen uit het veld. Ik was daar veel te onzeker voor. Ik vond ook mijn werk nog lang niet goed genoeg dus regelde ik wel een stageplek. Helaas moest ik van de academie toch het land in. Het was voldoende als ik langs vijf of zes mensen zou gaan. Alle moed bij elkaar geschraapt hebbende ben ik het land in getrokken. Gelukkig waren art directors enthousiast over mijn werk en van de zes die ik bezocht hebben vijf mij opdrachten verstrekt. Daarmee startte ik mijn freelance illustrator studio. Nu ben ik in mijn 22ste jaar.

aad_uil

aad_autisme

Kan je iets meer vertellen over je werk: wat voor een soort opdrachten doe je, wie zijn je opdrachtgevers? 

Toen ik startte schilderde ik nog alles. Gaande weg is dat eerst ‘tradigital’ geworden en uiteindelijk is vector werk boven komen drijven als de manier van werken waarin ik mijn ideeën het best tot hun recht kan laten komen en waarbij ik zelf het meest tevreden kan zijn van het eindresultaat. Mijn werk kenmerkt zich over het algemeen door het gebruik van grote egaal gekleurde vlakken, sterk grafisch. Het merendeel van wat ik doe is conceptueel van aard. Meestal wordt ik gevraagd een beeld te maken bij teksten over thema’s die zich moeilijk in beeld laten vangen. Beelden die snel communiceren maar waarbij, als je iets langer kijkt, meer achter blijkt te zitten dan je in eerste instantie vermoedt. Zo wil ik proberen de kijker te raken: dan wel emotioneel dan wel rationeel, te verleiden, om zelf na te denken over een thema, een artikel te lezen, een product te kopen. Alhoewel de meeste opdrachten dus conceptueel van aard zijn zijn mijn opdrachten en opdrachtgevers heel divers, van kranten naar universiteiten, van tijdschriften naar communicatiebureau’s en van overheden naar bedrijven.

Aad_health

Hoe begin je aan een nieuwe opdracht?  

Met een kopje koffie en het lezen van de tekst. Tijdens het lezen maak ik wat krabbels in de kantlijn. Op zich heb ik dan in mijn hoofd wie de opdrachtgever is, met wie hij communiceert. Wat het communicatie doel is en wat de juiste toon is ontwikkeld zich gaande weg. Na de eerste krabbels probeer ik helder te krijgen wat nou de essentie is van wat ik wil vertellen in beeld. Dat mondt uit in een aantal potloodschetsen die ik de opdrachtgever voorleg. Na goedkeuring van één daarvan voer ik die verder uit. Het werkproces vind deels in de computer plaats en deels met potlood, het eindproduct is altijd een vector illustratie

Heb je een truc als je geen goed idee vindt?

Nee geen truc helaas. Hard werken is de oplossing 😉 In dat harde werken zitten natuurlijk wel verschillende benaderingen van idee creatie, van beeldtaal, van visuele oplossingen.

Je werkt veel internationaal: zijn er verschillen in art direction? 
Er zijn verschillen in art direction maar die zijn naar mijn idee meer persoonsgebonden verschillen dan geografisch. Ook de aard van een opdracht neemt een andere aanpak van art direction mee. Ik weet niet of het aan mijn stijl of aan mijn manier van schetsen ligt, maar over het algemeen is de art directie, los van de keuze voor de illustrator, beperkt tot de keuze van een schets. Zelden moet ik een tweede ronde schetsen leveren of revisies uitvoeren.

aad_schets1a

aad_schets1

aad_schets2

Het lijkt me voor de lezers van de Gumclub heel waardevol om meer te weten over de masterclasses in Wenen. En over de cursus die jij zult geven. Daarom nog een paar vragen hierover. Kan je iets meer vertellen over jouw komende masterclass?

De Masterclass gaat over conceptuele illustratie. Onder andere naar aanleiding van opdrachten zullen het hele proces van idee creatie en idee ontwikkeling onder de loep nemen. Afhankelijk van waar deelnemers individueel tegen aan lopen zullen we op die plekken proberen stappen te nemen. Het proces zullen we bespreken. We bespreken de eerste schetsen, soms individueel soms als groep. Daarna bespreken we natuurlijk ook de uitgewerkte illustraties. En er komen ook zaken aan bod als: ‘hoe ga je om met een Art Director? hoe beteugel of bevrijdt je je innerlijke Art Director?
We gaan hard werken, veel plezier maken en iedere deelnemer een stap laten nemen en of voorzien van meer gereedschappen om zich in de beroepspraktijk staande te houden.

Is er nog wel eens contact met (oud) cursisten of heb je ergens een ‘stap’ ontwikkeling gezien na je cursus? 
Zeker, ik moedig ook aan dat we in contact blijven, dat er altijd aangeklopt kan worden. Ook deelnemers onderling vormen nu nog een globaal clubje dat nog veel onderling uitwisselt.

aad_white-lies

En dan: heb je een tip voor (beginnende) illustratoren?

De meest afgezaagde tip van alle tippen: teken! Wat er ook gebeurd: blijf tekenen!

Welke illustratoren vind jij inspirerend, raad je aan om werk van te bekijken? 

Kijk alles. Alles? Ja Alles. The annuals van bijvoorbeeld de Society of Illustrators, American Illustration, 3×3, Communication Arts en Spectrum zijn fijne verzamelingen. Er zijn zoveel verschillende stijlen, technieken, vertelvormen, toepassingsmogelijkheden. Misschien zie je wegen die je wilt bewandelen, misschien maken bepaalde illustraties je woedend omdat je het niet goed genoeg vindt of omdat jij het nog niet zo goed kunt. Maar bekijk alles, het voedt jouw liefde voor het vak, toont je dat je niet de enige mafkees bent!

OVER DE MASTERCLASSES

Je kan je voor deze masterclasses nog inschrijven:
Immaculate Conception – Aad Goudappel
Vector Characters – Jonathan Ball
Atelier Olschinsky – all info

Wil je Aad blijven volgen? Goed idee!
instagram
zijn website

alle illustraties: Aad Goudappel
foto: Verena Weiss – Atelier Olschinsky, class, Chris Buzelli – 2018

GUMCLUB CHALLENGE VAN MAART: LENTESLINGER

Jess Tekent lenteslinger gumclubchallenge maart - feature



Allereerst: een daverend applaus voor IEDEREEN die heeft meegedaan aan de challenge van maart! Volgens ons was het een behoorlijke stap uit de comfortzone voor vele tekenaars, en we zijn heel erg verrast met de superleuke resultaten van deze maand. Eigenlijk zonde om daar favorieten uit te kiezen. Jullie moeten zelf maar kijken op ‘#gumclubchallenge’, want dan zie je nog hele leuke (ook mooie procesfoto’s en impressies)! Dank iedereen die mee heeft gedaan aan deze challenge (want dat was het ook echt!).

  1. Dit mobiel van @jesstekent vonden we echt superleuk. Het is een hele vrolijke combinatie van materialen, 3D vormen en tekeningen. Bij elkaar gebracht tot letterlijk een heel gebalanceerd ontwerp. Het heeft een soort Boho gevoel, en we zouden deze graag in ons (tuin)huis willen! Jesstekent is de insta-naam van Jessica Bretherton. Op haar site staan fijne persoonlijke ontwerpen. Haar zelfportretje is ook heel classy vinden we! En met dit mobiel heeft ze -een zeer geslaagde- stap uit haar comfortzone gemaakt. Well done!
  2. Emmy Maes blijft ons steeds zo inspireren! Vorig jaar stond ze ook al eens bij de favorieten, maar deze was ook weer echt te leuk! Op haar insta-acount volg je ook een beetje de route naar dit ontwerp, van pioenroos tot stempelexperimenten. Dat vinden we heel leuk om te zien. En ook de foto van het eindproduct is heel fijn, zo hangend aan de kast, met plantjes erbij. Volg Emmy op haar insta-account @mi.ontwerp_emmymaessen Of bezoek haar Etsy shop.
  3. Tot slot: waren we alledrie heel erg gecharmeerd van de vrijheid van dit ontwerp van Inge Romkes. Hoe kwam ze op die mooie groene patronen? “Geïnspireerd door Clipper thee Camille en ontstaan door mislukte ecoline rondjes.” vertelt Inge erbij… Wat nou: mislukt?! Hier worden we dus echt heel erg blij van: ‘fouten’ maken, en dan zulke originele slingers ervan maken.

Zoals gezegd: kijk ook vooral op #gumclubchallenge (er is een tabblaadje ‘recent’ op instagram, heul handig…) want, ja, zoveel leuks gemaakt! Mooie patronen, lieve tekeningen, bloemen: hoera voor jullie, en hoera voor de lente.

Dankjulliewel allemaal voor de inspirerende inzendingen.

De challenge van volgende maand
En dan nu, de challenge voor APRIL: tuin. Groen is goed. Het schijnt echt een stressverlagende werking te hebben op ons brein. Of je nou een tuin hebt, of een balkon of helemaal niks, dat maakt niet uit, want: een tekening werkt ook! En hier ligt dus ook een mooie missie voor ons illustratoren: maak een tuin-geïnspireerde prent. Planten, bloemen, bomen, kriebelbeestjes,vogels gieters, tuinstoelen, een eigen schommel, een mooie kas. Ga naar buiten en maak iets voor binnen. (P.S. Mag gewoon weer in een plat vlak hoor!)

Als je meedoet met onze challenge voeg dan de hashtags #gumclubchallenge en #lenteslinger toe aan je beeld. Op 1 mei laten wij dan onze drie favoriete inzendingen zien. Hier op onze site, op instagram en op onze facebook pagina.

Mocht je liever alvast een beetje vooruitwerken, spiek anders alvast even bij de post over de onderwerpen voor de volgende maanden.

TOT GUMS!

Esther Mols: ‘procrastination’ een mooi woord, maar ik heb er wel last van.

procastination-2

procastination-2

Eén van mijn favoriete engelse woorden is ‘procrastination’. Ik vind het zo mooi klinken, al struikel ik meestal over de tweede r. Het betekent uitstelgedrag. Lang niet zo poetisch, maar ik ken het maar al te goed. Mijn hele school en studie carrière had ik er last van. Ik begon altijd pas met leren als ik echt niets anders meer kon verzinnen. Maar ook vandaag de dag gaat het helaas niet echt anders.

Het is zondagochtend en ben vast van plan om iets geweldigs moois te gaan maken. Ik weet nog niet precies wat, maar de inspiratie komt vanzelf als ik eenmaal aan de slag ga. Iedereen in huis slaapt nog en ik heb het rijk alleen voor een paar uurtjes.

Ik leg alles klaar. Maak koffie. Zet fijne muziek op. Doe nog even een wasje in de machine. Ruim gelijk even de afwasmachine uit. Ga naar Pinterest voor wat inspiratie. Kom via een link terecht op het Instagram profiel van een hele coole illustrator die ik helemaal niet kende. Ga naar haar website en zie dat ze ook een blog heeft. Ik lees wat stukjes. Echt interessant. Ik ontdek dat ze een paar prachtige boeken heeft geïllustreerd. Ik doe de boeken in het winkelmandje van de webshop van mijn favoriete lokale boekhandel. Zie dat de mensen die dezelfde boeken kochten, ook interesse hadden in andere toffe boeken. Ik bekijk die boeken gelijk maar even nu ik toch hier ben. Ze zijn inderdaad echt de moeite waard. Ik doe ze ook in mijn mandje. Ik klik op het winkelmandje om te betalen en zie tot mijn schrik dat ik €183,50 moet afrekenen. Dan delete ik alles en klik de website weg.

Ik bedenk me dat ik wel echt wat nieuwe fineliners nodig heb. En nieuwe schetsboeken. Ik ga nog snel even naar die fijne online kunstenaarsbenodigdheden winkel. Ooooo, ze hebben gouache in de aanbieding. Daar wil ik eigenlijk al zo lang iets mee. Ik heb alleen een paar uitgedroogde tubetjes. Daar kan ik natuurlijk nooit iets moois mee maken. Ik selecteer een aantal basiskleuren. En een paar hele mooie extra kleuren. Heb je eigenlijk speciale kwasten nodig en dat het daarom tot nu geen succes was? Nog een heel handig boek erbij over de basics van gouache. Als ik iets doe, dan doe ik het goed. Klaar. Als ik wil afrekenen zie ik ook hier tot mijn schrik een enorm bedrag. Dat moet toch even wachten tot die klant betaald heeft. Klik. Site weg.

Ik hoor geluid op de trap, kind nummer één komt naar beneden. En ineens is de vrije ochtend voorbij. En niets op papier.

Dat ik het leren van mijn Franse woordjes uitstelde toen ik nog op de middelbare school zat, okay, maar tekenen? Waar ik zo dol op ben. Ik snap er niets van.

Kennen jullie dat? Tips iemand?

illustratie: Esther Mols
Esther Mols kun je volgen op instagram, haar website én ze is gastcolumnist voor de Gumclub, dus ook bij ons!

Draw your day – Samantha Dion Baker

Volgetekende schetsboeken vind ik altijd prachtig. Een boek vol experimenten, gedachtenspinsels, waar alles kan en mag. Ook bijzonder zijn getekende dagboeken. Door te tekenen wat je ziet of meemaakt, sta je letterlijk even stil bij een moment of iets wat je aandacht trekt. Ik zou graag mijn komende vakanties visueel vastleggen en was daarom erg benieuwd naar het boek ‘Draw your day’ van Samantha Dion Baker.

Samantha is van oorsprong grafisch vormgever en is nu werkzaam als fulltime illustrator. Ze inspireert anderen al een aantal jaar met haar ‘sketch journals’ die ze op haar Instagrampagina plaatst. In haar boek vertelt ze hoe ze hiermee begon en hoe het inmiddels (weer) onderdeel uitmaakt van haar dagelijkse leven.

‘Draw your day’ is een kleine paperback met een zachte kaft en fijne afgeronde hoekjes. Hierdoor voelt het boek prettig in de hand en krijg je gelijk zin om het te gaan lezen. De subtitel van het boek is ‘An inspiring guide to keeping a sketch journal’ en dat geeft gelijk ook het doel van het boek weer: het is vooral bedoeld om je te inspireren.

Het boek staat vol losse tekeningen van objecten en uitgewerkte dagboekspreads met tekst en illustraties. Haar illustraties en spreads zijn werkelijk prachtig en inspirerend en ze speelt veel met typografie. Dit maakt het boek een mooie inspiratiebron, ook als je niet zelf van plan bent om een eigen journal te beginnen.

I find that small breaks with my book are really refreshing when I am running around, even if I just have five minutes.

Haar boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel ‘Getting started’ beschrijft de voordelen van het tekenen van dagelijkse momenten, waar je je inspiratie vandaan kunt halen, de tekenmaterialen die je kunt gebruiken, haar tekenproces en hoe je een journal kunt inpassen in je dagelijkse leven. Ze schrijft vooral vanuit haar eigen ervaringen. Haar persoonlijke verhalen en tips zijn vermakelijk om te lezen en maken je enthousiast om zelf ook te beginnen. Zelf vind ik de paragraaf over tekenmaterialen wel erg uitgebreid in verhouding tot de rest van het boek, zonder dat het echt informatief is. Maar dit wordt wel weer goedgemaakt door haar prachtige illustraties van de tekenmaterialen.

In het tweede gedeelte ‘Ideas for drawing’ bespreekt ze een groot aantal onderwerpen die je kunt tekenen. Van de natuur tot een drukke dag en van quotes tot dagelijkse objecten. Vooral in dit deel van het boek worden veel voorbeelden getoond van haar geïllustreerde spreads, die zoals eerder gezegd inspirerend en een lust voor het oog zijn.

Ik vind het boek geschikt als inspiratiebron voor zowel de beginnende tekenaar / illustrator als voor de meer ervaren. Hoewel de eerste zich niet teveel moet laten afschrikken van haar mooie voorbeelden. Zelf ben ik na het lezen van het boek gelijk aan de slag gegaan met mijn eerste spreads, maar heb besloten dat ik het alleen in de vakanties ga doen.

Masterclass Art journalling
Wil je graag aan de slag en de ins en outs rechtstreeks van een ervaren illustrator leren? Illustrator Marenthe geeft op 13 en 14 april een masterclass ‘Art journalling’. Zie voor meer informatie onze kalender of de website van Marenthe.

Draw your day. An Inspiring guide to keeping a sketch journal. – Samantha Dion Baker
Uitgever: Watson Guptill

Quote: citaat van Samantha Dion Baker uit het beschreven boek
Foto’s van pagina’s uit het beschreven boek: Thalysia van Esch

Dit artikel bevat een affliatielink.

How to be an illustrator – Darrel Rees

how_to_be_voorkant2

Als illustrator gun ik mezelf af en toe een mooi geïllustreerd boek. En sommige boeken zijn niet alleen mooi en inspirerend maar ook waardevol om verder te komen met je werk. Zo’n boek is voor mij: ‘How to be an illustrator‘ van Darrel Rees. Gewoon echt een helder en praktisch boek waarin veel van mijn vragen beantwoord worden. Een boek voor iemand die begint aan een carrière of die net bezig.
how_to_be_spread1
Where does simply drawing end and becoming an illustrator begin?

Deze vraag staat in de introductie van het boek ‘How to be an illustrator’ en wordt in hapklare brokken uitgelegd. Wat was ik blij met dit boek en de overzichtelijke stappen om tot een antwoord van deze vraag te komen. Want als je begint als illustrator komt er nogal wat op je af: hoe bouw je een goed portfolio op? Hoe breng je jouw werk onder de aandacht? Wat verwacht een opdrachtgever als hij vraagt om ‘schetsen’ …?

Natuurlijk, je moet het nog wel zelf gaan doen. Jij moet in die illustratievijver springen. Na die sprong begint het echte werk pas en moet je gaan zwemmen. Dan is het toch heel fijn als iemand je af en toe de goede kant op stuurt. Of beter nog, ook in het water duikt en een stukje met je mee zwemt. Zoiets doet Darrel Rees met dit boek.

De onderwerpen die in het boek aan bod komen zijn verdeeld in de volgende hoofdstukken:

starten
portfolio samenstellen
acquisitie
je eerste opdracht
vergoeding en facturen
zelf promotie
samenwerken
agentschappen

how_to_be_spread2

Praktisch en overzichtelijk. En dat is het boek ook echt. Ieder hoofdstuk is weer in verschillende heldere, korte onderdelen verdeeld, boordevol goede tips en advies. Maar het is niet alleen een ‘zakelijk’ boek. Rees heeft zowel als art director als illustrator gewerkt en schrijft eerlijk over zijn eigen twijfels, ideeën en dingen die achteraf niet zo handig waren.

Art directors are at the top of the food chain

Interviews

In ieder hoofdstuk staan verschillende interviews: met illustratoren, art directors of andere opdrachtgevers. Rees stelt de vragen die ook regelmatig door mijn hoofd gaan. Zo vraagt hij aan Simon Esterson -de oprichter van Esterson Associates – de vraag wanneer hij kiest voor illustratie in plaats van bijvoorbeeld fotografie. Esterson antwoordt: “When it’s a complex idea that needs a simple explanation. When you’ve already got too many photographs, when the article makes you laugh. When you’ve just seen a great piece of work and think. I must get that illustrator to do something ….” Zo’n antwoord, daar kan ik wat mee.
Heel fijn vind ik de interviews met de verschillende illustratoren: door de voorbeelden van hun werk en de antwoorden krijg je een bepaald beeld van de verschillende persoonlijkheden. De interviews staan verder ook vol met adviezen of mogelijkheden om stappen te maken in je carrière. Ook momenten van herkenning. Zo zegt Aude van Ryn bijvoorbeeld “The most daunting aspect was to find myself doing work with no one around who could give me an opinion – no tutors, no students … I hadn’t realized that being an illustrator could be such a lonely job”.

How to … zijn een illustrator, kan dat ook?

Het boek is in Engeland uitgeven en er staan interviews in met illustratoren van over de hele wereld. Toch stuit je soms op dingen die in Nederland niet echt gangbaar zijn. Zoals een ‘fysiek’ portfolio achterlaten bij een uitgever bijvoorbeeld. Ik ben nog geen – Nederlandse – illustrator tegengekomen die dit gedaan heeft. Ik hoorde wel ooit van een Duitse illustrator dat hij afspraken had gemaakt bij verschillende opdrachtgevers voor een bespreking of ‘portfolio drop off’… in Duitsland. Maar behalve dit soort kleine details biedt het boek ook voor de -beginnende- Nederlandse illustrator meer dan genoeg bruikbare informatie en inspiratie.

How to be an Illustrator, Darrel Rees
uitgever Laurence King

dit artikel bevat een affiliate link

‘De omgekeerde wereld’ van ATAK – Boekpresentatie


‘In deze wereld kan alles’ of ‘dit is de omgekeerde wereld’, hoor ik mijn dochter en haar vriendinnen vaak zeggen tijdens het spelen. Een wereld met onbegrensde mogelijkheden, waar niks klopt en alles absurd is: kinderen zijn er dol op. Maar wij ook. We zijn daarom erg benieuwd naar het boek ‘De omgekeerde wereld’ van de Berlijnse illustrator Hans-Georg Baber (ook bekend als ATAK).

‘De omgekeerde wereld’ is een prentenboek zonder tekst en het vijfde prentenboek dat door Boycott uitgeverij is uitgegeven. In zijn prachtige kleurige maar ook wat rauwe stijl, heeft ATAK bizarre, surrealistische scenes geschilderd waar honden stokken naar hun baasjes gooien en treinen door de lucht vliegen. Het boek staat vol sprookjes die niet kloppen, vreemde natuurverschijnselen en absurde rolomkeringen. Het boek is prachtige gedrukt en is geschikt voor jong en oud.


Op donderdag 28 maart vindt bij BOYCOTT Books de boekpresentatie plaats. ATAK presenteert zijn boek en er is een tentoonstelling van de originele werken.

Programma:
19:00 uur Start presentatie
20:30 uur Boek ondertekening & borrel

Op 29 maart is er tevens een boekpresentatie en expositie in Brussel bij Grafik I Arts – books – crafts.

Kijk voor meer informatie in onze kalender of:
Facebook evenement van Boycott
Website en shop BOYCOTT BOOKS

illustraties: Hans-Georg Baber /ATAK
Foto: BOYCOTT BOOKS

Gumboek: over uitgummen en opnieuw beginnen

gumboek_preview

Kijk nou: een GUMboek! Gumliefhebber Paul Dirks heeft dit boek vorig jaar in eigen beheer uitgegeven ter ere van de gum. Wij kregen van Paul dit supermooie boek, waarvan de ondertitel al boekdelen spreekt: ‘over uitgummen en opnieuw beginnen.’


Met het GUMboek geeft Paul Dirks een kijkje in zijn fantastische gumverzameling. Het is een persoonlijk verhaal, maar ook een historisch document vol gummen en gumparafernalia die anders wellicht uitgegumd zouden worden uit het collectief geheugen.

De mooie beelden in het boek zijn illustratief aan het verhaal dat getuigd van een grote fascinatie. Paul is van huis uit grafisch ontwerper, en heeft lesgegeven als beeldend docent in het Voortgezet Onderwijs. Zelf is hij altijd blijven tekenen en schilderen naast zijn werk. Hij heeft een heel indrukwekkende verzameling van gummen en alles wat met gummen te maken heeft. In het boek zie je dan ook de prachtigste gummen uit vervlogen tijden, gummen van ver, mooie doosjes en gum advertenties. Natuurlijk waren wij heel nieuwsgierig naar het ontstaan van dit mooie boek en zo’n prachtverzameling!

Wat een heerlijke verzameling heb je, en wat leuk dat we die nu kunnen bewonderen. Ik begreep dat er vorig jaar ook een expositie was?
Ja, het GUMboek is verschenen op 25 maart 2018. Het werd gepresenteerd tijdens de expositie ter ere van de GUM in de Cacaofabriek. De expo was echt geweldig. Er waren maar liefst 450 mensen bij de presentatie en opening. In de onderste zaal van de Cacaofabriek had ik enkele vitrines ingericht met gummen en andere documentatie. En boven hadden we de 23 Nederlandse tekenaars een plek gegeven, die hun visie gaven op het gebruik van de gum.

Een boek ter ere van de GUM! Dat getuigd van een grote fascinatie. Hoe is dat bij jou ontstaan?
In 1953 erased Robert Rausenberg een potloodtekening van Willem de Kooning. En geeft hierdoor de kunst een totaal andere draai (Popart).

Maar toen ik er dieper over nadacht besefte ik dat zo’n onnozel stukje rubber hun ook nieuwe kansen bood. Iets uitgummen en weer tot een nieuwe keus komen.

Zo’n 4 jaar terug kreeg ik van een hulp op mn school een doosje met gummen. Die bleken voor de examens gebruikt te zijn. Je kent het zeker wel. Een vraag, 4 antwoorden, een potlood en een gum. Toen ik dit doosje zag voelde ik een grote mate van stress die bij die leerlingen had plaatsgevonden. Maar toen ik er dieper over nadacht besefte ik dat zo’n onnozel stukje rubber hun ook nieuwe kansen bood. Iets uitgummen en weer tot een nieuwe keus komen. Dus er zit ook een pedagogische link aan ‘n gum.

Heb je tips voor andere gumverzamelaars? Of bijvoorbeeld: hoe ben je aan sommige bijzondere gekomen, zoals die Indiase uit Japan?!
Het is niet gemakkelijk om aan interessante gummen te komen. Veel corresponderen en een dosis geluk.

Heb je nog een gum-droom?
Een GUMdroom, ha, ha,… eigenlijk is die vooral door het schrijven en samenstellen van het boek al geweest.

Ook een GUMBOEK bestellen?
Van het GUMboek zijn 300 exemplaren gedrukt en is in eigen beheer uitgegeven, dus behoorlijk ‘limited edition’. Je kunt het boek bestellen door een mailtje te sturen aan Paul Dirks. De kosten zijn 36 euro en 4 euro verzendkosten.

De appel valt niet ver van de boom!
Nog een leuk weetje over dit boek: de dochter van Paul Dirks is Lotte Dirks! Haar mooie, sfeervolle illustraties ken je vast wel. Zij hielp haar vader met de vormgeving en fotografie van dit boek.

Tekst en concept GUMboek: Paul Dirks
Foto’s in het GUMboek van de gummen: Lotte Dirks
Drukwerk GUMboek: Laumé Media Partners

Tekst: Valesca van Waveren
Foto’s van het boek voor deze blogpost: Jona Rotting